English version of this page

Beate Goldschmidt-Gjerløw

Tilknyttet UiA
Fakultet for samfunnsvitenskap
Mobiltelefon
+4798236462
Kontor 53A103 (Universitetsveien 53, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

Faglige interesser 

Jeg jobber med et forskningsprosjekt relatert til undervisning om kontroversielle og sensitive temaer i videregående opplæring i Norge under veiledning av Irene Trysnes og Pål Repstad. Mine faglige interesser favner bredt, og inkluderer demokratisering, overgangsrettferdighet - transitional justice, Barnekonvensjonen, konstruksjon av identitet, samfunnsfagdidaktikk om kontroversielle tema relatert til kjønn, seksualitet og seksuell vold. 

Sammen med Kristin Gregers Eriksen og Mari Jore, har vi gitt ut boken "Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen" som er en fagfellevurdert antologi utgitt på Universitetsforlaget våren 2022. Boken skal støtte lærere, lærerstudenter og skoleledere i deres arbeid med følelsesmessige tema i skolen. Se link her:

https://www.universitetsforlaget.no/kontroversielle-emosjonelle-og-sensitive-tema-i-skolen

 

Arbeidserfaring 

2021 - Forsker i EDUCATE-prosjektet ved Universitetet i Oslo. Prosjektet evaluerer innføringen av fagfornyelsen i fag knyttet til livsmestring, digital og utforskende kompetanse.

2018-   Universitetslektor ved Universitetet i Agder

  • SEX901 Kjønnsmangfold og seksuelt mangfold, vår 2022.
  • SO 300 Sosialt arbeid, klientrettet praksis, høst 201.
  • BV-301 Digitalisering, kommunikasjon og etikk, høst 2021.
  • ME-430 Metode for den forskende lærer, høst 2019.
  • SV-150 Historie og geografi, våren 2019.
  • SV-149 Innføring i samfunnskunnskap, høsten 2018.

2020 Universitetslektor ved Høgskolen i Østfold

  • SRLE i barnehagelærerutdanning

2012 - 2018 Lektor i videregående opplæring 

  • Politikk og menneskerettigheter
  • Sosialkunnskap
  • Sosiologi og sosialantrolpogi
  • Samfunnsfag
  • Fremmedspråk

Utdanning

Mixed Methods, PhD-kurs ved Universitet i Oslo, 3 studiepoeng, 2019

Multi-variate regression analysis, Phd-kurs ved Norges Teknologiske og Naturvitenskapelige Universitet, 10 studiepoeng, 2019

Institusjonell etnografi, PhD-kurs ved Universitetet i Agder, 5 studiepoeng, 2019

Philosophy of Science, PhD-kurs ved Universitetet i Agder, 5 studiepoeng,  2018

Education for Social Justice in Education: Human rights and intersectionality, PhD-kurs ved Universitetet i Sør-Øst Norge, 5 studiepoeng, 2018

Kunnskapsteorier for lærerutdanningsrelatert forskning, PhD-kurs ved OsloMet, 10 studiepoeng, 2018

Praktisk-pedagogisk utdanning, Universitetet i Oslo, 60 studiepoeng, 2014-2015

Master in Peace and Conflict Transformation, Universitetet i Tromsø, 120 studiepoeng, 2010 - 2012.

Bachelor i Europeiske og Amerikanske Studier med spesialisering i statsvitenskap, Universitetet i Oslo, 180 studiepoeng, 2006 - 2009.

