-
Carlsen, Martin
(2023).
Playful learning of mathematics in the transition from kindergarten to school: Opportunities and challenges.
-
Reid, David Alexander & Carlsen, Martin
(2023).
An ALTA for Grade 5 Equation Solving .
-
Larson, Niclas & Carlsen, Martin
(2023).
En kompleks episode.
[Internett].
Apple Podcasts.
Vis sammendrag
I sesongens 9. episode av Spøkelser etter avdøde størrelser har Niclas Larson og Martin Carlsen en semistrukturert samtale om utviklingen av de komplekse tallene. Episoden tar deg med tilbake til Cardano på 1500-tallet, og på reisen mot 2000-tallet støter vi på mange store matematikere som Euler og Gauẞ. Den store norske stjernen, Niels Henrik Abel, blir også nevnt, men mer sentral i episoden er en annen nordmann, nemlig Caspar Wessel. På slutten av 1700-tallet var Wessel den som introduserte den geometriske tolkningen av de komplekse tallene som i dag tilsvarer det komplekse tallplanet.
-
Reinhardtsen, Jorunn & Carlsen, Martin
(2022).
Calculational and analytical perspectives in introductory algebra: a theoretical contribution.
-
Carlsen, Martin
(2022).
Masteroppgaven i GLU - Innledning til diskusjon.
-
Lorange, Carl Andreas; Sjaastad, Jørgen & Carlsen, Martin
(2022).
Grunnskolelærerstudenters erfaring med eBok-basert undervisning i matematikk.
-
Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2022).
The Knowledge Quartet as a theoretical lens to explore kindergarten teachers’ teaching of mathematics.
-
Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd & Carlsen, Martin
(2022).
An analysis of a kindergarten teacher’s choices and justifications regarding teaching of a mathematical activity .
-
Carlsen, Martin
(2022).
My experience from attending the same TWG at the CERME conferences – and why this is a good idea.
-
Carlsen, Martin
(2022).
Tenk på et tall.
-
Carlsen, Martin
(2022).
Matematisk oppmerksomhet i barnehagen.
-
Larson, Niclas & Carlsen, Martin
(2022).
Toppen av et toppforskningssenter .
[Internett].
Apple Podcasts.
Vis sammendrag
I 12. episode av Spøkelser etter avdøde størrelser får vi endelig svaret på spørsmålet som var tittel til 11. episode, nemlig om M. Carlsen spiser mye ris. Men framfor alt får vi vite mer om det prioriterte forskningssenteret MERGA og om den nye nasjonale forskerskolen. I episoden har Niclas Larson en semistrukturert samtale med Martin Carlsen, som er professor ved Institutt for matematiske fag på UiA og dessuten er leder for MERGA. Martin er også dedikert frisbeegolfspiller, så på slutten av episoden får vi vite litt mer om koblingen mellom matematikk og frisbeegolf.
-
Øvrebø Ebbesen, Solfrid; Lorange, Carl Andreas & Carlsen, Martin
(2022).
Skal du bli mattelærer og strever med matematikken? Nå er det hjelp å få.
Forskning.no.
ISSN 1891-635X.
-
Lorange, Carl Andreas & Carlsen, Martin
(2022).
Grunnskolelærerstudenters erfaring med eBok-basert undervisning i matematikk.
-
-
Lorange, Carl Andreas; Sjaastad, Jørgen & Carlsen, Martin
(2022).
Affordances and constraints of the Dragonbox School teaching material.
-
Carlsen, Martin
(2021).
Grunnleggende matematikkompetanse - essensielt for danning og sosioøkonomisk utvikling.
I Nielsen, May-Brith Ohman & Høeg, Ida Marie (Red.),
Agder Vitenskapsakademi - Årbok 2020.
Novus Forlag.
ISSN 978-82-8390-077-4.
-
Carlsen, Martin
(2021).
Designing playful inquiry-based mathematical learning activities for kindergarten in Norway.
-
Carlsen, Martin
(2021).
Matematikkdidaktisk forskning på barnehagebarn - Hva vet vi? hva har vi funnet ut på UiA.
-
Carlsen, Martin
(2021).
Designing playful inquiry-based mathematical learning activities for kindergarten in Norway.
-
Carlsen, Martin
(2020).
Grunnleggende matematikkompetanse - essensielt for danning og sosioøkonomisk utvikling.
-
Carlsen, Martin
(2020).
Early years mathematics education. Research at UiA - Contributions from the last decade.
-
Carlsen, Martin
(2019).
Lekende matematikkundervisning gir bedre læring.
Agderposten.
ISSN 0805-3723.
s. 22–23.
-
-
Erfjord, Ingvald; Carlsen, Martin & Hundeland, Per Sigurd
(2019).
Characterising the mathematical discourse in a kindergarten
.
-
Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2018).
An analysis of two kindergarten teachers’ orchestration of mathematical activities: Choices and reasons
.
-
Carlsen, Martin
(2018).
Problemløsning som arbeidsmåte i matematikk.
-
Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan & Lenes, Ragnhild
[Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State
.
-
Solli, Ingeborg Foldøy; Rege, Mari; Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild & Lunde, Svanaug
[Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
Effects of Childcare Quality on School Readiness Skills in a Generous Welfare State.
