English version of this page

Mari Kristine Jore

Universitetslektor
Institutt for sosiologi og sosialt arbeid
Telefon
+47 38142621
Mobiltelefon
+4792211353
Kontor H3012 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Publikasjoner

  • Jore, Mari Kristine & Eriksen, Kristin Gregers (2024). Education and Coloniality in the Nordics. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. ISSN 2387-5739. doi: 10.23865/njlr.v10.6338.
  • Eriksen, Kristin Gregers & Jore, Mari Kristine (2023). (Tapte) muligheter for kritisk tenkning: Post- og dekoloniale perspektiver i samfunnsfag. Nordidactica. ISSN 2000-9879. 13(2023:2), s. 135–158. Fulltekst i vitenarkiv
  • Goldschmidt- Gjerløw, Beate; Eriksen, Kristin Gregers & Jore, Mari Kristine (2022). Undervisning som balansekunst. I Goldschmidt- Gjerløw, Beate; Eriksen, Kristin Gregers & Jore, Mari Kristine (Red.), Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen.. Universitetsforlaget. ISSN 9788215049212. s. 13–32.
  • Jore, Mari Kristine (2022). Terror, frykt og elevers politiske følelser. I Goldschmidt- Gjerløw, Beate; Eriksen, Kristin Gregers & Jore, Mari Kristine (Red.), Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen.. Universitetsforlaget. ISSN 9788215049212. s. 70–88.
  • Jore, Mari Kristine (2019). Eurocentrism in Teaching about World War One – a Norwegian Case. Nordidactica. ISSN 2000-9879. 2019(2), s. 114–135.
  • Jore, Mari Kristine (2018). Fortellinger om 1814: forestillingen om det eksepsjonelle norske demokrati. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). ISSN 2535-4051. 2(1), s. 72–86. doi: 10.7577/njcie.2270. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Goldschmidt- Gjerløw, Beate; Eriksen, Kristin Gregers & Jore, Mari Kristine (2022). Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen. Universitetsforlaget. ISBN 9788215049212. 216 s.
  • Goldschmidt- Gjerløw, Beate; Eriksen, Kristin Gregers & Jore, Mari Kristine (2022). Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen. Universitetsforlaget. ISBN 9788215049212. 216 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Jore, Mari Kristine & Eriksen, Kristin Gregers (2023). Nasjonal eksepsjonalisme.
  • Eriksen, Kristin Gregers & Jore, Mari Kristine (2023). Lost Opportunities for Critical Thinking in Social Studies Education. Post- and Decolonial Interruptions and Possibilities for Epistemological Diversity.
  • Jore, Mari Kristine (2023). Pressing issues in Critical race, racism and whiteness in Nordic education: Gesturing towards anti-racist and decolonial practices .
  • Jore, Mari Kristine (2023). (Tapte) muligheter for kritisk tenkning: Post- og dekoloniale perspektiver i samfunnsfag.
  • Jore, Mari Kristine (2022). Eurocentrism in teaching World War One - a Norwegian Case.
  • Eriksen, Kristin Gregers & Jore, Mari Kristine (2022). Post- and decolonial interruptions, and (lost) opportunities for critical thinking in teacher education.
  • Jore, Mari Kristine & Goldschmidt- Gjerløw, Beate (2021). Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen.
  • Jore, Mari Kristine (2021). Postkolonial teori og samfunnsfagdidaktiske muligheter.
  • Jore, Mari Kristine (2021). Terror, frykt og elevers politiske følelser.
  • Jore, Mari Kristine (2021). Samfunnsfagundervisningens ekskluderende «vi» - hvordan kan vi motvirke det?
  • Jore, Mari Kristine (2021). Postkolonial teori og samfunnsfagdidaktiske muligheter.
  • Jore, Mari Kristine (2021). Postkoloniale muligheter for kritisk tenkning i samfunnsfaget.
  • Jore, Mari Kristine (2021). Post-colonial Theory: Starting points for hope in social studies education? .
  • Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Vasstrøm, Mikaela; Skarpenes, Ove; Goldschmidt-Gjerløw, Beate & Tømte, Cathrine Edelhard [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Kroken på døra for den allmenndannende enhetsskolen? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Skarpenes, Ove; Vasstrøm, Mikaela Lise Modalen; Goldschmidt-Gjerløw, Beate & Jore, Mari Kristine [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Kroken på døra for den allmenndannende enhetsskolen? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Jore, Mari Kristine (2020). Politiske følelser i samfunsfagets demokratiopplæring.
  • Jore, Mari Kristine (2020). Frykt for terror som politisk følelse.
  • Jore, Mari Kristine (2019). Fornemmelser for kontroverser elevers ønske om å lære om aktuelle og kontroversielle tema i samfunnsfaget.
  • Jore, Mari Kristine (2019). Eurosentrisme i undervisning om første verdenskrig - Om hvordan imperialismen og kolonialismen presenteres som årsaker til første verdenskrig, men ikke anerkjennes som en del av krigens historie.
  • Jore, Mari Kristine (2019). Exceptionalism in Social Studies Educational narratives – constructions of Norwegiannes and Westernes.
  • Jore, Mari Kristine (2019). Microaggressions in the social studies classroom: Possibilities for Learning through Discomfort? .
  • Jore, Mari Kristine (2019). Eurosentrisme i historieundervisningen om første verdens krig.
  • Jore, Mari Kristine (2018). Paradoxes of Eurocentrism in History education - the case of Norway.
  • Jore, Mari Kristine (2018). Tendenser i det samfunnsfagsdidaktiske feltet – normativitet, affekt og makt-kritikk.
  • Eriksen, Kristin Gregers & Jore, Mari Kristine (2018). Nordic Exceptionalism in Social Science Educational Discourse - the Case of Norway.
  • Jore, Mari Kristine (2017). Fortellinger om 1814 – forestillingen om det rene norske demokratiet.
  • Jore, Mari Kristine (2017). Narratives of the Norwegian constitution of 1814, the construction of the pure Nowegian Democracy.
  • Jore, Mari Kristine (2017). Narratives of the Norwegian constitution of 1814 – the construction of the pure Norwegian Democracy .
  • Jore, Mari Kristine (2016). The conditions that shape research – an analysis of the values and perspectives on knowledge in researchers’ interpretation of the multicultural in the textbook ‘Monitor samfunnskunnskap’.
  • Vikøy, Aasne; Jore, Mari Kristine & Haugen, Ingvild Bjørkeng (2016). Mangfaldsperspektiv i skulen: Språk, samfunnsfag og utdanningsforsking.
  • Jore, Mari Kristine (2016). Forskningens formende vilkår.
  • Jore, Mari Kristine (2022). Konstruksjoner av norskhet og vestlighet i samfunnsfaget i ungdomsskolen: En postkolonial studie av muligheter for identifikasjon i samfunnsfagundervisning. Høgskulen på Vestlandet. ISSN 978-82-93677-86-4. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:39