English version of this page

Anne Merete Selvik Ask

Dosent emerita
Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
Telefon
+47 38141282
Mobiltelefon
+4790848942
Kontor I1062 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

Anne Selvik Ask er dosent i mat og helse og har siden august 2019 vært instituttleder for Institutt for ernæring og folkehelse.  Hun er opprinnelig utdannet allmennlærer med videreutdanning i matematikk og heimkunnskap og har hovedfag i ernæring, helse og miljøfag fra Stabekk Høgskole. Ask har 20 års allsidig erfaring fra undervisning og ledelse i grunnskolen. Siden 2000 har hun vært ansatt ved UiA der hun fortrinnsvis har undervist lærerstudenter i mat og helse og lærere på ulike etter- og videreutdanningskurs. Hennes FoU-arbeid har vært rettet mot undervisning i mat og helse og pedagogisk entreprenørskap.

Publikasjoner

  • Slyngenborg-Jensen, Monica; Ask, Anne Merete Selvik; Helland, Merete Hagen; Palojoki, Päivi; Sandvik, Camilla & Aadland, Eli Kristin [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2024). Mat og helse på 1.-4.trinn, sett fra elever og skolelederes ståsted. En kvalitativ undersøkelse av prioritering og praksis på fire ulike skoler. . Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193. s. 40–47.
  • Helland, Merete Hagen; Sandvik, Camilla; Ask, Anne Merete Selvik & Aadland, Eli Kristin (2023). Young students' perception of the health perspective in the Norwegian school subject Food and Health. Journal of the International Society for Teacher Education. ISSN 1029-5968. 27(2), s. 41–57. doi: 10.26522/jiste.v27i2.4422. Fulltekst i vitenarkiv
  • Aadland, Eli Kristin; Helland, Merete Hagen; Ask, Anne Merete Selvik & Sandvik, Camilla (2023). Tilfeldigheter styrer undervisningspraksis i mat og helse på 1.-4. trinn. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 17(1). doi: 10.5617/adno.9720. Fulltekst i vitenarkiv
  • Brodahl, Cornelia; Aarek, Ingebjørg & Ask, Anne Merete Selvik (2022). The Covid-19 Pandemic - Experiences and Expectations about Attending International Seminars and Conferences Among Teacher Educators. Journal of the International Society for Teacher Education. ISSN 1029-5968. 26(2), s. 22–37. doi: 10.26522/jiste.v26i2.4007. Fulltekst i vitenarkiv
  • Engeset, Dagrun; Beinert, Cecilie; Ask, Anne Merete Selvik & Bjørkkjær, Tormod (2021). Food and health teachers’ experience of online teaching of a practical school subject during the initial Corona lockdown. International Journal of Home Economics. ISSN 1999-561X. 14(2), s. 39–52. Fulltekst i vitenarkiv
  • Helland, Merete Hagen; Aadland, Eli Kristin; Ask, Anne Merete Selvik & Sandvik, Camilla (2021). Rammefaktorenes betydning for mat- og helseundervisningen på 1.–4. trinn. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 15(1). doi: 10.5617/adno.7994. Fulltekst i vitenarkiv
  • Vik, Frøydis Nordgård; Beinert, Cecilie; Palojoki, Päivi; Hillesund, Elisabet Rudjord; Engeset, Dagrun & Ask, Anne Merete Selvik [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2020). Differences in formal education among Norwegian Home Economics teachers. Journal of the International Society for Teacher Education. ISSN 1029-5968. 24(2), s. 45–59. Fulltekst i vitenarkiv
