English version of this page

Kristine Haddeland

Førsteamanuensis
Institutt for helse- og sykepleievitenskap
Telefon
+47 38141524
Kontor I2026 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

Kristine Haddeland er førsteamanuensis ved Institutt for helse- og sykepleievitenskap, og har vært ansatt ved instituttet siden 2013. Hun er utdannet sykepleier fra Høgskolen i Oslo i 2002, og har videreutdanning i nevrosykepleie fra Høgskolen i Bergen i 2006. Hun har mastergrad i helsefag fra Universitetet i Agder 2012, med hovedtema sykepleierstudenters opplevelse av veiledning i sykehuspraksis. Hun har doktorgrad i bruk av simulering som pedagogisk metode i bachelorutdanning i sykepleie fra Universitetet i Agder 2020.

Kristine har hovedsakelig klinisk erfaring fra Nevrologisk avdeling ved Rikshospitalet, Oslo Universitetssykehus (2002-2010) og fra Nevrologisk avdeling, Sørlandet Sykehus Kristiansand (2012-2017).

Publikasjoner

  • Linnerud, Silje Christin Wang; Olaussen, Camilla; Zlamal, Jaroslav; Kvande, Monica Evelyn; Haddeland, Kristine & Nes, Andréa Aparecida Goncalves (2024). The Norwegian version of the nursing student mentors’ competence instrument (MCI): A psychometric validation study. International Journal of Nursing Studies Advances (IJNS Advances). 6. doi: 10.1016/j.ijnsa.2024.100183.
  • Kristoffersen, Eirunn W.; Haslerud, Lilly; Fegran, Liv; Hustad, Jørn & Haddeland, Kristine (2023). Pasienters erfaringer med anestesisykepleie i pre- og peranestetisk fase – en kvalitativ studie. Nordisk sygeplejeforskning. ISSN 1892-2678. 13(4), s. 1–15. doi: 10.18261/nsf.13.4.4.
  • Haddeland, Kristine; Marthinsen, Gunhild Nordbø; Söderhamn, Ulrika; Flateland, Sylvi Monika & Moi, Ellen Benestad (2022). Experiences of using the ISBAR tool after an intervention: A focus group study among critical care nurses and anaesthesiologists. Intensive & Critical Care Nursing. ISSN 0964-3397. 70. doi: 10.1016/j.iccn.2021.103195. Fulltekst i vitenarkiv
  • Haddeland, Kristine; Slettebø, Åshild & Fossum, Mariann (2021). Enablers of the successful implementation of simulation exercises: a qualitative study among nurse teachers in undergraduate nursing education. BMC Nursing. ISSN 1472-6955. 20(1). doi: 10.1186/s12912-021-00756-3. Fulltekst i vitenarkiv
  • Haddeland, Kristine; Slettebø, Åshild; Svensson, Elisabeth; Tosterud, Randi Beate; Wangensteen, Sigrid & Fossum, Mariann (2021). The Effects of Using High-Fidelity Simulation in Undergraduate Nursing Education: A Multicenter Randomized Controlled Trial with a Process Evaluation. International Journal of Educational Research. ISSN 0883-0355. 109. doi: 10.1016/j.ijer.2021.101813.
  • Johnsen, Hege Mari & Haddeland, Kristine (2021). User evaluation of a therapist-guided internet-delivered treatment program for anxiety disorders: A qualitative study. Internet Interventions. ISSN 2214-7829. 25. doi: 10.1016/j.invent.2021.100389. Fulltekst i vitenarkiv
  • Haddeland, Kristine; Slettebø, Åshild; Svensson, Elisabeth; Carstens, Patricia & Fossum, Mariann (2019). Validity of a questionnaire developed to measure the impact of a high-fidelity simulation intervention: A feasibility study. Journal of Advanced Nursing. ISSN 0309-2402. doi: 10.1111/jan.14077.
  • Haddeland, Kristine; Slettebø, Åshild; Carstens, Patricia & Fossum, Mariann (2018). Nursing Students Managing Deteriorating Patients: A Systematic Review and Meta-Analysis. Clinical Simulation in Nursing. ISSN 1876-1399. 21, s. 1–15. doi: 10.1016/j.ecns.2018.05.001.
  • Haddeland, Kristine & Söderhamn, Ulrika (2013). Sykepleierstudenters opplevelse av veiledningssituasjoner med sykepleiere i sykehuspraksis - En fenomenologisk studie. Nordisk sygeplejeforskning. ISSN 1892-2678. 3(1), s. 18–32.

