English version of this page

Martin Carlsen

Professor
Institutt for matematiske fag
Telefon
+47 38141659
Mobiltelefon
+4798083207
Kontor J3061 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Forskningsgrupper

Ansvarsområde

Cand. mag. i matematikk, religion og PPU (2000, Høgskolen i Agder)

Cand. scient. i matematikkdidaktikk (2002, Høgskolen i Agder)

PhD i matematikkdidaktikk (2008, Universitetet i Agder)

 

Arbeidserfaring

2002-2003 Høgskolelektor i matematikkdidaktikk

2003-2007 Stipendiat i matematikkdidaktikk

2007-2008 Universitetslektor i matematikkdidaktikk

2008-2018 Førsteamanuensis i matematikkdidaktikk

2018-         Professor i matematikkdidaktikk

Forskning

Faglige interesser

Interessert i og forsker på barns læring og utvikling innen matematikk i barnehagen.

Interessert i barnetrinnselevers resonnering i matematikk, spesielt rettet mot multiplikative strukturer.

Interessert i og forsker på videregående elevers læring av matematikk gjennom problemløsning i smågrupper

Undervisning

STM100 Språk tekst og matematikk (Barnehagelærerutdanning)

STM101 Språk, tekst og matematikk (Barnehagelærerutdanning, deltid)

MA-424 Arbeidsmåter i matematikk (GLU1-7, GLU5-10, Lektor 8-13, 2-åring masterutdanning i matematikkdidaktikk)

MA-502 Masteroppgave i matematikkdidaktikk

MA-607 Forskningmetodologi i matematikkdidaktikk (sammen med andre, PhD i matematikkdidaktikk)

Veiledning av PhD-studenter (4 studenter i matematikkdidaktikk)

