-
Mølland, Eirin; Bøe, Tormod; Ask, Torunn Alise; Lundberg, Kjetil; Danielsen, Hilde & Abildsnes, Eirik
[Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen]
(2023).
Spør en forsker! Presentasjon og drøfting av funn av fra forskningsprosjektet Nye mønstre på familiekoordinator-samling.
-
Danielsen, Hilde; Lundberg, Kjetil & Ask, Torunn Alise
(2023).
«Spør forskerne»: Funn og erfaringer fra Nye Mønstre prosjektet (H2).
-
Ask, Torunn Alise
(2023).
Om tverrprofesjonelt og interorganisatorisk samarbeid med og rundt lavinntektsfamiliar med samansette problem.
-
Ask, Torunn Alise
(2022).
Samarbeid mellom offentleg og frivillig sektor - med og rundt familiar med komplekse problem.
-
Ask, Torunn Alise
(2022).
Erfaringar frå samarbeid mellom offentleg og frivillig sektor - med og rundt familiar med komplekse problem - delstudie i Nye Mønstre - prosjektet.
-
Herlofsen, Camilla; Olsen, Anne Karin Vikstøl; Ask, Torunn Alise; Gundersen, Ellen Dahl; Melby, Kristian Leonard & Breistein, Arne
(2022).
Strengthened student motivation for interprofessional collaboration through annual seminar participation.
-
Ask, Torunn Alise
(2021).
Erfaringer fra frivillig sektor om samarbeid med og rundt familier med komplekse problemer - foreløpige analyser.
-
Ask, Torunn Alise
(2021).
Å forstå vilkår for sosialt arbeid med utgangspunkt i eigen posisjon og praksis. Ei lita bok om store spørsmål. Anmeldelse av Krysspress (Ylvisaker og Rugkåsa, 2020).
Fontene forskning.
ISSN 1890-9868.
14(1),
s. 92–95.
-
Ask, Torunn Alise
(2020).
«(…) De er inne i fire typer instanser, og så har de så behov for hjelp likevel» Noen intervjudata fra frivillig sektor om samarbeid med og rundt familier med komplekse problemer.
-
Gundersen, Ellen Dahl & Ask, Torunn Alise
(2020).
Tverrprofesjonell samarbeidslæring – Studenterfaringer fra tverrprofesjonelle seminardager om barn og unges velferd.
-
Ask, Torunn Alise
(2019).
Co-creation of knowledge between students and children in a mentoring program.
-
Lundberg, Kjetil; Oltedal, Siv; Ask, Torunn Alise; Gjerstad, Brita & Gjedrem, Jorunn
(2019).
Sosialfaglig arbeid med familieoppfølging i NAV.
-
Eide, Solveig Botnen; Ask, Torunn Alise; Gjedrem, Jorunn & Nordstoga, Sigrid
(2018).
Child Welfare Concepts - in Transition and Change .
-
Ask, Torunn Alise
(2018).
"Vulnerable and worthy – children in child welfare discourses" - independent presentation in the symposium "Child Welfare Concepts – in Transition and Change".
-
Ask, Torunn Alise
(2016).
Notions in motion in child welfare discourses.
-
Sagatun, Solveig & Ask, Torunn Alise
(2016).
Arbeidslinja og barnets beste - samarbeid mellom NAV og barnevernstjenesten i møte med lavinntektsfamilier.
-
Sagatun, Solveig & Ask, Torunn Alise
(2016).
'Challenges in interagency cooperation – workfare and child welfare as different points of departure'.
-
Ask, Torunn Alise
(2015).
Social Work and Child Welfare in Norway.
-
Ask, Torunn Alise
(2015).
Voices from male students in social work: more ambiguous than ambitious?
-
Sagatun, Solveig & Ask, Torunn Alise
(2015).
Interdependence and challenges-
the reflexive practitioner and the reflexive agency
.
-
Ask, Torunn Alise
(2014).
Menn som studenter i sosialt arbeid - kulturelle føringer og forventninger.
-
Ask, Torunn Alise & Sagatun, Solveig
(2014).
DEVELOPMENT OF (NEW) WORKING METHODS IN MEETING WITH CHILDREN, YOUNG PEOPLE AND THEIR PARENTS.
-
Ask, Torunn Alise
(2014).
Students as knowers in developing inclusive practices.
-
Ask, Torunn Alise
(2013).
Researched informed practice: Developing better ways of cooperation between welfare services in their encounters with children, young people and their parents.
-
Ask, Torunn Alise
(2012).
