English version of this page

Elena Neri

Stipendiat
Institutt for ernæring og folkehelse
Kontor I3005 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

Jeg har en tverrfaglig bakgrunn innen sosialantropologi, økonomi, produktutvikling, ernæring og folkehelse. Før jeg begynte på EATWELL-prosjektet ved Universitetet i Agder, tok jeg en mastergrad i matantropologi ved SOAS (London) og jobbet deretter som forskningsassistent i prosjektet "Food, with Care", der jeg støttet utviklingen av en helhetlig matstrategi for et barnesykehus i Cambridge. I EATWELL-prosjektet jobber jeg i et radikalt tverrfaglig forskerteam med å gjennomføre en etnografisk studie av matsystemer og mer-enn-menneskelig helse i Bhutan.

Forskning

Det er mange elementer i matantropologien som interesserer meg og som er en del av forskningen min. Jeg er opptatt av å bruke mat som en innfallsvinkel til å forstå mer om verden vi lever i, blant annet hvordan matsystemer bidrar til å forsterke og opprettholde sosiale ulikheter, hvordan mat påvirker mennesker, ikke-mennesker og miljøet i antropocen, og forholdet mellom mat og helse (menneskelig og ikke-menneskelig). Jeg er også interessert i mat som en måte å utforske begreper som identitet, tilhørighet, inkludering og ekskludering på.

Utvalgte publikasjoner

Blogginnlegg:

Laine, E., & Neri, E. (2023, November 1). Thinking like a slime mold and sharing mushroom ice cream: Reflections from the CSSM PhD School. Centre for the Social Study of MicrobesThinking like a slime mold and sharing mushroom ice cream: Reflections from the CSSM PhD School – The Centre for the Social Study of Microbes (socialmicrobes.org)

Neri, E. (2022, November 29). Hillingdon Food Bank: a surface fix to a broken food system. Hillingdon Food StoriesHillingdon Food Bank: a surface fix | HillingdonFood (hillingdonfoodstories.org)

Kort biografi

01.09.2023-dd: PhD-stipendiat i mat- og ernæringsantropologi, Institutt for ernæring og folkehelse, Fakultet for helse- og idrettsvitenskap, UiA

01.12.2022-31.08.2023: Senior forskningsassistent i prosjektet "Food, with Care", Centre for Research in Public Health and Community Care, School of Health and Social Work, University of Hertfordshire (Storbritannia)

(01.09.2021-01.09.2022: MA i matantropologi ved SOAS, Storbritannia)

01.09.2019-31.08.2021: Matproduktutvikler (plantebaserte sportstilskudd og helseprodukter)

Publikasjoner

Fant ingen resultater i Cristin