Publikasjoner

  • Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Caroline Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan & ten Braak, Dieuwer [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2024). The Effects of a Structured Curriculum on Preschool effectiveness - A Field Experiment. The Journal of human resources. ISSN 0022-166X. 59(2), s. 576–603. doi: 10.3368/jhr.0220-10749R3.
  • Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (2024). The Knowledge Quartet as a theoretical lens to study a kindergarten teacher’s teaching of mathematics, Teaching Mathematics as to be meaningful – Foregrounding play and children’s perspectives: Results from the POEM5 Conference, 2022. Springer Nature. ISSN 9783031376634. doi: 10.1007/978-3-031-37663-4.
  • Kaloutsi, Konstantina; Reinhardtsen, Jorunn & Carlsen, Martin (2023). Designing mathematical tasks to promote preservice teachers’ algebraic reasoning and argumentation. I Drijvers, Paul; Csapodi, Csaba; Palmer, Hanna; Gosztonyi, Katalin & Kónya, Eszter (Red.), Proceedings of the thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). European Society for Research in Mathematics Education. ISSN 978-963-7031-04-5. s. 568–575.
  • Lorange, Carl Andreas; Sjaastad, Jørgen & Carlsen, Martin (2022). Affordances and constraints of the Dragonbox School teaching material. I Hodgen, Jeremy; Geraniou, Eirini; Bolondi, Giorgio; Feretti, Federica & Ferretti, Federica (Red.), Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12). European Society for Research in Mathematics Education. ISSN 979-1-22-102537-8. s. 2793–2800. Fulltekst i vitenarkiv
  • Maj-Tatsis, Bozena; Tzekaki, Marianna; Carlsen, Martin; Maffia, Andrea & Levenson, Esther (2022). Introduction to the papers of TWG 13: Early Years Mathematics. I Hodgen, Jeremy; Geraniou, Eirini; Bolondi, Giorgio; Feretti, Federica & Ferretti, Federica (Red.), Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12). European Society for Research in Mathematics Education. ISSN 979-1-22-102537-8. s. 2124–2127.
  • Reinhardtsen, Jorunn & Carlsen, Martin (2022). Calculational and analytical perspectives in introductory algebra: a theoretical contribution. I Hodgen, Jeremy; Geraniou, Eirini; Bolondi, Giorgio; Feretti, Federica & Ferretti, Federica (Red.), Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12). European Society for Research in Mathematics Education. ISSN 979-1-22-102537-8. s. 596–603.
  • Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd & Carlsen, Martin (2022). An analysis of a kindergarten teacher’s choices and justifications regarding teaching of a mathematical activity . I Hodgen, Jeremy; Geraniou, Eirini; Bolondi, Giorgio; Feretti, Federica & Ferretti, Federica (Red.), Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12). European Society for Research in Mathematics Education. ISSN 979-1-22-102537-8. s. 2168–2175.
  • Lorange, Carl Andreas; Sjaastad, Jørgen & Carlsen, Martin (2022). Grunnskolelærerstudenters erfaring med eBok-basert undervisning i matematikk. UNIPED. ISSN 1500-4538. 45(3), s. 219–232. doi: 10.18261/uniped.45.3.6. Fulltekst i vitenarkiv
  • Wathne, Unni & Carlsen, Martin (2022). Third grade students’ multimodal mathematical reasoning when collaboratively solving combinatorial problems in small groups. Mathematical Thinking and Learning. ISSN 1098-6065. doi: 10.1080/10986065.2022.2099611. Fulltekst i vitenarkiv
  • Carlsen, Martin & Breive, Svanhild (2021). The nature of mathematical inquiry amongst kindergarten children: more than questioning and verbalisations. I Nortvedt, Guri A.; Buchholtz, Nils; Fauskanger, Janne; Hreinsdottir, Freyja; Hähkioniemi, Marcus; Jessen, Britta Eyrich; Kurvits, J.; Liljekvist, Yvonne; Misfeldt, Morten; Naalsund, Margrethe; Nilsen, Hans Kristian; Palsdottir, Gudbjørg; Portaankorva-Koivisto, Päivi; Radišić, Jelena & Werneberg, A. (Red.), Bringing Nordic mathematics education into the future : Preceedings of Norma 20 : The ninth Nordic conference on mathematics education Oslo, 2021. SMDF, Swedish Society for Research in Mathematics Education. ISSN 9789198402438.
  • Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Caroline Foldøy; Kalil, Ariel; Megan M., McClelland & Ten Braak, Dieuwer [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2021). The Effects of a Structured Curriculum on Preschool Effectiveness A Field Experiment. The Journal of human resources. ISSN 0022-166X. 59(2), s. 576–603. doi: 10.3368/jhr.0220-10749R3. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hundeland, Per Sigurd; Carlsen, Martin & Erfjord, Ingvald (2020). Qualities in mathematical discourses in kindergartens. ZDM: Mathematics Education. ISSN 1863-9690. 52(4), s. 691–702. doi: 10.1007/s11858-020-01146-w. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bruns, Julia; Carlsen, Martin; Eichen, Lars; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (2020). Situational perception in mathematics (SPiM) – Results of a cross-country study in Austria and Norway. I Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (Red.), Mathematics education in the early years : Results from the POEM4 conference, 2018. Springer Nature. ISSN 9783030347758. s. 317–332. doi: 10.1007/978-3-030-34776-5_19.
