English version of this page

Svanhild Breive

Førsteamanuensis
Institutt for matematiske fag
Telefon
+47 38141981
Mobiltelefon
+4741309040
Kontor JU042 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

Jeg har emneansvar for MA-935 Begynneropplæring i matematikk

 

 

 

Forskning

Faglige interesser

Jeg er spesielt interessert hvordan små barn lærer matematikk og hvilken rolle kroppen og omgivelsene spiller i denne læreprosessen. I tillegg er jeg interessert i hvordan vi kan legge til rette for læring av matematikk gjennom lek, både i barnehagen og i skolen. 

Undervisning

Jeg har emneansvaret for MA-935 Begynneropplæring i matematikk, et EVU-kurs for lærere som allerede jobber i skolen. I tillegg underviser jeg på STM100 Språk tekst og matematikk (Barnehagelærerutdanning). Jeg veilder flere masterstudenter og en PhD-student i matematikkdidaktikk.

Kort biografi

Jeg var ferdig med master i matematikkdidaktikk i 2014 og fikk da jobb som lektor i realfag på Kristiansand Katedralskole Gimle (KKG). Etter bare et halvt år ringte min tidligere veileder meg og spurte om jeg ville søke på en PhD-stilling på UiA, og i forbindelse med den være med i et forskningsprosjekt som skulle undersøke, blant annet, læring og undervisning av matematikk i barnehagen. Det var et stykke unna den matematikken jeg selv var vant til å undervise, men siden jeg alltid hadde vært nysgjerrig på hvordan læring (av matematikk) egentlig skjer, så så jeg dette som en mulighet til å lære mer. Jeg startet arbeidet med PhDen i 2015 og disputerte våren 2019 med avhandlingen "Processes of mathematical incuiry in kindergarten". Siden det har jeg fortsatt å undersøke læreprosesser i matematikk blant de yngste barna i skolen og blant de eldste barna i barnehagen.  

Publikasjoner

  • Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Caroline Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan & ten Braak, Dieuwer [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2024). The Effects of a Structured Curriculum on Preschool effectiveness - A Field Experiment. The Journal of human resources. ISSN 0022-166X. 59(2), s. 576–603. doi: 10.3368/jhr.0220-10749R3.
  • Breive, Svanhild (2022). Matematisk problemløsning, lek og kroppslig tenkning. I Breive, Svanhild; Eik, Liv Torunn & Sanne, Line (Red.), Lekende læring og lærende lek i begynneropplæringen. Fagbokforlaget. ISSN 9788245033595. s. 149–168.
  • Breive, Svanhild (2022). Lekende matematikk og matematisert lek. I Breive, Svanhild; Eik, Liv Torunn & Sanne, Line (Red.), Lekende læring og lærende lek i begynneropplæringen. Fagbokforlaget. ISSN 9788245033595. s. 121–145.
  • Breive, Svanhild; Goos, Merrilyn & Monaghan, John David (2022). Interpreting a kindergarten episode through three perspectives on agency. For the Learning of Mathematics. ISSN 0228-0671. 42(1), s. 25–30.
  • Breive, Svanhild (2022). Abstraction and embodiment: exploring the process of grasping a general. Educational Studies in Mathematics. ISSN 0013-1954. 110, s. 313–329. doi: 10.1007/s10649-021-10137-x. Fulltekst i vitenarkiv
  • Breive, Svanhild; Eik, Liv Torunn; Sanne, Line & Skalstad, Ingunn (2022). Rom for lek? Om å skape et fleksibelt fysisk miljø inne og ute på skolen. I Breive, Svanhild; Eik, Liv Torunn & Sanne, Line (Red.), Lekende læring og lærende lek i begynneropplæringen. Fagbokforlaget. ISSN 9788245033595. s. 195–233.
  • Carlsen, Martin & Breive, Svanhild (2021). The nature of mathematical inquiry amongst kindergarten children: more than questioning and verbalisations. I Nortvedt, Guri A.; Buchholtz, Nils; Fauskanger, Janne; Hreinsdottir, Freyja; Hähkioniemi, Marcus; Jessen, Britta Eyrich; Kurvits, J.; Liljekvist, Yvonne; Misfeldt, Morten; Naalsund, Margrethe; Nilsen, Hans Kristian; Palsdottir, Gudbjørg; Portaankorva-Koivisto, Päivi; Radišić, Jelena & Werneberg, A. (Red.), Bringing Nordic mathematics education into the future : Preceedings of Norma 20 : The ninth Nordic conference on mathematics education Oslo, 2021. SMDF, Swedish Society for Research in Mathematics Education. ISSN 9789198402438.
  • Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Caroline Foldøy; Kalil, Ariel; Megan M., McClelland & Ten Braak, Dieuwer [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2021). The Effects of a Structured Curriculum on Preschool Effectiveness A Field Experiment. The Journal of human resources. ISSN 0022-166X. 59(2), s. 576–603. doi: 10.3368/jhr.0220-10749R3. Fulltekst i vitenarkiv
  • Breive, Svanhild (2020). Student–teacher dialectic in the co-creation of a zone of proximal development: an example from kindergarten mathematics. European Early Childhood Education Research Journal. ISSN 1350-293X. 28(3). doi: 10.1080/1350293X.2020.1755498.
  • Breive, Svanhild (2020). The Materialisation of Children’s Mathematical Thinking Through Organisation of Turn-Taking in Small Group Interactions in Kindergarten. I Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (Red.), Mathematics education in the early years : Results from the POEM4 conference, 2018. Springer Nature. ISSN 9783030347758. s. 281–299. doi: 10.1007/978-3-030-34776-5_17.
  • Breive, Svanhild (2019). Kindergarten teachers’ orchestration of mathematical learning activities: the balance between freedom and structure. I Jankvist, Uffe Thomas; Van den Heuvel-Panhuizen, Marja & Veldhuis, Michiel (Red.), Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. European Society for Research in Mathematics Education. ISSN 978-90-73346-75-8. s. 2241–2248.
  • Breive, Svanhild (2019). Engaging children in mathematical discourse: a kindergarten teacher's multimodal participation. Nordisk matematikkdidaktikk. ISSN 1104-2176. 24(2), s. 49–67.
  • Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (2018). Designing playful inquiry-based mathematical learning activities for kindergarten. I Benz, Christiane; Steinweg, Anna S; Gasteiger, Hedwig; Schöner, Priska; Vollmuth, Helene & Zöllner, Johanna (Red.), Mathematics education in the early years. Results from the POEM3 conference 2016. Springer Publishing Company. ISSN 978-3-319-78220-1. s. 181–205. doi: 10.1007/978-3-319-78220-1_10.
  • Breive, Svanhild (2017). Kindergarten children’s argumentation in reflection symmetry: The role of semiotic means. I Dooley, Thérèse & Gueudet, Ghislaine (Red.), Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 10). European Society for Research in Mathematics Education. ISSN 978-1-873769-73-7. s. 1837–1844.