Social Work in Norway.
-
Ask, Torunn Alise
(2012).
Perspectives on the practitioner in partnership.
-
Ask, Torunn Alise
(2012).
How can intercultural tolerance be taught and learnt? Experiences from The Nightingale Project.
-
Ask, Torunn Alise
(2012).
Å posisjonere en praktiker.
-
Ask, Torunn Alise
(2011).
Child Welfare - from a Norwegian Perspective.
-
Ask, Torunn Alise
(2011).
To know and to do.
-
Ask, Torunn Alise & Drangsholt, Elise
(2011).
Å telle med i fortellingen om eget liv.
-
Ask, Torunn Alise
(2011).
Rom for fagutvikling? Part i HUSK Agder: utdanning og forskning.
-
Ask, Torunn Alise
(2011).
Flyktningfaglig praksis i bakkebyråkratiet.
-
Berg, Berit & Ask, Torunn Alise
(2011).
Minoritetsperspektiver i sosialt arbeid - en introduksjon.
I Berg, Berit & Ask, Torunn Alise (Red.),
Minoritetsperspektiver i sosialt arbeid.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215018867.
s. 13–25.
-
Ask, Torunn Alise
(2010).
Everyday life - refugees aged 55+: It is like we have labelled them 'Do not disturb'.
-
Ask, Torunn Alise
(2009).
HUSK-prosjekter med livsløpsfokus: Eldre flyktninger og hverdagsliv.
-
Jæger, Kristin & Ask, Torunn Alise
(2009).
Flyktningtjenesten inn i Nav - prosesser og erfaringer fra et prosjekt i HUSK-Agder.
-
Ask, Torunn Alise
(2009).
Velskrevet om utfordrende foreldreskap.
Fontene forskning.
ISSN 1890-9868.
2(1),
s. 96–99.
Vis sammendrag
Anmeldelse av Bø, Bente Puntervold og Bennedichte C. Rappana Olsen (red.): Utfordrende foreldreskap. Gyldendal Akademisk 2008.
-
Ask, Torunn Alise
(2009).
Jeg følte meg så mye mer nyttig der nede... Studenters erfaringer fra utenlandspraksis.
-
Ask, Torunn Alise
(2008).
Prosjekt Nattergalen.
-
Ask, Torunn Alise
(2008).
Prosjekt Nattergalen.
-
Ask, Torunn Alise
(2008).
Prosjekt Nattergalen.
-
Ask, Torunn Alise
(2008).
Fram og tilbake - ikke like langt? Studenters erfaringer fra utenlandspraksis.
-
Ask, Torunn Alise
(2008).
Å forske i eget felt ¿ hvordan kombinere åpenhet, lojalitet og uavhengighet.
-
Ask, Torunn Alise
(2008).
Social Work in a Multicultural Society - challenges for understanding and action when meeting persons with mental health problems from ethnic minorities.
-
-
Ask, Torunn Alise
(2007).
From educational reflection to effective practice.
-
Ask, Torunn Alise
(2007).
Sosialt arbeid i et flerkulturelt samfunn - et kompetanseoppbyggingsprosjekt.
-
Ask, Torunn Alise
(2007).
Social Work Practice - Challenges and Dilemmas in an Educational Setting.
-
Ask, Torunn Alise
(2007).
Sosialt arbeid i et flerkulturelt samfunn - et kompetanseoppbyggingsprosjekt.
Vis sammendrag
Høgskolen i Agder (HiA) er involvert i det nasjonale prosjektet Høgskole- og universitetssosialkontor (HUSK), som igjen er forankret i strategien for kvalitetsforbedring av sosial- og helsetjenester i Norge, kalt: Og bedre skal det bli! På lokalt nivå er prosjekter utformet gjennom samarbeid mellom høgskole / forskningsmiljø og konkrete kommuner. Mitt engasjement er som faglig prosjektleder i delprosjektet Sosialt arbeid i et flerkulturelt samfunn - et kompetanseoppbyggingsprosjekt, knyttet til HiAs deltakelse i HUSK. Samarbeid er under etablering med tre kommuner i Agder-regionen. Utgangspunktet for delprosjektet er utfordringene sosialtjenestene står overfor med krav til brukermedvirkning og individuell tilrettelegging, samtidig som de skal forholde seg til og yte tjenester overfor en mer etnisk mangfoldig befolkning. Videre retter prosjektet seg både mot ansatte og brukere i praksisfeltet og mot ansatte og studenter ved utdanningen(e) i sosialt arbeid. Et mål er å styrke og øke den flerkulturelle forståelse og kompetanse hos ansatte i sosialtjenesten, så vel som hos aktører innen utdanningene. Måter å gjøre dette på er blant annet ved kartlegging av erfaringer fra arbeid med brukere med minoritetsetnisk bakgrunn i deltakerkommunene, inkludert brukererfaringer, etablere refleksjons- eller fokusgrupper knyttet til tematikken, og i større grad trekke veksler på studentenes egne erfaringer inn i undervisning og praksisstudier. Presentasjonen vil i hovedsak være med utgangspunkt i de utfordringene en har møtt og de erfaringene som er gjort, i etableringsfasen av delprosjektet.