  • Erfjord, Ingvald; Carlsen, Martin & Hundeland, Per Sigurd (2019). Characterising the mathematical discourse in a kindergarten. I Jankvist, Uffe Thomas; Van den Heuvel-Panhuizen, Marja & Veldhuis, Michiel (Red.), Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. European Society for Research in Mathematics Education. ISSN 978-90-73346-75-8. s. 2257–2264.
  • Carlsen, Martin (2018). Upper secondary students’ mathematical reasoning on a sinusoidal function. Educational Studies in Mathematics. ISSN 0013-1954. 99(3), s. 277–291. doi: 10.1007/s10649-018-9844-1.
  • Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (2018). Designing playful inquiry-based mathematical learning activities for kindergarten. I Benz, Christiane; Steinweg, Anna S; Gasteiger, Hedwig; Schöner, Priska; Vollmuth, Helene & Zöllner, Johanna (Red.), Mathematics education in the early years. Results from the POEM3 conference 2016. Springer Publishing Company. ISSN 978-3-319-78220-1. s. 181–205. doi: 10.1007/978-3-319-78220-1_10.
  • Hundeland, Per Sigurd; Erfjord, Ingvald & Carlsen, Martin (2017). A kindergarten teacher’s revealed knowledge in orchestration of mathematical activities. I Dooley, Thérèse & Gueudet, Ghislaine (Red.), Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 10). European Society for Research in Mathematics Education. ISSN 978-1-873769-73-7. s. 1853–1860.
  • Carlsen, Martin (2016). Matematiske samtaler i barnehagen: Utfordringer og muligheter. I Herheim, Rune & Johnsen-Høines, Marit (Red.), Matematikksamtaler. Undervisning og læring - analytiske perspektiv. Caspar Forlag. ISSN 978-82-90898-73-6. s. 221–239.
  • Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd & Monaghan, John David (2016). Kindergarten teachers’ orchestration of mathematical activities afforded by technology: agency and mediation. Educational Studies in Mathematics. ISSN 0013-1954. 93(1), s. 1–17. doi: 10.1007/s10649-016-9692-9. Fulltekst i vitenarkiv
  • Erfjord, Ingvald; Carlsen, Martin & Hundeland, Per Sigurd (2015). Distributed authority and opportunities for children’s agency in mathematical activities in kindergarten. I Krainer, Konrad & Vondrova, Nada (Red.), Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. European Society for Research in Mathematics Education. ISSN 978-80-7290-844-8. s. 1918–1924. doi: 10.1007/s10649-016-9692-9.
  • Carlsen, Martin (2015). Upper secondary students appropriating the tool of harmonic oscillation: The issue of resistance. I Silfverberg, Harry; Kärki, Tomi & Hannula, Markku S. (Red.), Nordic research in mathematics education – Proceedings of NORMA14, Turku, June 3-6, 2014. The Finnish Research Association for Subject Didactics. ISSN 978-952-5993-17-2. s. 267–276.
  • Hundeland, Per Sigurd; Carlsen, Martin & Erfjord, Ingvald (2014). Children’s engagement with mathematics in kindergarten mediated by the use of digital tools. I Kortenkamp, Ulrich; Brandt, Birgit; Benz, Christiane; Krummheuer, Götz; Ladel, Silke & Vogel, Rose (Red.), Early mathematics learning. Selected papers of the POEM 2012 conference. Springer Science+Business Media B.V.. ISSN 978-1-4614-4677-4. s. 207–221. doi: 10.1007/978-1-4614-4678-1_13.
  • Isabwe, Ghislain Maurice Norbert; Reichert, Frank; Carlsen, Martin & Lian, Thomas Andreé (2014). Using Assessment for Learning Mathematics with Mobile Tablet Based Solutions. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET). ISSN 1868-8799. 9(2). doi: 10.3991/ijet.v9i2.3219.
  • Hundeland, Per Sigurd; Erfjord, Ingvald & Carlsen, Martin (2013). Use of digital tools in mathematical learning activities in the kindergarten: Teachers’ approaches. I Ubuz, Behiye; Haser, Çiğdem & Mariotti, Maria Alessandra (Red.), Proceedings of the Eighth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. European Society for Research in Mathematics Education. ISSN 978-975-429-315-9. s. 2108–2117.
  • Carlsen, Martin (2013). Barns bruk av digitale verktøy i barnehagen: Muligheter for å gjøre seg matematiske erfaringer. Nordisk matematikkdidaktikk. ISSN 1104-2176. 18(3), s. 5–26.
  • Isabwe, Ghislain Maurice Norbert; Reichert, Frank & Carlsen, Martin (2013). Rethinking practices of assessment for learning: Tablet technology supported assessment for learning mathematics. I Lee, Mark J.W. (Red.), Proceedings of 2013 IEEE International Conference on Teaching, Assessment and Learning for Engineering (TALE). IEEE Press. ISSN 978-1-4673-6355-6. s. 155–159. doi: 10.1109/tale.2013.6654419.
  • Carlsen, Martin (2013). Engaging with mathematics in the kindergarten. Orchestrating a fairy tale through questioning and use of tools. European Early Childhood Education Research Journal. ISSN 1350-293X. 21(4), s. 502–513. doi: 10.1080/1350293X.2013.845439.
  • Carlsen, Martin (2013). Kindergarten teachers orchestrating children’s appropriation of mathematical tools, Nordic research in didactics of mathematics: Past, present and future. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-39348-9. s. 108–129.

