English version of this page

Esther Tamara Canrinus

Professor
Institutt for pedagogikk
Telefon
+47 38141206
Mobiltelefon
+4790265926
Kontor 117 (Universitetsveien 32, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

Jobber som professor ved institutt for Pedagogikk ved UiA og leder forskergruppen Profesjoner og profesjonelle i samarbeid. Videre er jeg fagkoordinator for ped-lærerne tilknytet PPU og LEKTORutdanningen.

Forskning

Hovedfokuset i forskningen ligger ved lærerutdanningsprogram. Knyttet til det er det mange tema som jeg er interessert i, bl.a.:

  • koherens i lærerutdanningsprogram
  • undervisningskvalitet
  • profesjonell utvikling av lærere
  • lærernes profesjonelle identitet
  • motivasjon
  • sosiale nettverk

Undervisning

PPU og Lektorutdanningen sammen med vitenskapsteori og forskningsmetoder er emnene som er hoveddelene av min undervisning. Videre veileder jeg studenter som skriver sin masteroppgave og jeg underviser noen ganger om motivasjonsteorier bl.a. innenfor bachelor i spesialpedagogikk.

Kort biografi

Det er flere steder jeg har jobbet som forsker og/eller lærerutdanner før jeg ble professor ved UiA. Bl.a. har jeg jobbet ved Kunnskapssenter for Utdanning, Universitetet i Oslo og Universitetet i Groningen (Nederland). I tillegg har jeg vært områderedaktør for Acta Didactika Norden noen år. Jeg har presentert på flere konferanser, bl.a. AERA, EARLI, og ECER. 

Publikasjoner

  • Cameron, David Lansing; Matre, Marianne Engen & Canrinus, Esther Tamara (2023). Influences of a Professional Development Program on Teachers’ Attitudes Towards Educational Technology and Digital Learning Resources for Inclusion. I Escudeiro, Paula; Escudeiro, Nuno & Bernardes, Oscar (Red.), Handbook of Research on Implementing Inclusive Educational Models and Technologies for Equity and Diversity. IGI Global. ISSN 9798369304532. s. 218–235. doi: 10.4018/979-8-3693-0453-2.ch011.
  • Bjerknes, Anne-Line; Opdal, Lars & Canrinus, Esther Tamara (2023). ‘I finally understand my mistakes’–the benefits of screencast feedback. Technology, Pedagogy and Education. ISSN 1475-939X. 33(1), s. 43–55. doi: 10.1080/1475939X.2023.2258134. Fulltekst i vitenarkiv
  • Denfeld, Annette-Pascale; Canrinus, Esther Tamara & Dalehefte, Inger Marie (2023). Teacher identity in work with students' psychosocial environment: A systematic review of quantitative research. Psychology in the Schools. ISSN 0033-3085. 60(12), s. 5041–5061. doi: 10.1002/pits.23001.
  • Dalehefte, Inger Marie & Canrinus, Esther Tamara (2023). Fostering Pupils’ Deep Learning and Motivation in the Norwegian Context: A Study of Pupils’ Perceptions of Mathematics Instruction and the Link to Their Learning Outcomes. I Maulana, Ridwan; Helms-Lorenz, Michelle & Lorenz, Robert M. (Red.), Effective Teaching Around the World. Theoretical, Empirical, Methodological and Practical Insights . Springer. ISSN 978-3-031-31678-4. s. 619–634. doi: 10.1007/978-3-031-31678-4_27. Fulltekst i vitenarkiv
  • Canrinus, Esther Tamara & Frøytlog, Jo Inge Johansen (2023). Teacher Collaboration in Times of Change – Enhancing Existing Research in Norway Through A Social Network Analysis Perspective. I Liou, Yi-Hwa & Daly, Alan, J. (Red.), The Relational Leader. Catalysing Social Networks for Educational Change.. Bloomsbury Academic. ISSN 9781350336445. s. 115–126.

Se alle arbeider i Cristin

  • Canrinus, Esther Tamara & Denfeld, Annette-Pascale (2024). Praksisnær undervisning ved UiA - PPU mellom campus og klasserommet.
  • Denfeld, Annette-Pascale; Canrinus, Esther Tamara & Dalehefte, Inger Marie (2023). Norwegian teachers and a safe psychosocial environment: accountability, responsibility, and identity.
  • Canrinus, Esther Tamara; Matre, Marianne Engen & Cameron, David Lansing (2022). Perceptions of Teachers and Students regarding the Inclusion of Students with Special Educational Needs During the COVID-19 Pandemic in Norway.
  • Denfeld, Annette-Pascale; Canrinus, Esther Tamara & Dalehefte, Inger Marie (2022). Teachers encountering the Education Act: How do Norwegian teachers’ self-efficacy and job satisfaction relate to reporting cases of impaired psychosocial environment?
  • Jenset, Inga Staal & Canrinus, Esther Tamara (2022). Monitoring Opportunities to Study Practice in Teacher Education – Teacher Candidates’ Perspectives .

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:21 - Sist endret 13. mai 2024 12:15