-
Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer & Breive, Svanhild
[Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State
.
-
Solli, Ingeborg Foldøy; Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Kalil, Ariel; McClelland, Megan & Lenes, Ragnhild
[Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State.
-
Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan & Lenes, Ragnhild
[Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State
.
-
Bruns, Julia; Carlsen, Martin; Eichen, Lars; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2018).
Situational perception in mathematics (SPiM) – Results of a cross-country study in Austria and Norway.
-
Carlsen, Martin
(2017).
Å forske på fagdidaktikk i barnehagen - Eksempler fra egen forskning.
-
Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2017).
Agderprosjektet - Lekbasert læring av matematikk i barnehagen.
-
Carlsen, Martin & Wathne, Unni
(2017).
Primary students’ reasoning when collaboratively solving combinatorial problems in small groups.
-
Hundeland, Per Sigurd; Erfjord, Ingvald & Carlsen, Martin
(2017).
A kindergarten teacher’s revealed knowledge in orchestration of mathematical activities.
-
Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2017).
Agderprosjektet - Lekbasert læring av matematikk i barnehagen.
-
Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2016).
Designing playful inquiry based mathematical activities for kindergarten.
-
Birkeland, Per Arne; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd & Wathne, Unni
(2016).
Matematikklærere må kunne mer enn faget.
Utdanning.
ISSN 1502-9778.
s. 38–38.
-
Birkeland, Per Arne; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd & Wathne, Unni
(2016).
Mattelærere må kunne mer enn matte.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
s. 11–11.
-
Hundeland, Per Sigurd; Wathne, Unni; Carlsen, Martin; Birkeland, Per Arne & Erfjord, Ingvald
(2016).
Mattelærere må kunne mer enn matte.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
-
Birkeland, Per Arne; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd & Wathne, Unni
(2016).
Må kunne mer enn matte.
Fædrelandsvennen.
ISSN 0805-3790.
142(151),
s. 20–20.
-
Carlsen, Martin
(2016).
Antall, rom og form - et fagområde for alle !?
-
Carlsen, Martin
(2015).
Matematikk i barnehagen. Hvordan skape et godt læringsmiljø for ett- og toåringene?
-
Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2015).
Matematikkaktiviteter og deres implementering i barnehager i Vest-Agder.
-
Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2015).
Matematikkaktiviteter og deres implementering i barnehager i Aust-Agder.
-
Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2015).
Tall og telling. Arbeid med tallbegrepet i barnehager i Vest-Agder.
-
Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2015).
Tall og telling. Arbeid med tallbegrepet i barnehager i Aust-Agder.
-
Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2015).
Lek og utforskning i matematikk i barnehagen - Arbeid med inquiry i barnehager i Vest-Agder.
-
Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2015).
Lek og utforskning i matematikk i barnehagen - Arbeid med inquiry i barnehager i Aust-Agder.
-
Carlsen, Martin
(2015).
Et matematikkeventyr.
Vetuva. Forskning og ny kunnskap om barnehage.
ISSN 1894-5090.
s. 10–10.
-
Carlsen, Martin
(2015).
Tommel opp for digitale verktøy i undervisning.
[Internett].
sornett.no.
-
Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald & Hundeland, Per Sigurd
(2014).
Takk for Sørlandets kompetansefonds populærvitenskapelige pris.
I Jahr, Ernst Håkon; Nossum, Rolf Tomas & Storesletten, Leiv (Red.),
Agder Vitenskapsakademi Årbok 2013.
Portal forlag.
ISSN 9788283140200.
s. 140–142.
-
Carlsen, Martin
(2014).
Om bruk av nettbrett i undervisning på skolen.
[TV].
NRK.
-
Carlsen, Martin
(2014).
Om bruk av nettbrett i undervisning på skolen.
[Radio].
NRK.
-
Hundeland, Per Sigurd; Carlsen, Martin & Erfjord, Ingvald
(2014).
Kan man lære matematikk i barnehagen?
Fædrelandsvennen.
ISSN 0805-3790.
140(183),
s. 22–22.
-
Carlsen, Martin
(2014).
Fireåringer lærer matematikk med et museklikk.
-
Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd & Monaghan, John
(2013).
Orchestration of mathematical activities in the kindergarten: Distributed agency and the role of teachers.
-
Carlsen, Martin
(2013).
Matematikklærerutdanning i førskolen sett i et utviklingsperspektiv.
-
Carlsen, Martin
(2013).
IKT-støttet læring av matematikk i barnehagen.
-
Hundeland, Per Sigurd; Erfjord, Ingvald & Carlsen, Martin
(2013).
Use of digital tools in mathematical learning activities in the kindergarten: Teachers’ approaches.
-
Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd & Carlsen, Martin
(2012).
Children’s engagement with mathematics in kindergarten mediated by the use of digital tools.
-
Isabwe, Ghislain Maurice Norbert; Reichert, Frank; Carlsen, Martin & Konnestad, Morgan
(2013).
Enhancing Mathematics Learning Through Peer Assessment Using Mobile Tablet Based Solutions.
Universitetet i Agder.
ISSN 978-82-7117-731-7.