Publikasjoner

  • Sætra, Emil & Goldschmidt-Gjerløw, Beate (2023). Følelsenes rolle i samtaler om kontroversielle og sensitive temaer. I Olsen, Mirjam Harkestad & Arneberg, Per (Red.), Samtaler i skolen. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-77227-7. s. 57–78.
  • Goldschmidt-Gjerløw, Beate; Frøvik, Jeanette Kalmar & Lindahl Torstensen, Ragnhild (2022). Pornografi og kritisk tenkning. I Goldschmidt- Gjerløw, Beate; Eriksen, Kristin Gregers & Jore, Mari Kristine (Red.), Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen.. Universitetsforlaget. ISSN 9788215049212.
  • Goldschmidt- Gjerløw, Beate (2022). Young Learners' Perceptions of Learning about Sexual and Gender-Based Harassment: The Struggle for Recognition in School. The International Journal of Children's Rights. ISSN 0927-5568. 30, s. 406–439. doi: 10.1163/15718182-30020005. Fulltekst i vitenarkiv
  • Frøvik, Jeanette; Torstensen, Ragnhild & Goldschmidt- Gjerløw, Beate (2022). Pornografi og kritisk tenkning. I Goldschmidt- Gjerløw, Beate; Eriksen, Kristin Gregers & Jore, Mari Kristine (Red.), Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen.. Universitetsforlaget. ISSN 9788215049212. s. 111–130.
  • Teigen, Helene Maria Fiane; Steinnes, Kamilla Knutsen & Goldschmidt- Gjerløw, Beate (2022). Ungdom og kroppspress i sosiale medier. . I Goldschmidt- Gjerløw, Beate; Eriksen, Kristin Gregers & Jore, Mari Kristine (Red.), Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen.. Universitetsforlaget. ISSN 9788215049212. s. 149–168.
  • Goldschmidt- Gjerløw, Beate; Eriksen, Kristin Gregers & Jore, Mari Kristine (2022). Undervisning som balansekunst. I Goldschmidt- Gjerløw, Beate; Eriksen, Kristin Gregers & Jore, Mari Kristine (Red.), Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen.. Universitetsforlaget. ISSN 9788215049212. s. 13–32.
  • Goldschmidt- Gjerløw, Beate (2022). Når kjønn og seksualitet utfordres i undervisning. I Goldschmidt- Gjerløw, Beate; Eriksen, Kristin Gregers & Jore, Mari Kristine (Red.), Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen.. Universitetsforlaget. ISSN 9788215049212. s. 169–188.
  • Goldschmidt- Gjerløw, Beate (2022). #MeToo rammer også barn og ungdommer. I Goldschmidt- Gjerløw, Beate; Eriksen, Kristin Gregers & Jore, Mari Kristine (Red.), Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen.. Universitetsforlaget. ISSN 9788215049212. s. 89–110.
  • Goldschmidt-Gjerløw, Beate (2021). Exploring Variation in Norwegian Social Science Teachers’ Practice Concerning Sexuality Education: Who Teachers Are Matters and So Does School Culture. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. s. 1–16. doi: 10.1080/00313831.2020.1869072. Fulltekst i vitenarkiv
  • Goldschmidt-Gjerløw, Beate & Trysnes, Irene (2020). #MeToo in school: Teachers’ and young learners’ lived experience of verbal sexual harassment as a pedagogical opportunity. Human Rights Education Review (HRER). ISSN 2535-5406. 3(2), s. 27–48. doi: 10.7577/hrer.3720. Fulltekst i vitenarkiv
  • Goldschmidt-Gjerløw, Beate & Remkes, Merel (2019). Frontstage and Backstage in Argentina’s Transitional Justice Drama: The Niet@s’ Reconstruction of Identity on Social Media . International Journal of Transitional Justice. ISSN 1752-7716. 13(2), s. 349–367. doi: 10.1093/ijtj/ijz008. Fulltekst i vitenarkiv
  • Goldschmidt-Gjerløw, Beate (2019). Children's rights and teachers' responsibilities: Reproducing or transforming the cultural taboo on child sexual abuse? . Human Rights Education Review (HRER). ISSN 2535-5406. 2(1), s. 25–46. doi: 10.7577/hrer.3079. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Goldschmidt- Gjerløw, Beate; Eriksen, Kristin Gregers & Jore, Mari Kristine (2022). Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen. Universitetsforlaget. ISBN 9788215049212. 216 s.
  • Goldschmidt- Gjerløw, Beate; Eriksen, Kristin Gregers & Jore, Mari Kristine (2022). Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen. Universitetsforlaget. ISBN 9788215049212. 216 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Goldschmidt-Gjerløw, Beate & Lomsdalen, Christian (2023). LL-506: Christian Lomsdalen om kjønn, fritak og religion. [Radio]. Lektor Lomsdalens innfall.
  • Frøvik, Jeanette; Torstensen, Ragnhild & Goldschmidt- Gjerløw, Beate (2022). Pornografi og kritisk tenkning. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 11–15.
  • Trysnes, Irene & Goldschmidt-Gjerløw, Beate (2021). Tackling sexual harassment at school using a human rights framework .
  • Jore, Mari Kristine & Goldschmidt- Gjerløw, Beate (2021). Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen.
  • Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Vasstrøm, Mikaela; Skarpenes, Ove; Goldschmidt-Gjerløw, Beate & Tømte, Cathrine Edelhard [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Kroken på døra for den allmenndannende enhetsskolen? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Goldschmidt-Gjerløw, Beate & Trysnes, Irene (2021). Verbal seksuell trakassering som en pedagogisk mulighet. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. 2, s. 48–53.
  • Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Skarpenes, Ove; Vasstrøm, Mikaela Lise Modalen; Goldschmidt-Gjerløw, Beate & Jore, Mari Kristine [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Kroken på døra for den allmenndannende enhetsskolen? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Goldschmidt-Gjerløw, Beate & Draugedalen, Kjersti (2021). Hvor er anerkjennelsen av elevers menneskeverd og rettigheter i skolen? Et tema for lærer- og rektorutdanning. Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Trysnes, Irene & Goldschmidt-Gjerløw, Beate (2020). #MeToo in school: Teachers’ and young learners’ lived experience of verbal sexual harassment as a pedagogical opportunity.
  • Trysnes, Irene & Goldschmidt-Gjerløw, Beate (2020). Vi må utdanne lærere som våger å undervise om seksuelle krenkelser. . Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Goldschmidt-Gjerløw, Beate (2019). Identitet og overgangsrettferdighet i sosiale medier. [Internett]. Sosiologen.no.
  • Goldschmidt-Gjerløw, Beate (2019). – Lærere må snakke med elevene om seksuelle overgrep, mener forsker. [Internett]. Forskning.no.
  • Goldschmidt-Gjerløw, Beate (2019). Who teachers are matters: Exploring the correlations of teachers’ personal characteristics on teaching practice .
  • Goldschmidt-Gjerløw, Beate (2018). Samfunnsfagslærere som agenter for sosial rettferdighet.
  • Goldschmidt-Gjerløw, Beate (2018). Which factors shape if and how social science teachers address gender, sexuality and sexual violence in Norwegian upper-secondary classrooms? .
  • Goldschmidt-Gjerløw, Beate (2023). Sexual violence and children's rights: A mixed methods study of teachers' and students' perceptions of teaching practice in social science education. Universitetet i Agder. ISSN 978-82-8427-117-0. Fulltekst i vitenarkiv
  • Goldschmidt-Gjerløw, Beate (2012). Questioning and assuming identities in a process of transitional justice : the case of Argentina’s found grandchildren . UiT Norges arktiske universitet.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:39