English version of this page

Ingeborg Eidsvåg Fredwall

Førstelektor
Institutt for nordisk og mediefag
Telefon
+47 38141092
Mobiltelefon
+4799013376
Kontor E2065 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Forskningsgrupper

Ansvarsområde

Jeg er førstelektor i litteraturdidaktikk og har bakgrunn som forlagsredaktør og studieleder. Jeg er særlig opptatt av litteraturformidling i skolen og har arbeidet med skolebiblioteket som litteraturformidlingsarena. Jeg er også opptatt av skolens tekster og hvilke tekster elevene har tilgang på i skolen. Mine forskningsområder er litteraturdidaktikk, skolebibliotek og barnelitteratur. Universitetet i Agder er et nasjonalt ressurssenter for skolebibliotek, og vi driver nettstedet skolebibliotek.no som jeg er redaktør for. Jeg er også studieprogramleder for bachelor skolebibliotekkunnskap.

Forskning

Faglige interesser

Litteraturdidaktikk

Skolebibliotek

Barnelitteratur

Læremidler

Læreplan

Utdanningshistorie

 

Undervisning

Barnehagelærerutdanning

Skolebibliotekkunnskap

Publikasjoner

  • Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2024). "Ekte mormor og hjemmelagete vafler" - om leken i fortellingene om mormor og de åtte ungene. I Bjorvand, Agnes-Margrethe; Omland, Siv-Terese & Takle, Cecilie (Red.), Anne-Cath. Vestly. Nye lesninger av forfatterskapet. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202784348.
  • Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2024). "Ekte mormor og hjemmelagete vafler" - om leken i fortellingene om mormor og de åtte ungene. I Bjorvand, Agnes-Margrethe; Omland, Siv-Terese & Takle, Cecilie (Red.), Anne-Cath. Vestly. Nye lesninger av forfatterskapet. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202784348. s. 124–139.
  • Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2023). Skolebibliotekets betydning i fagfornyelsen. I Bøyum, Idunn & Tveit, Åse Kristine (Red.), Rom for lesing og utforsking:Skolebibliotekets muligheter. ABM-media AS. ISSN 9788293298236.
  • Fredwall, Ingeborg Eidsvåg; Slettan, Svein & Moseid, Elin Arnesen (2022). Litteraturen, læreplanen og undervisningen: Om estetisk lesing i skolen. I Fredwall, Ingeborg Eidsvåg; Arnesen Moseid, Elin & Slettan, Svein (Red.), Elevene og litteraturen : Estetisk lesing på barnetrinnet. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202718848. s. 13–30.
  • Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2022). Læreres erfaringer med litteratur i begynneropplæringen og tekstutforskingens plass. I Fredwall, Ingeborg Eidsvåg; Arnesen Moseid, Elin & Slettan, Svein (Red.), Elevene og litteraturen : Estetisk lesing på barnetrinnet. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202718848. s. 133–153.
  • Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2018). Når Bolla Pinnsvin møter skolen - om fantastikk og litterære utdrag i abc-bøkene Salto og Kaleido. I Slettan, Svein (Red.), Fantastisk litteratur for barn og unge. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-2296-4. s. 217–230.

Se alle arbeider i Cristin

  • Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2023). Skolebiblioteket som læringsarena. Leseglede, utforsking, opplevelse. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202733094.
  • Fredwall, Ingeborg Eidsvåg; Arnesen Moseid, Elin & Slettan, Svein (2022). Elevene og litteraturen : Estetisk lesing på barnetrinnet. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202718848. 262 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2023). Skolebiblioteket som læringsarena – hva kan skolebibliotekaren bidra med.
  • Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2023). Skolebiblioteket som læringsarena - kurs.
  • Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2023). Tilstanden i norske skulebibliotek.
  • Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2023). Hvorfor satser ikke Kristiansand mer på skolebibliotek? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Fredwall, Ingeborg Eidsvåg & Nordal, Ane (2023). Debatten om skjermbruk i skolen er ikke et feilspor. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Tveit, Åse Kristine; Bøyum, Idunn & Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2023). Vi trenger et krafttak for lesing. Utdanningsnytt.no.
  • Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2023). Hva kjennetegner velfungerende skolebibliotek? Skolebiblioteket som læringsarena. Leseglede, utforsking, opplevelse. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202733094.
  • Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2023). Informasjonskompetanse og undersøkende arbeidsmåter, Skolebiblioteket som læringsarena. Leseglede, utforsking, opplevelse. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202733094.
  • Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2023). Skolebiblioteket i et historisk lys, Skolebiblioteket som læringsarena. Leseglede, utforsking, opplevelse. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202733094.
  • Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2023). Hva er et skolebibliotek? Skolebiblioteket som læringsarena. Leseglede, utforsking, opplevelse. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202733094.
  • Kvåle, Gunhild & Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2023). "Kildetillit som strategi i møte med faktadikteren ChatGPT". Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2022). Løft skolens tekster inn i det offentlige rom. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2022). Sju grunner til at læremidler fremdeles er viktig i skolen. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2022). Skolebiblioteket og LK20.
  • Fredwall, Ingeborg Eidsvåg & Bøyum, Idunn (2021). Hjertet i skolens arbeid: Den nye opplæringsloven sikrer ikke gode skolebibliotek for elevene. . Dagsavisen. ISSN 1503-2892.
  • Bøyum, Idunn; Fredwall, Ingeborg Eidsvåg; Olsen, Heidi Kristin & Tveit, Åse Kristine (2021). Nå mener de alvor i Sverige. Utdanningsnytt.no. s. 38–39.
  • Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2020). Frykter at skolebibliotek forsvinner. [Fagblad]. Utdanning.
  • Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2020). Hva er et skolebibliotek? [Avis]. Morgenbladet.
  • Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2020). Farvel til skolebiblioteket? Nytt lovforslag svekker elevenes læringsmiljø. Utdanningsnytt.no.
  • Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2020). Nytt lovforslag svekker elevenes læringsmiljø. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2020). Samarbeid mellom bibliotek og skole om lesesatsing og fagfornyelsen.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:02