English version of this page

Annette-Pascale Denfeld

Universitetslektor
Institutt for pedagogikk
Telefon
+47 38141896
Mobiltelefon
+4738141896
Kontor 32 116 (Universitetsveien 32, 4630 Kristiansand, Norway)

Forskning

Forskergruppe Profesjoner og profesjonelle i samarbeid

Profesjonsforskning

Opplæringslovens kapittel 9 A

Læreridentiet

Ansvar og accountability

Undervisning

PED155/158 - Pedagogikk (for trinn 8-13)

PED420/421 - Pedagogikk (for trinn 8-13)

PED425 - Sosioemosjonell sårbarhet

PED428 - Den forskende, nyskapende og etisk bevisste lærer (trinn 5-10)

PED430 - Begynneropplæring i et helhetlig perspektiv

Kort biografi

  • lærerutdanning i Tyskland (videregående skoler med fagene tysk og engelsk)
  • over 10 år arbeidserfaring i norsk ungdomsskole, herunder ett år som assisterende rektor
  • 2019-2023 stipendiat ved institutt for pedagogikk/UiA
  • siden 11/2023 universitetslektor ved institutt for pedagogikk/UiA

Publikasjoner

  • Denfeld, Annette-Pascale (2024). Combining a safe psychosocial environment and professionalism - Norwegian teachers' responsibility and accountability in enacting the Education Act. I Damgaard Knudsen, Lars Emmerik; Wiberg, Merete; Bjerg Petersen, Karen & Haastrup, Lisbeth (Red.), Teacher Ethics and Teaching Quality in Scandinavian Schools: New Reflections, Future Challenges, and Global Impacts. Routledge. ISSN 978-1-032-50930-3. doi: 10.4324/9781003407775-10.
  • Denfeld, Annette-Pascale; Canrinus, Esther Tamara & Dalehefte, Inger Marie (2023). Teacher identity in work with students' psychosocial environment: A systematic review of quantitative research. Psychology in the Schools. ISSN 0033-3085. 60(12), s. 5041–5061. doi: 10.1002/pits.23001.

Se alle arbeider i Cristin

  • Canrinus, Esther Tamara & Denfeld, Annette-Pascale (2024). Praksisnær undervisning ved UiA - PPU mellom campus og klasserommet.
  • Denfeld, Annette-Pascale; Canrinus, Esther Tamara & Dalehefte, Inger Marie (2023). Norwegian teachers and a safe psychosocial environment: accountability, responsibility, and identity.
  • Denfeld, Annette-Pascale; Canrinus, Esther Tamara & Dalehefte, Inger Marie (2022). Teachers encountering the Education Act: How do Norwegian teachers’ self-efficacy and job satisfaction relate to reporting cases of impaired psychosocial environment?
  • Denfeld, Annette-Pascale; Canrinus, Esther Tamara & Dalehefte, Inger Marie (2021). Follow the act or consider the consequences? Teachers’ ethics, self-efficacy and job satisfaction.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:35