English version of this page

Behandlet spørsmål om akademisk boikott av Israel

Universitetsstyret fordømmer krigshandlingene i Gaza, men vedtok ingen akademiske begrensninger i samarbeid med israelske institusjoner.

Universitetsstyret samlet rundt styrebordet.

Universitetsstyret samlet ved Campus Grimstad.

Av Øivind Dagsvik Eskedal, kommunikasjonsdirektør
Publisert 8. mai 2024 - Sist endret 10. mai 2024

Vårens nest siste universitetsstyremøte ble avholdt ved Campus Grimstad onsdag 8. mai.

Fordømmer krigshandlingene

Det pågår en diskusjon i de høyere utdanningsinstitusjonene i Norge om akademisk boikott av Israel, med bakgrunn i krigshandlingene i Gaza.

UiAs rektor har tidligere fordømt brudd på folkeretten i Midtøsten.

63 ansatte har sendt et brev til rektor som styreleder ved UiA med krav om å ta stilling til fire konkrete punkter:

• At UiA umiddelbart kutter alt institusjonelt samarbeid med høyere utdanningsinstitusjoner i Israel, inkludert formelt forskningssamarbeid og utvekslingsavtaler.
  • At UiA gjennomgår alle innkjøpsrutiner, for å unngå alle innkjøpsavtaler med leverandører som har forbindelser med det israelske militæret eller opererer i de okkuperte palestinske områdene.
  • At UiA aktivt støtter opp om den palestinske høyere utdanningssektoren, og særlig universiteter og høgskoler i Gaza.
  • At UiA aktivt støtter utsatte palestinske akademikere, slik man tidligere har støttet ukrainske akademikere.

Disse punktene er de samme som i det nasjonale oppropet for akademisk boikott av Israel, som per 21. mars var underskrevet av 1.400 personer.

Styret ved UiA vedtok ingen akademisk boikott av israelske utdanningsinstitusjoner.

Vedtaket lyder:

"Universitetsstyret ved UiA fordømmer brudd på folkeretten og krigsforbrytelser. UiA ber om våpenhvile i Gaza, vern av sivile og at utdanningsinstitusjoner i konfliktområder beskyttes. Som utdanningsinstitusjon vil vi særlig vektlegge skoler og universiteters rolle i samfunn over hele verden. Norge har forpliktet seg til FN-erklæringen om å sikre skoler i konfliktområder. UiA oppfordrer på det sterkeste at denne erklæringen blir respektert i den pågående situasjonen.

Styret konstaterer at UiA ikke har institusjonelle avtaler med israelske universitet, og legger til grunn at det ikke arbeides med slike avtaler.

Styret ber universitetsdirektøren gå gjennom at UiAs innkjøpsrutiner så langt det er mulig hensyntar regjeringens fraråding om å drive handel som bidrar til å opprettholde de folkerettsstridige israelske bosetningene, samt krigshandlingene i Gaza.

Styret ber universitetsdirektøren vurdere hvordan UiA kan bidra i relevante nasjonale initiativ, for å støtte opp om den palestinske høyere utdanningssektoren, og særlig universiteter og høgskoler i Gaza.

Styret ber universitetsdirektøren fortsette arbeidet med å gi muligheter til palestinske akademikere og studenter gjennom ordninger som Scholars at Risk og Students at Risk."

Nærmer seg åpning av nevrovitenskapslaboratoriet

Hanne og Tor Stensola
Tor og Hanne Stensola presenterer for universitetsstyret.

Universitetsstyret hadde invitert forskerne Hanne og Tor Stensola inn til et dialogmøte. De er forskere innen nevrovitenskap, og har studert under nobelprisvinnerne May-Britt Moser og Edvard Moser.

Stensola-paret er fra Kristiansand, og kom hjem til Agder etter et sørlandsk spleiselag på 26,5 millioner kroner for å etablere nevrovitenskap som fagfelt ved UiA, hvor også styret bidro med midler.

Fagmiljøet driver grunnforskning innen nevrovitenskap, spesielt knyttet til lukt. Lukt er ifølge forskerne en nøkkel til å forstå hvordan hjernen lager representasjoner og kategorier i møte med nye inntrykk.

Både fagmiljøet og mus har nå flyttet inn i deres nye forskningslaboratorium ved Campus Kristiansand, og er nå klare til å starte eksperimenter. De understreket sitt fokus på dyrevelferd, både av etiske og forskningsmessige hensyn.

Laboratoriet åpner offisielt 7. juni. I tilknytning til åpningen kommer blant andre Moser-forskerne for å delta på et faglig seminar. Mer informasjon kommer på uia.no.

Nye prinsipper for fordeling av rekrutteringsstillinger

Universitetsstyret har hvert år seks til sju rekrutteringsstillinger de fordeler strategisk. Disse kommer i tillegg til de fakultetene fordeler selv.

Rekrutteringsstillinger på et universitet er doktorgradsstipendiat-stillinger og postdok-stillinger.

Som et utgangspunkt for disse fordelingene, vedtok styret følgende kriterier:

• Rekrutteringsstillingene skal brukes og tildeles slik at de bidrar til oppnåelse av UiAs strategiske målsettinger, i tråd med universitetsstyrets egne vurderinger og prioriteringer av hva som bør satses særskilt på
  • Følgende fire områder vil være prioriterte ved tildeling av universitetsstyrets rekrutteringsstillinger, men utelukker ikke tildeling til andre formål:
    1. Prioriterte forskningssentre ved UiA
    2. Tematiske områder i UiAs strategi
    3. Tilslag på og søknader av høy kvalitet til større eksterne finansieringsvirkemidler for forsknings- og innovasjonsprosjekter
    4. Etablering og oppbygging av fag- og forskningsområder

I en annen sak i samme møte ble fordelingen for 2025 vedtatt:

• Senter for e-helse
  • The Research Centre for Female Inclusion & Development in Exercise and Sport (FIDES)
  • Udforsk
  • UiA Havvind (2 stillinger)
  • Matric
  • PROCHILD
  • KI – anvendt samfunnsperspektiv

I tillegg forskutterer styret én stipendiatstilling som skulle vært fordelt neste år. Den går til UiAs psykologisatsing.

Andre utvalgte saker fra møtet

Alle saksdokumentene fra møtet