-
Ask, Torunn Alise
(2007).
From educational reflection to effective practice,
Social Work 2007: Social Change and Social Professions. Conference March 15-17, Parma, Italy.
EASSW - European Association of Schools of Social Work
IFSW - Interna.
Vis sammendrag
The main approach in the project is to explore what kind of experiences and reflections students and newly qualified social workers make when they face ethical challenges and relations marked by conflicts in practice. Another focus is how discourses about knowledge, public objectives and the empirically based realities may correspond or be inconsonant in such matters. The empirical material for this paper presentation is focus group interviews with newly qualified social workers who mainly work in child protection agencies. The social workers narratives and discussions raise questions like: Facing this situation - what is its challenge to me? What do I stand for? Am I willing or able to do what is necessary in this situation? What are the opportunities and what are the restrictions and what may mostly influence the decisions that are made. A certain contrast can be noticed in reflections about solutions, where both expressions towards more professional autonomous ideals can be seen and expectations of more clear and distinct management. A challenge in the material and the analysis and interpretations of it, is perspectives that calls attention to viewpoints that social workers handle cases made up of children and families who need help, but they may not be enough aware of the cases more profound are the results of structural problems. Another (although interconnected) is challenging perspectives about the social workers being, doing and knowing, where the social work values of attitudes and how to be as a social worker may collide with the demands of taking effective action, and further collide with the claim of scientific (with the ambiguity that stick to that word) knowledge as fundamental for both knowing and doing as a professional.
-
Ask, Torunn Alise
(2006).
Presentasjon av sosialt arbeids utdanning og forskning ved Høgskolen i Agder.
-
Ask, Torunn Alise
(2006).
Å lese hverandre teksten.
Vis sammendrag
Presentasjonen tar utgangspunkt i et fagutviklingsarbeid i en gruppe med barnevernsarbeidere. Arbeidet har rettet seg mot undersøkelsesfasen i barnevernssaker, med bl.a. målsetting om å oppøve og videreutvikle ferdigheter og refleksjon knyttet til skriftliggjøring av arbeidet. Dette har bl.a. skjedd gjennom lesing og drøfting av allerede ferdig skrevne tekster, dvs. avsluttede undersøkelsessaker som barnevernsarbeiderne faktisk har arbeidet med. En har særlig arbeidet med vurderingsdelen i teksten. Tilnærming til drøfting og refleksjon har bl.a. vært gjennom spørsmål som: Hvilket umiddelbart inntrykk gir teksten? Hvilke stemmer kommer fram? Hvordan presenterer barnevernet/barnevernsarbeideren seg selv og sine standpunkter i teksten? Uttrykker teksten tvil om noe? På hvilken måte endres eventuelt det umiddelbare inntrykket når en arbeider slik med teksten? Fagutviklingsarbeid på denne måten kan være sårbart for tekstforfatterne/barnevernsarbeiderne, men samtidig erfares det bevisstgjørende fordi det har mulighet til, på godt og vondt, å vise hva en vektlegger og hvordan en synliggjør dette i skriftlig framstilling, men også hva en utelater, og hvordan mye synes ligge implisitt i det som formidles. En slik form for tekstanalyse kan derfor gi fruktbare innfallsvinkler til faglig diskusjon og stimulere kritisk refleksjon, ikke minst når det gjelder hvilken definisjonsmakt barnevernsarbeideren kan ha i en saksframstilling.
-
Ask, Torunn Alise
(2006).
Constructions of social work as a subject and as a profession: a qualitative study of social work students' written narratives from practice Konstruksjoner av sosialt arbeid som fag og som yrke: fra en kvalitativ studie av sosionomstudenters formidlinger fra praksis.