Se alle arbeider i Cristin

  • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug & Carlsen, Martin [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2024). Lekbasert læring - ressursbok for barnehage, skole og SFO. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-83376-3. 223 s.
  • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug & Carlsen, Martin [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2020). Legebaseret læring: et forskningsbaseret førskoleoplæg. Akademisk Forlag, Danmark. ISBN 9788723541338. 232 s.
  • Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (2020). Mathematics education in the early years : Results from the POEM4 conference, 2018. Springer Nature. ISBN 9783030347758. 448 s.
  • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug & Carlsen, Martin [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2019). Lekbaserat Lärande. Bonnierförlagen Lära. ISBN 9789178230594. 208 s.
  • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug & Carlsen, Martin [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2018). Lekbasert læring - et forskningsbasert førskoleopplegg fra Agderprosjektet. Aschehoug & Co. ISBN 978-82-492-1963-6. 231 s.
  • Carlsen, Martin; Wathne, Unni & Blomgren, Gro (2017). Matematikk for barnehagelærere (3. utgave). Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978820248267-1. 325 s.
  • Størksen, Ingunn; Ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug & Carlsen, Martin [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2016). Lekbasert læring i barnehagen - Et forskningsbasert førskoleopplegg fra Agderprosjektet. Aschehoug & Co. ISBN 9788249218523. 227 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Carlsen, Martin (2023). Playful learning of mathematics in the transition from kindergarten to school: Opportunities and challenges.
  • Reid, David Alexander & Carlsen, Martin (2023). An ALTA for Grade 5 Equation Solving .
  • Larson, Niclas & Carlsen, Martin (2023). En kompleks episode. [Internett]. Apple Podcasts.
  • Reinhardtsen, Jorunn & Carlsen, Martin (2022). Calculational and analytical perspectives in introductory algebra: a theoretical contribution.
  • Carlsen, Martin (2022). Masteroppgaven i GLU - Innledning til diskusjon.
  • Lorange, Carl Andreas; Sjaastad, Jørgen & Carlsen, Martin (2022). Grunnskolelærerstudenters erfaring med eBok-basert undervisning i matematikk.
  • Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (2022). The Knowledge Quartet as a theoretical lens to explore kindergarten teachers’ teaching of mathematics.
  • Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd & Carlsen, Martin (2022). An analysis of a kindergarten teacher’s choices and justifications regarding teaching of a mathematical activity .
  • Carlsen, Martin (2022). My experience from attending the same TWG at the CERME conferences – and why this is a good idea.
  • Carlsen, Martin (2022). Tenk på et tall.
  • Carlsen, Martin (2022). Matematisk oppmerksomhet i barnehagen.
  • Larson, Niclas & Carlsen, Martin (2022). Toppen av et toppforskningssenter . [Internett]. Apple Podcasts.
  • Øvrebø Ebbesen, Solfrid; Lorange, Carl Andreas & Carlsen, Martin (2022). Skal du bli mattelærer og strever med matematikken? Nå er det hjelp å få. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
  • Lorange, Carl Andreas & Carlsen, Martin (2022). Grunnskolelærerstudenters erfaring med eBok-basert undervisning i matematikk.
  • Lorange, Carl Andreas & Carlsen, Martin (2022). DragonBox Skole: muligheter og begrensninger. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning. ISSN 0802-8192. 33(3), s. 39–44.
  • Lorange, Carl Andreas; Sjaastad, Jørgen & Carlsen, Martin (2022). Affordances and constraints of the Dragonbox School teaching material.
  • Carlsen, Martin (2021). Grunnleggende matematikkompetanse - essensielt for danning og sosioøkonomisk utvikling. I Nielsen, May-Brith Ohman & Høeg, Ida Marie (Red.), Agder Vitenskapsakademi - Årbok 2020. Novus Forlag. ISSN 978-82-8390-077-4.
  • Carlsen, Martin (2021). Designing playful inquiry-based mathematical learning activities for kindergarten in Norway.
  • Carlsen, Martin (2021). Matematikkdidaktisk forskning på barnehagebarn - Hva vet vi? hva har vi funnet ut på UiA.
  • Carlsen, Martin (2021). Designing playful inquiry-based mathematical learning activities for kindergarten in Norway.
  • Carlsen, Martin (2020). Grunnleggende matematikkompetanse - essensielt for danning og sosioøkonomisk utvikling.
  • Carlsen, Martin (2020). Early years mathematics education. Research at UiA - Contributions from the last decade.
  • Carlsen, Martin (2019). Lekende matematikkundervisning gir bedre læring. Agderposten. ISSN 0805-3723. s. 22–23.
  • Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Caroline Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan & ten Braak, Dieuwer [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2019). Promoting Child Development in a Universal Preschool System: A Field Experiment. CESifo Working Papers. ISSN 1617-9595. s. 1–41.
  • Erfjord, Ingvald; Carlsen, Martin & Hundeland, Per Sigurd (2019). Characterising the mathematical discourse in a kindergarten .
  • Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (2018). An analysis of two kindergarten teachers’ orchestration of mathematical activities: Choices and reasons .
  • Carlsen, Martin (2018). Problemløsning som arbeidsmåte i matematikk.
  • Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan & Lenes, Ragnhild [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2018). Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State .
