English version of this page

Torunn Alise Ask

Tilknyttet UiA
Institutt for sosiologi og sosialt arbeid
Telefon
+47 38141649
Mobiltelefon
+4797793594

Ansvarsområde

Torunn A. Ask er sosionom og cand.polit. med hovudfag i sosialt arbeid frå NTNU (2000).

Ho har arbeidserfaring frå kriminalomsorg og frå kommunalt barnevern. Frå 1996 - 2023 har ho vore tilsett ved Universitetet i Agder (tidlegare Høgskulen i Agder) og er no dosent emerita tilknytta institutt for sosiologi og sosialt arbeid. Undervisnings- og forskingsinteresser er m.a. tverrprofesjonell samarbeidslæring i utdanning, tverrprofesjonelt samarbeid med og rundt lavinntektsfamiliar med samansette problem, minoritetsperspektiv i sosialt arbeid og barnevern.

Publikasjoner

  • Mølland, Eirin; Lundberg, Kjetil; Haraldstad, Kristin; Vigsnes, Kristine Løkås; Bøe, Tormod & Danielsen, Hilde [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2023). Economic composition and income volatility of Norwegian low-income families – a mixed method study of its implications. Nordic Journal of Social Research. ISSN 1892-2783. 14(1), s. 1–22. doi: 10.18261/njsr.14.1.2. Fulltekst i vitenarkiv
  • Gundersen, Ellen Dahl; Ask, Torunn Alise; Melby, Kristian Leonard; Herlofsen, Camilla; Olsen, Anne Karin Vikstøl & Breistein, Arne (2021). Profesjoner i samspill Studentrefleksjoner fra deltakelse på tverrprofesjonelle seminardager om barn og unges velferd. UNIPED. ISSN 1500-4538. 44(4), s. 274–286. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2021-04-06. Fulltekst i vitenarkiv
  • Ask, Torunn Alise; Gjedrem, Jorunn; Gjerstad, Brita; Lundberg, Kjetil Grimastad & Oltedal, Siv (2021). Sosialfagleg arbeid med familieoppfølging i Nav – ein vignettstudie. Fontene forskning. ISSN 1890-9868. 14(1), s. 58–69. Fulltekst i vitenarkiv
  • Mølland, Eirin; Vigsnes, Kristine L.; Bøe, Tormod; Danielsen, Hilde; Lundberg, Kjetil & Haraldstad, Kristin [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2020). The New Patterns study: coordinated measures to combat child poverty. Scandinavian Journal of Public Health. ISSN 1403-4948. s. 1–9. doi: 10.1177/1403494820956452. Fulltekst i vitenarkiv
  • Sagatun, Solveig & Ask, Torunn Alise (2020). Frontline Professionals Performing Collaborative Work with Low-Income Families: Challenges across Organizational Boundaries. Nordic Journal of Social Research. ISSN 1892-2783. 11(1), s. 66–85. doi: 10.7577/njsr.2223. Fulltekst i vitenarkiv
  • Ask, Torunn Alise & Sagatun, Solveig (2019). Utfordringer i forskerrollen i et interorganisatorisk samarbeid. I Støkken, Anne Marie (Red.), Tjenesteutvikling ved ulike former for samarbeid. Fagbokforlaget. ISSN 9788245033434. s. 77–98.
  • Ask, Torunn Alise & Olsen, Torunn Skåltveit (2018). Utsatte Barn. I Ask, Torunn Alise & Eide, Solveig Botnen (Red.), Barnevernets begreper - i bevegelse. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205503915. s. 22–44.
  • Ask, Torunn Alise & Eide, Solveig Botnen (2018). Innledning. I Ask, Torunn Alise & Eide, Solveig Botnen (Red.), Barnevernets begreper - i bevegelse. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205503915. s. 13–21.
  • Ask, Torunn Alise (2016). Hva synger Nattergalen om? Samskaping av flerkulturell kompetanse mellom studenter og barn i mentorordningen Nattergalen. I Trysnes, Irene & Eide, Solveig Botnen (Red.), Sosionomutdanning på Sørlandet : festskrift ved 25-årsjubileet høsten 2016. Portal forlag. ISSN 9788283141030. s. 83–102.
  • Salvini, Andrea; Andersen, Anders Johan W. & Ask, Torunn Alise (2016). Chi è l'assistente sociale? Le rappresentazioni degli studenti in prospettiva comparata. I Salvini, Andrea (Red.), Dinamiche di comunità a servizio sociale. EDIZIONI PLUS Pisa University Press. ISSN 978-886741-7414. s. 193–215.
  • Ask, Torunn Alise & Sagatun, Solveig (2014). Bedre tjenester for barn, unge og deres foreldre. I Nordstoga, Sigrid & Grønningsæter, Arne Backer (Red.), Det kommunale barnevernet i utvikling - et nødvendig samarbeid mellom praksis og forskning. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1606-2. s. 137–161.
  • Ask, Torunn Alise (2014). Praktikerens ulike posisjoner. Mellom byråkrat og intellektuell? I Støkken, Anne Marie (Red.), Innovasjon og utvikling i sosialt arbeid. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-1536-2. s. 117–141.
  • Ask, Torunn Alise (2011). Å telle med i fortellingen om eget liv - Om sent-i-livet-migranters erfaringer. I Berg, Berit & Ask, Torunn Alise (Red.), Minoritetsperspektiver i sosialt arbeid. Universitetsforlaget. ISSN 9788215018867. s. 199–220.
  • Ask, Torunn Alise (2011). Flyktningfaglig praksis i bakkebyråkratiet - endringer og utfordringer. I Berg, Berit & Ask, Torunn Alise (Red.), Minoritetsperspektiver i sosialt arbeid. Universitetsforlaget. ISSN 9788215018867. s. 81–101.
  • Ask, Torunn Alise (2011). What about practice? The recurrent question in social work education. I Salvini, Andrea & Andersen, Anders Johan Wickstrøm (Red.), Interactions, Health and Community. EDIZIONI PLUS Pisa University Press. ISSN 9788884928023. s. 149–160.
  • Ask, Torunn Alise (2006). Når praksis blir tekst. Om bruk av studenters refleksjonsoppgaver fra sosialt arbeids praksis, Fra undervisning til læring. Høgskolepedagogikk under Kvalitetsreformen. Universitetet i Agder. s. 49–61.
  • Ask, Torunn Alise (2004). Barnehage og barnevern - samarbeid til barnets beste, Horrigmo, Kirsten Johansen og Børre Nylehn: Samfunnsfaglige perspektiver på barnehagen. Institusjonell utvikling, ledelse og organisasjon. Fagbokforlaget. s. 92–112.