  • Ask, Anne Merete Selvik (2020). "Du gjør det, du lærer ikke bare om det". Min vei til dosent i mat og helse. I Bachke, Carl Christian & Hermansen, Mads Carsten (Red.), Å satse på dosenter: Et utviklingsarbeid. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202695767. s. 159–178. Fulltekst i vitenarkiv
  • Beinert, Cecilie; Päivi Esteri, Palojoki; Åbacka, Gun; Hardy-Johnson, Polly; Engeset, Dagrun & Hillesund, Elisabet Rudjord [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2020). The mismatch between teaching practices and curriculum goals in Norwegian Home Economics classes : a missed opportunity. Education Inquiry. ISSN 2000-4508. doi: 10.1080/20004508.2020.1816677. Fulltekst i vitenarkiv
  • Ask, Anne Merete Selvik; Aarek, Ingebjørg; Helland, Merete Hagen; Sandvik, Camilla & Aadland, Eli Kristin (2020). The Challenge of Teaching Food and Health in the First Four Years of Primary School in Norway. Journal of the International Society for Teacher Education. ISSN 1029-5968. 24(1), s. 60–70. Fulltekst i vitenarkiv
  • Beinert, Cecilie; Øverby, Nina Cecilie; Åbacka, Gun; Engeset, Dagrun; Hillesund, Elisabet Rudjord & Ask, Anne Merete Selvik [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2020). The state of learning activities in teaching Home Economics : A cross sectional study in Norwegian schools. International Journal of Home Economics. ISSN 1999-561X. 13(1), s. 2–14.
  • Ask, Anne Merete Selvik; Valand, Ida Ulrikke & Aarek, Ingebjørg (2019). Implementation of Action Plans - did the plans end up in a drawer? Journal of the International Society for Teacher Education. ISSN 1029-5968. 23(1), s. 27–38.
  • Ask, Anne Merete Selvik; Aarek, Ingebjørg & Røed, Margrethe (2018). Environmental influence on learning: Reflections on an experience from further education in pedagogic entrepreneurship. Journal of the International Society for Teacher Education. ISSN 1029-5968. 22(2), s. 6–14.
  • Western, Inger Mari; Skårdal, Madelene; Ask, Anne Merete Selvik & Øverby, Nina Cecilie (2017). Dietary habits and behaviour problems at school among Norwegian 14 year olds. Journal of the International Society for Teacher Education. ISSN 1029-5968. 21(1), s. 77–88.
  • Øverby, Nina Cecilie & Ask, Anne Merete Selvik (2017). Home food preparation and diet in adolescents. International Journal of Home Economics. ISSN 1999-561X. 10(1), s. 133–140.
  • Ask, Anne Merete Selvik; Aarek, Ingebjørg; Røed, Margrethe & Omholt, Mona Linge (2017). Blended education in Food and Health (Home Economics): Do we need campus? Journal of the International Society for Teacher Education. ISSN 1029-5968. 21(1), s. 24–33.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Aarek, Ingebjørg (2016). From Greece to Norway with useful knowledge. Journal of the International Society for Teacher Education. ISSN 1029-5968. 20(1), s. 76–82.
  • Skårdal, Madelene; Western, Inger Mari; Ask, Anne Merete Selvik & Øverby, Nina Cecilie (2014). Socioeconomic differences in selected dietary habits among Norwegian 13–14 year-olds : a cross-sectional study. Food & Nutrition Research (FNR). ISSN 1654-6628. 58:23590. doi: 10.3402/fnr.v58.23590.