Se alle arbeider i Cristin

  • Bostrøm Gitlestad, Silje; Vik, Ales; Nes, Andrea Aparecida Gonçalves & Haddeland, Kristine (2024). Kvalitetssikring i praksis: Kan TOPP-N være en del av løsningen?
  • Briseid, Hanne Synøve; Nes, Andréa Aparecida Goncalves & Haddeland, Kristine (2024). Digital veiledning og vurdering med TOPP-N i hjemmesykepleiepraksis.
  • Barken, Tina Lien; Bonacina, Stefano; Bostad, Rune; Gabarron, Elia; Garcia, Beate Hennie & Haddeland, Kristine [Vis alle 25 forfattere av denne artikkelen] (2023). University campus as a smart technology-supported active learning arena. Septentrio Reports. ISSN 2387-4597. doi: 10.7557/7.7222.
  • Haddeland, Kristine & Koch, Therese Brastad (2023). Videreutdanning i praksisveiledning med fysiske og digitale samlinger: En kvalitativ studie om sykepleieres erfaringer.
  • Haddeland, Kristine (2023). Nye veier til bedre modeller for helsefaglig praksis i kommunene.
  • Haddeland, Kristine (2023). Simulering som pedagogisk metode.
  • Haddeland, Kristine; Johnsen, Hege Mari & Nes, Andrea Aparecida Gonçalves (2023). Nursing Students’ Experiences of Using the digital Guidance and Assessment Tool TOPP-N during Clinical Practice in a Nursing Home: A Qualitative Study .
  • Robstad, Anja Nastasja; Haddeland, Kristine & Gallefoss, Lisbeth (2023). Presentasjon på Forskningstorv i forbindelse med Forskningsdagene 2023. .
  • Haddeland, Kristine (2023). Erfaringer fra bruk av veilednings- og vurderingsverktøyet TOPP-N .
  • Haddeland, Kristine (2023). Presentasjon av veilederutdanning for sykepleiere ved Universitetet i Agder.
  • Haddeland, Kristine (2023). Digitalisering kan løse praksisutfordringer. Tidsskriftet sykepleien. ISSN 0806-7511. 111(91590). doi: 10.4220/Sykepleiens.2023.91590.
  • Haddeland, Kristine; Nes, Andrea Aparecida Gonçalves; Nordhagen, Siv Karin Sønsteby; Amsrud, Kirsten Eika; Kydland, Anne Grethe R & Holm, Linda Nygaard [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2022). Møt praksisutfordringer i sykepleierutdanning med felles digital innsats! dagensmedisin.no.
  • Haddeland, Kristine (2022). Veilednings- og vurderingsverktøyet TOPP-N til bruk i praksisstudier i sykepleie.
  • Haddeland, Kristine (2022). Litteraturstudie som forskningsmetode - veiledning på bachelor- og masternivå.
  • Nødland Skogedal, Magnus & Haddeland, Kristine (2022). Digitale grep i praksis for sykepleiestudenter. [Internett]. Uia.no.
  • Haddeland, Kristine (2022). Forskningsresultater fra bruk av TOPP-N ved UiA.
  • Haddeland, Kristine; Slettebø, Åshild & Koch, Therese Brastad (2022). Slik ble en ny utdanning i praksisveiledning planlagt og gjennomført. Sykepleien.no. doi: 10.4220/Sykepleiens.2022.90306.
  • Haddeland, Kristine & Koch, Therese Brastad (2022). Læringsmiljø og veiledning i kommunal praksis - Utforskning av digitale muligheter i praksisveiledning.
  • Haddeland, Kristine (2022). Læringsmiljø og veiledning i kommunal praksis - Utforsking av digitale muligheter for å øke kvalitet i praksisveiledning.
  • Munksgaard, Kristen & Haddeland, Kristine (2022). Ny videreutdanning for sykepleiere fra august. [Avis]. Avisen Agder.
  • Haddeland, Kristine (2022). Simulering i bachelorutdanning i sykepleie.
  • Haddeland, Kristine (2022). Bruk av veilednings- og vurderingsverktøyet TOPP-N i klinisk praksis.
  • Haddeland, Kristine (2022). Læringseffekt av fullskalasimulering. Sykepleien Forskning. ISSN 1890-2936.
  • Haddeland, Kristine (2022). Ny modell for styrket samarbeid mellom sykepleierstudenter, praksisveiledere og praksislærere i kommunal praksis. Utforskning av digitale muligheter.
  • Haddeland, Kristine & Nes, Andrea Aparecida Gonçalves (2022). En ny app kan forenkle studentveiledning i praksisstudier. Sykepleien. ISSN 0802-9768.
  • Nødland Skogedal, Magnus & Haddeland, Kristine (2021). Millionstøtte til sykepleie-prosjekter. [Internett]. Uia.no.
  • Haddeland, Kristine (2021). Simulering er mer effektivt med klare mål. Sykepleien. ISSN 0802-9768. 109. doi: 10.4220/Sykepleiens.2021.84726.
  • Haddeland, Kristine (2021). Avanserte pasientdukker gjør sykepleierutdanningen bedre. Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Christiansen, Atle & Haddeland, Kristine (2020). UiA får 16,5 millionar kroner til utvikling av praksisplassar. [Internett]. Uia.no.
  • Christiansen, Atle & Haddeland, Kristine (2020). Sjukepleiarstudentane vil ha meir praksis med pasientdokker. [Internett]. Forskning.no.
  • Haddeland, Kristine (2020). Denne dukken gir mer selvtillit. [Avis]. Agderposten.
  • Haddeland, Kristine (2020). Pasientdukkene blir bedre og bedre. [Radio]. NRK Sørlandssendingen.
  • Haddeland, Kristine (2018). Bruk av fullskalasimulering i bachelorutdanning i sykepleie.
  • Haddeland, Kristine (2017). Fullskalasimulering.
  • Haddeland, Kristine (2017). Fullskalasimulering i bachelorutdanning i sykepleie.
  • Haddeland, Kristine (2020). Effects of Using High-Fidelity Simulation on Nursing Students' Recognition of and Response to Deteriorating Patients. Universitetet i Agder. ISSN 978-82-7117-991-5.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 10:57