Se alle arbeider i Cristin

  • Ask, Torunn Alise & Eide, Solveig Botnen (2018). Barnevernets begreper - i bevegelse. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205503915. 255 s.
  • Hjort, Katrin; Ask, Torunn Alise; Breistein, Arne; Kristiansen, Aslaug & Olsen, Anne Karin Vikstøl (2017). PROLAB Professionslaboratorier. Werkstatt forlag. ISBN 978-87-89575-08-7. 52 s.
  • Berg, Berit & Ask, Torunn Alise (2011). Minoritetsperspektiver i sosialt arbeid. Universitetsforlaget. ISBN 9788215018867. 253 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Mølland, Eirin; Bøe, Tormod; Ask, Torunn Alise; Lundberg, Kjetil; Danielsen, Hilde & Abildsnes, Eirik [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). Spør en forsker! Presentasjon og drøfting av funn av fra forskningsprosjektet Nye mønstre på familiekoordinator-samling.
  • Danielsen, Hilde; Lundberg, Kjetil & Ask, Torunn Alise (2023). «Spør forskerne»: Funn og erfaringer fra Nye Mønstre prosjektet (H2).
  • Ask, Torunn Alise (2023). Om tverrprofesjonelt og interorganisatorisk samarbeid med og rundt lavinntektsfamiliar med samansette problem.
  • Ask, Torunn Alise (2022). Samarbeid mellom offentleg og frivillig sektor - med og rundt familiar med komplekse problem.
  • Ask, Torunn Alise (2022). Erfaringar frå samarbeid mellom offentleg og frivillig sektor - med og rundt familiar med komplekse problem - delstudie i Nye Mønstre - prosjektet.
  • Herlofsen, Camilla; Olsen, Anne Karin Vikstøl; Ask, Torunn Alise; Gundersen, Ellen Dahl; Melby, Kristian Leonard & Breistein, Arne (2022). Strengthened student motivation for interprofessional collaboration through annual seminar participation.
  • Ask, Torunn Alise (2021). Erfaringer fra frivillig sektor om samarbeid med og rundt familier med komplekse problemer - foreløpige analyser.
  • Ask, Torunn Alise (2021). Å forstå vilkår for sosialt arbeid med utgangspunkt i eigen posisjon og praksis. Ei lita bok om store spørsmål. Anmeldelse av Krysspress (Ylvisaker og Rugkåsa, 2020). Fontene forskning. ISSN 1890-9868. 14(1), s. 92–95.
  • Ask, Torunn Alise (2020). «(…) De er inne i fire typer instanser, og så har de så behov for hjelp likevel» Noen intervjudata fra frivillig sektor om samarbeid med og rundt familier med komplekse problemer.
  • Gundersen, Ellen Dahl & Ask, Torunn Alise (2020). Tverrprofesjonell samarbeidslæring – Studenterfaringer fra tverrprofesjonelle seminardager om barn og unges velferd.
  • Ask, Torunn Alise (2019). Co-creation of knowledge between students and children in a mentoring program.
  • Lundberg, Kjetil; Oltedal, Siv; Ask, Torunn Alise; Gjerstad, Brita & Gjedrem, Jorunn (2019). Sosialfaglig arbeid med familieoppfølging i NAV.
  • Eide, Solveig Botnen; Ask, Torunn Alise; Gjedrem, Jorunn & Nordstoga, Sigrid (2018). Child Welfare Concepts - in Transition and Change .
  • Ask, Torunn Alise (2018). "Vulnerable and worthy – children in child welfare discourses" - independent presentation in the symposium "Child Welfare Concepts – in Transition and Change".
  • Ask, Torunn Alise (2016). Notions in motion in child welfare discourses.
  • Sagatun, Solveig & Ask, Torunn Alise (2016). Arbeidslinja og barnets beste - samarbeid mellom NAV og barnevernstjenesten i møte med lavinntektsfamilier.
  • Sagatun, Solveig & Ask, Torunn Alise (2016). 'Challenges in interagency cooperation – workfare and child welfare as different points of departure'.
  • Ask, Torunn Alise (2015). Social Work and Child Welfare in Norway.