  • Solli, Ingeborg Foldøy; Rege, Mari; Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild & Lunde, Svanaug [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2018). Effects of Childcare Quality on School Readiness Skills in a Generous Welfare State.
  • Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer & Breive, Svanhild [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2018). Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State .
  • Solli, Ingeborg Foldøy; Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Kalil, Ariel; McClelland, Megan & Lenes, Ragnhild [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2018). Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State.
  • Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan & Lenes, Ragnhild [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2018). Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State .
  • Bruns, Julia; Carlsen, Martin; Eichen, Lars; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (2018). Situational perception in mathematics (SPiM) – Results of a cross-country study in Austria and Norway.
  • Carlsen, Martin (2017). Å forske på fagdidaktikk i barnehagen - Eksempler fra egen forskning.
  • Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (2017). Agderprosjektet - Lekbasert læring av matematikk i barnehagen.
  • Carlsen, Martin & Wathne, Unni (2017). Primary students’ reasoning when collaboratively solving combinatorial problems in small groups.
  • Hundeland, Per Sigurd; Erfjord, Ingvald & Carlsen, Martin (2017). A kindergarten teacher’s revealed knowledge in orchestration of mathematical activities.
  • Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (2017). Agderprosjektet - Lekbasert læring av matematikk i barnehagen.
  • Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (2016). Designing playful inquiry based mathematical activities for kindergarten.
  • Birkeland, Per Arne; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd & Wathne, Unni (2016). Matematikklærere må kunne mer enn faget. Utdanning. ISSN 1502-9778. s. 38–38.
  • Birkeland, Per Arne; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd & Wathne, Unni (2016). Mattelærere må kunne mer enn matte. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116. s. 11–11.
  • Hundeland, Per Sigurd; Wathne, Unni; Carlsen, Martin; Birkeland, Per Arne & Erfjord, Ingvald (2016). Mattelærere må kunne mer enn matte. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Birkeland, Per Arne; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd & Wathne, Unni (2016). Må kunne mer enn matte. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790. 142(151), s. 20–20.
  • Carlsen, Martin (2016). Antall, rom og form - et fagområde for alle !?
  • Carlsen, Martin (2015). Matematikk i barnehagen. Hvordan skape et godt læringsmiljø for ett- og toåringene?
  • Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (2015). Matematikkaktiviteter og deres implementering i barnehager i Vest-Agder.
  • Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (2015). Matematikkaktiviteter og deres implementering i barnehager i Aust-Agder.
  • Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (2015). Tall og telling. Arbeid med tallbegrepet i barnehager i Vest-Agder.
  • Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (2015). Tall og telling. Arbeid med tallbegrepet i barnehager i Aust-Agder.
  • Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (2015). Lek og utforskning i matematikk i barnehagen - Arbeid med inquiry i barnehager i Vest-Agder.
  • Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (2015). Lek og utforskning i matematikk i barnehagen - Arbeid med inquiry i barnehager i Aust-Agder.
  • Carlsen, Martin (2015). Et matematikkeventyr. Vetuva. Forskning og ny kunnskap om barnehage. ISSN 1894-5090. s. 10–10.
  • Carlsen, Martin (2015). Tommel opp for digitale verktøy i undervisning. [Internett]. sornett.no.
  • Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd (2014). Takk for Sørlandets kompetansefonds populærvitenskapelige pris. I Jahr, Ernst Håkon; Nossum, Rolf Tomas & Storesletten, Leiv (Red.), Agder Vitenskapsakademi Årbok 2013. Portal forlag. ISSN 9788283140200. s. 140–142.
  • Carlsen, Martin (2014). Om bruk av nettbrett i undervisning på skolen. [TV]. NRK.
  • Carlsen, Martin (2014). Om bruk av nettbrett i undervisning på skolen. [Radio]. NRK.
  • Hundeland, Per Sigurd; Carlsen, Martin & Erfjord, Ingvald (2014). Kan man lære matematikk i barnehagen? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790. 140(183), s. 22–22.
  • Carlsen, Martin (2014). Fireåringer lærer matematikk med et museklikk.
  • Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd & Monaghan, John (2013). Orchestration of mathematical activities in the kindergarten: Distributed agency and the role of teachers.
  • Carlsen, Martin (2013). Matematikklærerutdanning i førskolen sett i et utviklingsperspektiv.
  • Carlsen, Martin (2013). IKT-støttet læring av matematikk i barnehagen.
  • Hundeland, Per Sigurd; Erfjord, Ingvald & Carlsen, Martin (2013). Use of digital tools in mathematical learning activities in the kindergarten: Teachers’ approaches.
  • Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd & Carlsen, Martin (2012). Children’s engagement with mathematics in kindergarten mediated by the use of digital tools.
  • Isabwe, Ghislain Maurice Norbert; Reichert, Frank; Carlsen, Martin & Konnestad, Morgan (2013). Enhancing Mathematics Learning Through Peer Assessment Using Mobile Tablet Based Solutions. Universitetet i Agder. ISSN 978-82-7117-731-7.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:19