Vigdis Guttormsen

Førstelektor

Mat og helse

Kontor:
I1 013 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )
Kontortid:
Mandag - fredag 0800 - 1600

Jeg arbeider som førstelektor i mat og helse ved Institutt for ernæring og folkehelse og underviser primært grunnskolelærerestudenter på bachelor- og masternivå. Jeg er medlem av det prioriterte forskningssenteret Lifecourse Nutrition, som fokuserer på mat og ernæring i de tidlige fasene av livet. Mitt vitenskapelig arbeid kretser rundt undervisning i mat og helse i skolen; kompeansebehov i grunnskolen, læreplanforståelse, tverrfaglighet og dybdelæring, pedagogisk entreprenørskap, utvikling av undervisningsmateriell og mat- og måltider for ulike grupper.

Forskning

Jeg jobber med klasseromsforskning i mat og helse, med vekt på pedagogiske læringsressurser, fagkompetanse, kompetansebehov og pedagogiske entreprenørskap i skolen. Jeg er særlig opptatt av kompetanseheving i mat og helse, tverrfaglighet og dybdelæring, læreplanforståelse, faglig utnyttelse av potensialet i mat og helse særlig knyttet opp mot livsmestring.

Undervisning

Jeg underviser i mat og helse  i grunnskolelærerutdanningen og underviser og veileder masterstudenter i mat og helse. I tillegg veileder jeg og underviser i sosialt entreprenørskap og innovasjon i ernæringsarbeid som inngår i samfunnsrettet ernæringsarbeid, bachelorprogram.

Arbeidserfaring

2020 - dd: Førstelektor i mat og helse, Institutt for ernæring og folkehelse, Fakultet for helse- og idrettsvitenskap, UiA (byttet navn fra Institutt for folkehelse, idrett og ernæring i 2019)

2018 - 2020: Karriereveileder - videregående opplæring for voksne, Karriere Agder

2015 - 2018: Avdelingsleder grunnskole - ungdomsskole, Birkenlund skole

2008 -2015: Universitetslektor i mat og helse, Førsteamanuensis, Institutt for folkehelse, idrett og ernæring, Fakultet for helse og idrettsvitenskap, UiA.

2006 - 2008: Høyskolelektor i mat og helse - Høyskolen i Oslo og Akershus

2003 - 2006: Allmennlærer grunnskole - ungdomsskole, Haugenstua skole

Faglige interesser

• Mat og helse som et livsmestringsfag
  • Praktisk matlaging
  • Matglede og matvarekunnskap
  • Sensoriske opplevelser i mat og helse
  • Fagkompetanse og fagstolthet
  • Kost for ulike grupper i befolkningen
  • Danning og utdanning
  • Læreplanforståelse
  • Tverrfaglighet og dybdelæring
  • Kreativitet og utforskning
  • Pedagogisk entreprenørskap
  • Skolen som folkehelsearena

Prosjekter

• Mat og helse i fremtidens skole 2
  • Nordisk smag – en felles bærekraftig matkultur
  • Food Education Network North (FENN) Nordplusnettverk
  • Kompetansebehov i mat og helse (KOMAH)
  • Kvinner rundt grøten

Vitenskapelige publikasjoner

• Stea, Tonje Holte; Haugen, Tommy; Berntsen, Sveinung; Guttormsen, Vigdis; Øverby, Nina Cecilie; Haraldstad, Kristin; Meland, Eivind; Abildsnes, Eirik (2016). Using the Intervention Mapping protocol to develop a family-based intervention for improving lifestyle habits among overweight and obese children: study protocol for a quasi-experimental trial. BMC Public Health. ISSN: 1471-2458. 16:1092s 1 - 15. doi:10.1186/s12889-016-3766-6.
  • Løvik, Astrid; Gjøen, Anne; Mørkrid, Lars; Guttormsen, Vigdis; Ueland, Thor; Lundin, Knut E A (2009). Oats in a strictly gluten-free diet is associated with decreased gluten intake and increased serum bilirubin. e - SPEN: the European e-journal of clinical nutrition and metabolism. ISSN: 1751-4991. 4 (6). s 315 - 320.
  • Guttormsen, Vigdis (2008). No induction of anti-avenin IgA by oats in adult, diet-treated coeliac disease. Scandinavian Journal of Gastroenterology. ISSN: 0036-5521. 43doi:10.1080/00365520701832822.
  • Guttormsen, Vigdis; Løvik, Astrid; Bratlie, Jorunn; Mørkrid, Lars; Lundin, Knut E.A.; Bye, Asta (2008). No induction of anti-avenin IgA by oats in adult, diet-treated coeliac disease. Scandinavian Journal of Gastroenterology. ISSN: 0036-5521. 43 (2). s 161 - 165.
  • Guttormsen, Vigdis (2013). Mat og måltider i eldreomsorgen. ISBN: 978-82-999338-1-0. Arendal kommune. s 95.
  • Wehus, Walter Norman; Guttormsen, Vigdis; Røed, Margrethe (2024). Let lærarar ta mat og helse på deltid.
  • Røed, Margrethe; Guttormsen, Vigdis; Omholt, Mona Linge (2023). Får du energi av å drikke vann?.
  • Guttormsen, Vigdis; Røed, Margrethe (2023). Får du energi av å drikke vann?.
  • Bekken, Thea; Guttormsen, Vigdis (2023). Skolehagens potensiale for danning og utdanning i mat og helse.
  • Guttormsen, Vigdis; Røed, Margrethe (2023). "Er det energi i vann?".
  • Bjørkkjær, Tormod; Røed, Margrethe; Guttormsen, Vigdis (2022). Mat og måltider i skolen - Et undervisningsopplegg til lærerutdanningene.
  • Stenbakk, Damares; Guttormsen, Vigdis (2022). Vil starta grautkafé i Kristiansand.
  • Guttormsen, Vigdis; Bjørkkjær, Tormod (2022). Digitale hjelpemidler i mat og helse - til nytte eller besvær?.

Sist endret: 1.03.2024 16:03