English version of this page

Hege Kristin Aslaksen Kaldheim

Førsteamanuensis
Institutt for helse- og sykepleievitenskap
Telefon
+47 37233423
Mobiltelefon
+4791007380
Kontor C4027 (Jon Lilletuns vei 9, 4879 Grimstad, Norway)

Ansvarsområde

Udannet sykepleier ved Haugesund Sjukepleierhøgskole (1990) med videreutdanning i operasjonssykepleie ved Haukeland Sykehus (2000). Master i Helsefag ved Universitetet i Agder (2012) og Praktisk Pedagogisk utdanning ved Universitetet i Agder (2014). Videre doktorgrad i bruk av interprofesjonell simulerings- basert læring brukt i utdanning av operasjonssykepleiestudenter fra Universitetet i Agder 2023.

Hovedsakelig klinisk erfaring i fra operasjonsavdelingen ved Sørlandet Sykehus Kristiansand (2001-2011) og som høgskolelektor i videreutdanning av operasjonssykepleiere ved Lovisenberg Diakonale Høgskole (2015-2018). Videre universitetslektor ved Universitetet i (Agder 2018-2023.)

Forskning

Faglige interesser

Operasjonssykepleie og simulering som læringsmetode

Utvalgte publikasjoner

Kaldheim, H.K.A., Slettebø, Å. (2016). Respecting as a basic teamwork process in the operating theatre; A qualitative study of theatre nurses who work in interdisciplinary surgical teams of what they see as important factors in this collaboration. Nordisk sygeplejeforskning, 6, 49-64. doi:10.18261/issn.1892-2686-2016-01-05

Kaldheim, H.K.A., Bergland, Å., Ølnes,M.A., Hofsø,K., Dihle,A., Creutzfeldt,J., Zhang,C., Simen Alexander Steindal, S.A. (2019). Use of simulation-based learning among perioperative nurses and students: A scoping review. Nurse Education Today,73, 31-37. doi:10.1016/j.nedt.2018.09.013 

Kaldheim, H.K.A., Fossum, M., Munday, J., Johnsen, K.M.F., Slettebø, Å. (2020). A qualitative study of perioperative nursing students' experience of interprofessional simulation-based learning. Journal of Clinical Nursing, 30, 174-187. doi: 10.1111/jocn.15535

Kaldheim, H.K.A., Fossum, M., Munday, J.,Creutzfeldt, J., Slettebø, Å. (2021). Use of interprofessional simulation-based learning to develop perioperative nursing students' self-efficacy in responding to acute situations. International Journal of Educational Research, 109,101801. doi:10.1016/j.ijer.2021.101801

Publikasjoner

  • Kaldheim, Hege Kristin Aslaksen; Fossum, Mariann; Munday, Judy; Creutzfeldt, Johan & Slettebø, Åshild (2022). Professional competence development through interprofessional simulation-based learning assists perioperative nurses in postgraduation acute clinical practice situations: A qualitative study. Journal of Clinical Nursing (JCN). ISSN 0962-1067. doi: 10.1111/jocn.16377. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kaldheim, Hege Kristin Aslaksen; Fossum, Mariann; Munday, Judy; Creutzfeldt, Johan & Slettebø, Åshild (2021). Use of interprofessional simulation-based learning to develop perioperative nursing students' self-efficacy in responding to acute situations. International Journal of Educational Research. ISSN 0883-0355. 109, s. 1–12. doi: 10.1016/j.ijer.2021.101801. Fulltekst i vitenarkiv
  • Steindal, Simen Alexander; Ohnstad, Mari Oma; Landfald, Ørjan Flygt; Solberg, Marianne Trygg; Sørensen, Anne Lene & Kaldheim, Hege [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2021). Postgraduate Students’ Experience of Using a Learning Management System to Support Their Learning: A Qualitative Descriptive Study. Sage Open Nursing. ISSN 2377-9608. 7, s. 1–10. doi: 10.1177/23779608211054817. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kaldheim, Hege Kristin Aslaksen; Fossum, Mariann; Munday, Judy; Johnsen, Kjersti Marie Frivoll & Slettebø, Åshild (2020). A qualitative study of perioperative nursing students' experiences of interprofessional simulation-based learning. Journal of Clinical Nursing (JCN). ISSN 0962-1067. 30, s. 174–187. doi: 10.1111/jocn.15535.
  • Kaldheim, Hege Kristin Aslaksen; Bergland, Ådel; Ølnes, Mia Alexandra; Hofsø, Kristin; Dihle, Alfhild & Creutzfeldt, Johan [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2018). Use of simulation-based learning among perioperative nurses and students: A scoping review. Nurse Education Today. ISSN 0260-6917. 73, s. 31–37. doi: 10.1016/j.nedt.2018.09.013.
  • Kaldheim, Hege Kristin & Slettebø, Åshild (2016). Respecting as a basic teamwork process in the operating theatre - A qualitative study of theatre nurses who work in interdisciplinary surgical teams of what they see as important factors in this collaboration. Nordisk sygeplejeforskning. ISSN 1892-2678. 5(1), s. 49–64. doi: 10.18261/issn.1892-2686-2016-01-05.

Se alle arbeider i Cristin

  • Kaldheim, Hege Kristin Aslaksen (2023). Kan simulering innen akuttmedisinsk behandling påvirke pasientutfall? Sykepleien. ISSN 0802-9768. 111(92439). doi: 10.4220/Sykepleiens.2023.92439.
  • Kaldheim, Hege Kristin Aslaksen; Fossum, Mariann; Munday, Judy; Creutzfeldt, Johan & Slettebø, Åshild (2022). Developing self-efficacy in responding to acute situations amongst perioperative nursing students' through interprofessional simulation-based learning.
  • Kaldheim, Hege Kristin Aslaksen; Fossum, Mariann; Munday, Judy; Johnsen, Kjersti Marie Frivoll & Slettebø, Åshild (2022). Interprofessional simulation-based learning and its impact on developing perioperative nursing students' professional identity.
  • Kaldheim, Hege Kristin Aslaksen & Slettebø, Åshild (2021). Regjeringens plan gir mindre kompetanse til norsk helsevesen. Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Kaldheim, Hege Kristin Aslaksen; Fossum, Mariann; Munday, Judy; Johnsen, Kjersti Marie Frivoll & Slettebø, Åshild (2020). Simulerings-basert læring som en pedagogisk tilnærming i utdanning .
  • Kaldheim, Hege Kristin Aslaksen; Fossum, Mariann; Munday, Judy; Johnsen, Kjersti Marie Frivoll & Slettebø, Åshild (2020). Simulation-based learning: Preparation for clinical practice.
  • Kaldheim, Hege Kristin Aslaksen; Bergland, Ådel; Dihle, Alfhild; Ølnes, Mia Alexandra; Hofsø, Kristin & Creutzfeldt, Johan [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2018). Simulation as an educational approach in the field of perioperative nursing: a scoping review.
  • Kaldheim, Hege Kristin Aslaksen; Fossum, Mariann & Munday, Judy (2023). Interprofessional simulation-based learning used to prepare perioperative nursing students for acute situations. University of Agder. ISSN 978-82-8427-115-6.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:00