Utdannet barnevernspedagog og med Mphil in Childhood Studies fra NOSEB/NTNU. Har doktorgrad innen psykisk helse og ungdom fra Institutt for psykososial helse ved UiA. Arbeidserfaring fra grunnskole (mellomtrinn og ungdomstrinn) med spesialundervisning og som sosiallærer. Er for tiden studeprogramleder for femårig master i barnvern ved UiA. Leder forskningsprosjekt om familieråd i Kristiansand kommune.

Faglige interesser

Samfunn, psykisk helse, ungdom, skole, barndom, sosial ulikhet

Prosjekter

Familieråd i Kristiansand Kommune

PhD prosjekt. Samfunnskontekst og psykiske helseplager blant ungdomsjenter.

Utvalgte publikasjoner

Lund, J., Andersen, A. J., & Haugland, S. H. (2019). The social gradient in stress and depressive symptoms among adolescent girls: A systematic review and narrative synthesis. Norsk Epidemiologi28(1-2). https://doi.org/10.5324/nje.v28i1-2.3048

Vitenskapelige publikasjoner

• Lund, Janne; Schrøder, Siv Kristine; Bertelsen, Bård (2024). To fagfelt møtes, Institusjonell etnografi og psykisk helse.
  • Lund, Janne (2023). Plages av skolestress: De skal forbedre seg hele tiden.
  • Lund, Janne (2023). Ungdom, psykisk helse og livsmestring.
  • Lund, Janne (2022). Sosialøkologisk forståelse av psykososial helse blant ungdom.
  • Lund, Janne (2022). Ny forskning på psykisk helse i ungdomsskolen.
  • Lund, Janne (2022). Eilerts salong. Livsmestring og skolevegring..
  • Lund, Janne (2022). Når en sekser ikke er godt nok.
  • Lund, Janne (2022). Livsmestring og skolevegring.
  • Hofstad, Eivor; Lund, Janne (2022). 10. klassingene opplever en kontinuerlig sluttvurdering.

Sist endret: 12.06.2023 21:06