  • Ask, Torunn Alise (2015). Voices from male students in social work: more ambiguous than ambitious?
  • Sagatun, Solveig & Ask, Torunn Alise (2015). Interdependence and challenges- the reflexive practitioner and the reflexive agency .
  • Ask, Torunn Alise (2014). Menn som studenter i sosialt arbeid - kulturelle føringer og forventninger.
  • Ask, Torunn Alise & Sagatun, Solveig (2014). DEVELOPMENT OF (NEW) WORKING METHODS IN MEETING WITH CHILDREN, YOUNG PEOPLE AND THEIR PARENTS.
  • Ask, Torunn Alise (2014). Students as knowers in developing inclusive practices.
  • Ask, Torunn Alise (2013). Researched informed practice: Developing better ways of cooperation between welfare services in their encounters with children, young people and their parents.
  • Ask, Torunn Alise (2012). Social Work in Norway.
  • Ask, Torunn Alise (2012). Perspectives on the practitioner in partnership.
  • Ask, Torunn Alise (2012). How can intercultural tolerance be taught and learnt? Experiences from The Nightingale Project.
  • Ask, Torunn Alise (2012). Å posisjonere en praktiker.
  • Ask, Torunn Alise (2011). Child Welfare - from a Norwegian Perspective.
  • Ask, Torunn Alise (2011). To know and to do.
  • Ask, Torunn Alise & Drangsholt, Elise (2011). Å telle med i fortellingen om eget liv.
  • Ask, Torunn Alise (2011). Rom for fagutvikling? Part i HUSK Agder: utdanning og forskning.
  • Ask, Torunn Alise (2011). Flyktningfaglig praksis i bakkebyråkratiet.
  • Berg, Berit & Ask, Torunn Alise (2011). Minoritetsperspektiver i sosialt arbeid - en introduksjon. I Berg, Berit & Ask, Torunn Alise (Red.), Minoritetsperspektiver i sosialt arbeid. Universitetsforlaget. ISSN 9788215018867. s. 13–25.
  • Ask, Torunn Alise (2010). Everyday life - refugees aged 55+: It is like we have labelled them 'Do not disturb'.
  • Ask, Torunn Alise (2009). HUSK-prosjekter med livsløpsfokus: Eldre flyktninger og hverdagsliv.
  • Jæger, Kristin & Ask, Torunn Alise (2009). Flyktningtjenesten inn i Nav - prosesser og erfaringer fra et prosjekt i HUSK-Agder.
  • Ask, Torunn Alise (2009). Velskrevet om utfordrende foreldreskap. Fontene forskning. ISSN 1890-9868. 2(1), s. 96–99.
  • Ask, Torunn Alise (2009). Jeg følte meg så mye mer nyttig der nede... Studenters erfaringer fra utenlandspraksis.
  • Ask, Torunn Alise (2008). Prosjekt Nattergalen.
  • Ask, Torunn Alise (2008). Prosjekt Nattergalen.
  • Ask, Torunn Alise (2008). Prosjekt Nattergalen.
  • Ask, Torunn Alise (2008). Fram og tilbake - ikke like langt? Studenters erfaringer fra utenlandspraksis.
  • Ask, Torunn Alise (2008). Å forske i eget felt ¿ hvordan kombinere åpenhet, lojalitet og uavhengighet.
  • Ask, Torunn Alise (2008). Social Work in a Multicultural Society - challenges for understanding and action when meeting persons with mental health problems from ethnic minorities.
  • Ask, Torunn Alise (2008). Using focus groups interviews - limitations and possibilities in contributing to awareness about multicultural issues in social work. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being. ISSN 1748-2623. s. 10–11.
  • Ask, Torunn Alise (2007). From educational reflection to effective practice.
  • Ask, Torunn Alise (2007). Sosialt arbeid i et flerkulturelt samfunn - et kompetanseoppbyggingsprosjekt.
  • Ask, Torunn Alise (2007). Social Work Practice - Challenges and Dilemmas in an Educational Setting.
  • Ask, Torunn Alise (2007). Sosialt arbeid i et flerkulturelt samfunn - et kompetanseoppbyggingsprosjekt.