Vis sammendrag
I mitt forskningsarbeid er jeg opptatt av konstruksjoner av kunnskap og kunnskapsuttrykk i sosialt arbeid som fag og som yrke ? primært eksemplifisert og fortolket med utgangspunkt i studenters og nyutdannede sosialarbeideres beskrivelser og erfaringer fra praksis. Som en tilgang til dette, retter jeg også oppmerksomheten mot det som framstår som de dominerende perspektiver og posisjoner for diskurser om forholdet teori ? praksis, når det gjelder de såkalte velferdsstatens yrker. Samtidig som studentene og nyutdannede, presumptivt skal bli eller være ?bærere? av den kunnskapen som statlige myndigheter, utdanningsinstitusjoner, rammeplaner osv. på den ene siden legger opp til, og som ulike brukere / brukergrupper på den andre siden (muligens) trenger, vil de ha egne fortolkninger av hva dette innebærer. De har sine egne subjektposisjoner i møte med utdanning og praksis/yrkesliv. Hverdagskunnskap og hverdagslivets forståelse, egen biografi og egne verdier, fagkunnskap og rammevilkår, praksis- /kollegafellesskapets føringer, lovgivning og sosialpolitiske retningslinjer; dette kan på ulikt vis samstemme eller være på kollisjonskurs, i forhold til de avveininger og handlingsvalg som studenten/ sosialarbeideren blir stilt overfor i konkrete situasjoner. Min oppmerksomhet i framlegg av paper vil primært dreie seg om: ? Hvilke faktiske og praktiske beskrivelser og erfaringer formidler studenter og nyutdannede av yrkesutøvelse i sosialt arbeid? ? Hvordan kan disse beskrivelsene fortolkes og forstås i lys av, eventuelt også utfordre, rådende kunnskapsdiskurser i og om faget og yrket? Datamaterialet som ligger til grunn, er bl.a. sosionomstudenters tekster (refleksjonsoppgaver) fra praksis, samt intervjuer med nyutdannede sosialarbeidere (individuelle og fokusgruppe).
-
Ask, Torunn Alise
(2006).
Child Protection and the Public,
Abstractbook. World Conference: A world out of balance - working for a new social equilibrium. International Federation of Social Workers. 30.07.2006-03.08.2006.
Vis sammendrag
Child Protection is at regular intervals on the agenda in the media and often without its own representatives as active participants. My interest is directed towards how social workers in child protection perceive and understand their role in public. I look into other empirical studies and research reports that put such issues in the limelight and I also look at the official strategy from the Norwegian authorities with regard to Child Protection?s information and communication with the general public. Mainly though I communicate from a qualitative research project that highlight experiences and reflections from child protection workers who have experienced exposure to public through media. The study suggests that child protection is more than ever a challenging enterprise and the role of the social worker in it is changing. The issue of knowledge is essential and a more transparent public dimension is an important element in what is happening.
-
Ask, Torunn Alise
(2006).
Hva vil vi med praksis? Paperpresentasjon under tema: Forskning i og utvikling av undervisningen.
Vis sammendrag
I rammeplanen som gjelder for sosionomutdanningene i Norge, heter det bl.a.: ?Praksisstudiene skal bidra til at studentene øker sin forståelse for sammenhengen mellom forskning, teori og praktisk arbeid. (...) Praksisstudiene skal være planlagt og målrettet samtidig som det er vesentlig at studentenes læring knyttes til det situasjonsbestemte i praksis. (...) Studentene skal i praksisstudiene tilegne seg kunnskap og innsikt som ikke er beskrevet i litteraturen, i samarbeid med erfarne yrkesutøvere?. I begrunnelsen(e) for praksis kan vi spore en endring fra å se praksis som et sted der en først og fremst skal anvende det en har lært i teorien, samt ?oppdras? til framtidig yrkesrolle, til å se praksisarenaer som kunnskapsgenererende på egne premisser. Hva kan dette bety ? i praksis? I overordnede målsettinger for utdanningen formidles og gjenkjennes videre tradisjonelle akademiske verdier, der den (samfunns)kritiske sosionomstudenten etableres som et ideal. I diskusjoner og samhandling mellom utdannings- og praksisfelt møter vi problemstillinger knyttet til om utdanningene blir for akademiske, oftest da i betydningen praksisfjerne og lite nyttige for ?den harde virkelighet?. Er det en fare for at dikotomiseringen teori-praksis forsterkes, selv om retorikken legger opp til noe annet? Dette utforskes nærmere bl.a. gjennom studier av sosionomstudenters tekster fra praksis og intervjuer med nyutdannede sosialarbeidere (individuelle og fokusgruppe).