Se alle arbeider i Cristin

  • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug & Carlsen, Martin [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2024). Lekbasert læring - ressursbok for barnehage, skole og SFO. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-83376-3. 223 s.
  • Breive, Svanhild; Eik, Liv Torunn & Sanne, Line (2022). Lekende læring og lærende lek i begynneropplæringen. Fagbokforlaget. ISBN 9788245033595. 235 s.
  • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug & Carlsen, Martin [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2020). Legebaseret læring: et forskningsbaseret førskoleoplæg. Akademisk Forlag, Danmark. ISBN 9788723541338. 232 s.
  • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug & Carlsen, Martin [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2019). Lekbaserat Lärande. Bonnierförlagen Lära. ISBN 9789178230594. 208 s.
  • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug & Carlsen, Martin [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2018). Lekbasert læring - et forskningsbasert førskoleopplegg fra Agderprosjektet. Aschehoug & Co. ISBN 978-82-492-1963-6. 231 s.
  • Størksen, Ingunn; Ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug & Carlsen, Martin [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2016). Lekbasert læring i barnehagen - Et forskningsbasert førskoleopplegg fra Agderprosjektet. Aschehoug & Co. ISBN 9788249218523. 227 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Breive, Svanhild (2021). Kroppens rolle i matematikklæring.
  • Breive, Svanhild (2019). Tension between free and structured play, agency and constraint, inquiry and teaching: Conceptions of the child in early childhood education.
  • Breive, Svanhild (2019). Processes of mathematical inquiry in kindergarten.
  • Breive, Svanhild (2019). Processes of mathematical inquiry in kindergarten.
  • Breive, Svanhild (2019). Processes of mathematical inquiry in kindergarten.
  • Breive, Svanhild (2019). Lekbasert læring.
  • Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Caroline Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan & ten Braak, Dieuwer [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2019). Promoting Child Development in a Universal Preschool System: A Field Experiment. CESifo Working Papers. ISSN 1617-9595. s. 1–41.
  • Breive, Svanhild (2019). Kindergarten teachers’ orchestration of mathematical learning activities: the balance between freedom and structure.
  • Breive, Svanhild (2018). Agderprosjektet.
  • Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan & Lenes, Ragnhild [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2018). Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State .
  • Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer & Breive, Svanhild [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2018). Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State .
  • Solli, Ingeborg Foldøy; Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Kalil, Ariel; McClelland, Megan & Lenes, Ragnhild [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2018). Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State.
  • Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan & Lenes, Ragnhild [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2018). Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State .
  • Breive, Svanhild (2018). Organisation of children’s turn-taking in small group interactions in kindergarten.
  • Breive, Svanhild (2018). Matematikk og inquiry i barnehagen.
  • Breive, Svanhild (2017). The Agder Project and mathematical inquiry in kindergarten.
  • Breive, Svanhild (2017). Talk on the theory of Luis Radford and implications for research on mathematical inquiry in kindergarten.
  • Breive, Svanhild (2017). Matematikk og Inquiry i barnehagen.
  • Breive, Svanhild (2017). Kindergarten children’s argumentation in reflection symmetry: The role of semiotic means.
  • Breive, Svanhild (2016). The nature of mathematical inquiry in the kindergarten setting.
  • Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (2016). Designing playful inquiry based mathematical activities for kindergarten.
  • Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (2015). Matematikkaktiviteter og deres implementering i barnehager i Vest-Agder.
  • Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (2015). Matematikkaktiviteter og deres implementering i barnehager i Aust-Agder.
  • Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (2015). Tall og telling. Arbeid med tallbegrepet i barnehager i Vest-Agder.
  • Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (2015). Tall og telling. Arbeid med tallbegrepet i barnehager i Aust-Agder.
  • Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (2015). Lek og utforskning i matematikk i barnehagen - Arbeid med inquiry i barnehager i Vest-Agder.
  • Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (2015). Lek og utforskning i matematikk i barnehagen - Arbeid med inquiry i barnehager i Aust-Agder.
  • Breive, Svanhild (2019). Processes of mathematical inquiry in kindergarten . Universitetet i Agder. ISSN 978-82-7117-928-1. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 10:45 - Sist endret 25. apr. 2024 14:36