  • Ask, Torunn Alise (2007). From educational reflection to effective practice, Social Work 2007: Social Change and Social Professions. Conference March 15-17, Parma, Italy. EASSW - European Association of Schools of Social Work IFSW - Interna.
  • Ask, Torunn Alise (2006). Presentasjon av sosialt arbeids utdanning og forskning ved Høgskolen i Agder.
  • Ask, Torunn Alise (2006). Å lese hverandre teksten.
  • Ask, Torunn Alise (2006). Constructions of social work as a subject and as a profession: a qualitative study of social work students' written narratives from practice Konstruksjoner av sosialt arbeid som fag og som yrke: fra en kvalitativ studie av sosionomstudenters formidlinger fra praksis.
  • Ask, Torunn Alise (2006). Child Protection and the Public, Abstractbook. World Conference: A world out of balance - working for a new social equilibrium. International Federation of Social Workers. 30.07.2006-03.08.2006.
  • Ask, Torunn Alise (2006). Hva vil vi med praksis? Paperpresentasjon under tema: Forskning i og utvikling av undervisningen.
  • Ask, Torunn Alise (2005). Essay: Studenters refleksjonsoppgaver fra praksis som data i forskning - metodiske utfordringer.
  • Ask, Torunn Alise (2005). Sosialt arbeids empiri – mellom etikk og politikk.
  • Ask, Torunn Alise (2005). Metodiske utfordringer ved bruk av fokusgruppe i dataproduksjon.
  • Ask, Torunn Alise (2005). ”Jeg har jo sett hvordan det egentlig er...” Sosionomstudenters og nyutdannede sosialarbeideres møte med praksis.
  • Ask, Torunn Alise (2004). Metodiske refleksjonar om tekst og kontekst i eige prosjekt.
  • Ask, Torunn Alise (2004). Empiri og normativitet.
  • Ask, Torunn Alise (2004). Konfliktdimensjonen i sosialt arbeid - sosionomstudenters beskrivelser fra praksis.
  • Ask, Torunn Alise (2004). Between closeness and discourse.
  • Ask, Torunn Alise (2004). Tause sosialarbeidere - utidige journalister.
  • Ask, Torunn Alise (2004). Barnevernet - media.
  • Ask, Torunn Alise (2004). Hvor vil vi? Et utdanningsperspektiv på hvilken rolle sosionomer kan ha i det framtidige velferdssamfunnet.
  • Ask, Torunn Alise (2004). Åpenhet i barnevernet - utfordringer og dilemmaer.
  • Ask, Torunn Alise (2003). Hermeneutikk i praksis. Eit essay om kva den filosofiske hermeneutikken med vekt på Gadamer, kan gi til fortolking av skriftleg formidla praksiserfaringar frå studentar i sosialt arbeid.
  • Ask, Torunn Alise (2003). I møte med media.
  • Ask, Torunn Alise (2003). Barnevernet i det offentlige rom.
  • Ask, Torunn Alise (2003). Mellom nærhet og diskurs - om sosionomstudenters møte med praksis.
  • Ask, Torunn Alise (2002). Profesjonsutøving i nære relasjoner og ulike kontekster. Hva erfarer studentene - og hvilke refleksjoner gjør de seg i møte med konfliktpregede relasjoner i praksis?
  • Ask, Torunn Alise (2002). I møte med praksis.
  • Ask, Torunn Alise (2002). Mellom nærhet og diskurs.
  • Ask, Torunn Alise (2002). Barnevernet i det offentlige rom.
  • Ask, Torunn Alise (2001). Konfliktdimensjonen i sosialt arbeid - erfaringer fra studenter i praksis.
  • Ask, Torunn Alise (2001). Konfliktdimensjonen i sosialt arbeid som fag og som yrke.
  • Viggen, Kristin; Johansen, Karl Johan; Berg, Anita; Nilsen, Geir Sigmund; Ask, Torunn Alise & Johansen, Oddbjørn [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2015). Utvikling av nye fellesmoduler innen sosialarbeiderutdanningene i Midt-Norge og Universitetet i Agder. Universitetet i Agder. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 10:52 - Sist endret 16. apr. 2024 10:52