Se alle arbeider i Cristin

  • Ask, Anne Merete Selvik & Røe Ødegård, Inger Karin (2015). Entreprenørskap i skole og utdanning - Aktiv, praktisk og meningsfull læring. Portal forlag. ISBN 978-82-8314-056-9. 212 s.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Aarek, Ingebjørg (2015). Mat og måltider i Hellas – gode smaker og opplevelser. Portal forlag. ISBN 9788283140491. 94 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Valand, Ida Ulrikke & Ask, Anne Merete Selvik (2023). Skills for life-podden, episode 7: Måltidsglede og mindful eating. [Internett]. Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts.
  • Sandvik, Camilla; Aadland, Eli Kristin; Ask, Anne Merete Selvik & Helland, Merete Hagen (2023). Head Teachers’ Perceived Importance of Food and Health in Grades 1 − 4 in Norway.
  • Helland, Merete Hagen; Aadland, Eli Kristin; Sandvik, Camilla & Ask, Anne Merete Selvik (2023). Young students` perception of the "health" perspective in the Norwegian school subject food and health.
  • Dalehefte, Inger Marie; Ask, Anne Merete Selvik & Bachke, Carl Christian (2023). Hva slags dokumentasjon legges ved i opprykkssøknader til dosent og førstelektor? Hvilke kompetanser representerer søknadene? Foreløpige funn.
  • Ask, Anne Merete Selvik (2023). Du gjør det - du lærer ikke bare om det! Pedagogisk entreprenørskap som læringsstrategi.
  • Dalehefte, Inger Marie; Ask, Anne Merete Selvik & Bachke, Carl Christian (2022). Hva kjennetegner karriereveien til dosent? Foreløpige funn fra pågående forskning om dosenter og førstelektorer.
  • Aadland, Eli Kristin; Sandvik, Camilla; Ask, Anne Merete Selvik & Helland, Merete Hagen (2022). Elevers oppfatning av mat og helse på 1. - 4. trinn.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Guttormsen, Vigdis (2022). Profesjonsutvikling og magisk læring.
  • Ask, Anne Merete Selvik (2022). Hvordan og hvorfor ble jeg dosent? - Mine visjoner for dosentstillingen.
  • Guttormsen, Vigdis; Ask, Anne Merete Selvik & Aase, Andreas (2022). The Refugee Situation from my Professional Perspective .
  • Brodahl, Cornelia; Aarek, Ingebjørg & Ask, Anne Merete Selvik (2022). Teacher Educators’ Expectations and Experiences about attending international Seminars and Conferences: before, during and after Covid-19 – an explorative Study.
  • Engeset, Dagrun; Beinert, Cecilie; Ask, Anne Merete Selvik & Bjørkkjær, Tormod (2021). Frå undervisningskjøkken til digital undervisning - mat og helselærarar si oppleving av undervisinga under korona-nedstenginga våren 2020.
  • Aadland, Eli Kristin; Helland, Merete Hagen; Ask, Anne Merete Selvik & Sandvik, Camilla (2021). Tilfeldigheter styrer valg av læremidler i skolefaget mat og helse.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Guttormsen, Vigdis (2020). Redaktørens spalte. Tema: LMHS- før, nå og veien videre. Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193.
  • Engeset, Dagrun & Ask, Anne Merete Selvik (2020). Mat er den viktigaste hjerneføda. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Guttormsen, Vigdis & Ask, Anne Merete Selvik (2020). Bokanmeldelser. Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193. 1, s. 34–35.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Guttormsen, Vigdis (2020). Utprøving av eksamen i praktisk estetiske fag. Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193. 1.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Guttormsen, Vigdis (2020). Redaktørens spalte. Tema: Fagfornyelsen. Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193. 1.
  • Ask, Anne Merete Selvik (2020). VEKST.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Aarek, Ingebjørg (2020). Middelhavsmat.
  • Aadland, Eli Kristin; Ask, Anne Merete Selvik; Helland, Merete Hagen & Sandvik, Camilla (2020). Tidlig innsats i skolefaget mat og helse. Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193. s. 6–8.
  • Ask, Anne Merete Selvik; Guttormsen, Vigdis; Ryslett, Kari & Trovåg, Solveig (2019). Inspirasjon og nye møter på kjøkkenet. Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193. 2, s. 22–23.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Guttormsen, Vigdis (2019). Bruk av kjøkkenet til andre formål enn mat og helse. Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193. 2.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Guttormsen, Vigdis (2019). Redaktørens spalte. Tema: Kjøkkenet som undervisningsrom. Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193. 2.