-
-
Ask, Torunn Alise
(2005).
Essay: Studenters refleksjonsoppgaver fra praksis som data i forskning - metodiske utfordringer.
-
Ask, Torunn Alise
(2005).
Sosialt arbeids empiri – mellom etikk og politikk.
-
Ask, Torunn Alise
(2005).
Metodiske utfordringer ved bruk av fokusgruppe i dataproduksjon.
-
Ask, Torunn Alise
(2005).
”Jeg har jo sett hvordan det egentlig er...” Sosionomstudenters og nyutdannede sosialarbeideres møte med praksis.
-
Ask, Torunn Alise
(2004).
Metodiske refleksjonar om tekst og kontekst i eige prosjekt.
-
Ask, Torunn Alise
(2004).
Empiri og normativitet.
-
Ask, Torunn Alise
(2004).
Konfliktdimensjonen i sosialt arbeid - sosionomstudenters beskrivelser fra praksis.
-
Ask, Torunn Alise
(2004).
Between closeness and discourse.
-
Ask, Torunn Alise
(2004).
Tause sosialarbeidere - utidige journalister.
-
Ask, Torunn Alise
(2004).
Barnevernet - media.
-
Ask, Torunn Alise
(2004).
Hvor vil vi? Et utdanningsperspektiv på hvilken rolle sosionomer kan ha i det framtidige velferdssamfunnet.
-
Ask, Torunn Alise
(2004).
Åpenhet i barnevernet - utfordringer og dilemmaer.
-
Ask, Torunn Alise
(2003).
Hermeneutikk i praksis. Eit essay om kva den filosofiske hermeneutikken med vekt på Gadamer, kan gi til fortolking av skriftleg formidla praksiserfaringar frå studentar i sosialt arbeid.
-
Ask, Torunn Alise
(2003).
I møte med media.
-
Ask, Torunn Alise
(2003).
Barnevernet i det offentlige rom.
-
Ask, Torunn Alise
(2003).
Mellom nærhet og diskurs - om sosionomstudenters møte med praksis.
-
Ask, Torunn Alise
(2002).
Profesjonsutøving i nære relasjoner og ulike kontekster. Hva erfarer studentene - og hvilke refleksjoner gjør de seg i møte med konfliktpregede relasjoner i praksis?
-
Ask, Torunn Alise
(2002).
I møte med praksis.
-
-
Ask, Torunn Alise
(2002).
Barnevernet i det offentlige rom.
-
Ask, Torunn Alise
(2001).
Konfliktdimensjonen i sosialt arbeid - erfaringer fra studenter i praksis.
-
Ask, Torunn Alise
(2001).
Konfliktdimensjonen i sosialt arbeid som fag og som yrke.
-
Viggen, Kristin; Johansen, Karl Johan; Berg, Anita; Nilsen, Geir Sigmund; Ask, Torunn Alise & Johansen, Oddbjørn
[Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen]
(2015).
Utvikling av nye fellesmoduler innen sosialarbeiderutdanningene i Midt-Norge og Universitetet i Agder.
Universitetet i Agder.
Fulltekst i vitenarkiv
Vis sammendrag
I Stortingsmelding nr. 13 (2011-2012) Utdanning for velferd. Samspill i praksis (Samspillsmeldingen) kap. 9.7.1 påpekes spesielt utfordringer innen utdanning til sosialfaglig arbeid og det å få tydeliggjort sosialfaglig felleskompetanse. Det er behov for endring innenfor hver av BSV-utdanningene og i samspillet mellom dem. Det ønskes bredere grunnutdanninger og mer tverrfaglig samarbeid. Det er nødvendig med flere faglige felleselementer og tverrprofesjonell samarbeidslæring, og den sosialfaglige kompetansen må styrkes.
Kunnskapsdepartementet bestemte seg for gjennomføring av et nasjonalt SAK-prosjekt som skulle ledes av UHR. I regi av UHR er St.meld. 13 blitt fulgt opp med prosjektet Sosialfaglig kompetanse og BSV-utdanningene.
Sosialfagprosjektet skal blant annet bidra til å styrke og videreutvikle de sosialfaglige felleselementene i dagens tre BSV-utdanninger. Dessuten skal prosjektet stimulere til tettere samarbeid mellom utdanningsinstitusjonene og stimulere til samordnet forskningsinnsats i nært samarbeid med yrkesfeltene på tvers av studieprogrammer og utdanningsinstitusjoner.