English version of this page

Berit Martha Christel Huntebrinker

Førsteamanuensis
Institutt for nordisk og mediefag
Mobiltelefon
+4791990826
Kontor E2 062 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

Jeg jobber som førsteamanuensis i norskdidaktikk ved institutt for nordisk og mediefag og underviser mest innenfor lærerutdanningene. Min bakgrunn er en M.A. in allmenn og sammenlignende litteraturvitenskap, nordisk og latinamerikastudier fra Goethe-Universitetet i Frankfurt am Main.

Jeg har skrevet min doktoravhandling innenfor litteraturvitenskap med fokus på norske bildebøker og tegneserier fra et økokritisk perspektiv. Avhandlingen har tittelen "Narrating Environmental Citizenship: Norwegian picturebooks and comics in the Anthropocene". Forskningsspørsmålene som jeg undersøkte i phd-prosjekter mitt er hvordan multimodale tekster for unge lesere forteller om forskjellige konsepter av økoborgerskap og hvordan visuelle og verbale narrative strategier forholder seg til hverandre. Jeg brukte økonarratologi for å undersøke formale narrative strukturer som fokusserer på relasjoner mellom mennesker og verden de bebo.

Forskning

Faglige interesser

Økokritikk / Environmental Humanities

bildebøker og tegneserier

Nordisk samtidslitteratur

grenser og liminalitet i litteratur

Publikasjoner

• Føreland, Line Reichelt & Huntebrinker, Berit (2024). Drauger på Sørlandskysten. Om bildeboka Lille-Draugen. I Bjorvand, Agnes-Margrethe; Omland, Siv-Terese & Takle, Cecilie (Red.), Anne-Cath. Vestly. Nye lesninger av forfatterskapet. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202784348. s. 209–223.
  • Huntebrinker, Berit (2022). Økoborgerskap i bildebøker. Hvordan vi kan lære om vårt forhold til kloden gjennom verbaltekst og bilder. I Fredwall, Ingeborg Eidsvåg; Arnesen Moseid, Elin & Slettan, Svein (Red.), Elevene og litteraturen : Estetisk lesing på barnetrinnet. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202718848. s. 196–213.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:31