  • Guttormsen, Vigdis & Ask, Anne Merete Selvik (2019). Nye bøker om dybdelæring - Ønsker du mer kompetanse i mat og helse? Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193. 1, s. 26–27.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Guttormsen, Vigdis (2019). Redaktørens spalte. Tema: Dybdelæring gjennom tverrfaglig undervisning. Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193. 1.
  • Ask, Anne Merete Selvik; Engeset, Dagrun; Åbacka, Gun & Solgaard, Geir (2019). Hva er et egg?
  • Engeset, Dagrun; Ask, Anne Merete Selvik; Åbacka, Gun & Solgaard, Geir (2019). Hva er emulgering?
  • Ask, Anne Merete Selvik; Engeset, Dagrun; Åbacka, Gun & Solgaard, Geir (2019). Hva skjer når vi koker og steker fisk?
  • Ask, Anne Merete Selvik; Engeset, Dagrun; Åbacka, Gun & Solgaard, Geir (2019). Hva skjer når vi koker og steker rødt kjøtt?
  • Sandvik, Camilla; Helland, Merete Hagen; Ask, Anne Merete Selvik; Aarek, Ingebjørg & Aadland, Eli Kristin (2019). Mat og helse inn i skolen. Dagsavisen. ISSN 1503-2892.
  • Sandvik, Camilla; Helland, Merete Hagen; Ask, Anne Merete Selvik; Aarek, Ingebjørg & Aadland, Eli Kristin (2019). Hvem har ansvaret? Dagsavisen. ISSN 1503-2892.
  • Ask, Anne Merete Selvik; Aarek, Ingebjørg; Sandvik, Camilla & Aadland, Eli Kristin (2019). Tilfeldigheter styrer mat- og helsefaget i småskolen. Dagbladet. ISSN 0805-3766.
  • Ask, Anne Merete Selvik; Aarek, Ingebjørg; Sandvik, Camilla & Aadland, Eli Kristin (2019). Tilfeldigheter styrer matfaget. Dagbladet. ISSN 0805-3766. s. 30–31.
  • Ask, Anne Merete Selvik (2019). Entreprenørskap - Du gjør det, du lærer ikke bare om det.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Aarek, Ingebjørg (2019). The challenge of teaching food and health in the first four years of primary school in Norway.
  • Engeset, Dagrun; Åbacka, Gun; Solgaard, Geir & Ask, Anne Merete Selvik (2019). Hvorfor smaker mat godt? En dypere forståelse av sammenhengen mellom mat og kjemi. Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193. s. 7–11.
  • Øverby, Nina Cecilie; Hillesund, Elisabet Rudjord; Engeset, Dagrun; Ask, Anne Merete Selvik; Åbacka, Gun & Skreden, Marianne [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2019). Toppforskningssenteret i Lifecourse Nutrition ved Universitetet i Agder. Norsk tidsskrift for ernæring (NTFE). ISSN 1503-5034.
  • Ask, Anne Merete Selvik; Åbacka, Gun; Hillesund, Elisabet Rudjord; Engeset, Dagrun; Vik, Frøydis Nordgård & Skreden, Marianne [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2019). Jeg kan tidfeste nøyaktig når jeg forstod begrepet brøkregning - det var i mat og helse i 6.klasse. VG : Verdens gang. ISSN 0805-5203. s. 33–33.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Guttormsen, Vigdis (2018). Bokanmeldelse: Smagens didaktik. Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193. 2.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Guttormsen, Vigdis (2018). Redaktørens spalte. Tema: Vurdering i mat og helse. Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193. 2.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Høines, Reidun (2018). Redaktørens spalte. Tema: Bærekraft. Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193. 1.
  • Ask, Anne Merete Selvik; Åbacka, Gun; Solgaard, Geir & Engeset, Dagrun (2018). Steking av kjøttkaker.
  • Ask, Anne Merete Selvik; Engeset, Dagrun; Solgaard, Geir & Åbacka, Gun (2018). Hva skjer når vi sper kjøttdeig?
  • Ask, Anne Merete Selvik (2018). Folk lærer best av å gjøre ting. [Avis]. Fedrelandsvennen.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Ruud, Vemund (2018). Verden er tverrfaglig. [Internett]. Facebook.
  • Ask, Anne Merete Selvik (2018). Hva er kjernen i mat og helse?
  • Ask, Anne Merete Selvik (2018). Kosthold, mat og måltider.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Aarek, Ingebjørg (2018). Middelhavsmat for señores og señoras.
  • Ask, Anne Merete Selvik; Aarek, Ingebjørg & Valand, Ida Ulrikke (2018). Did the action plans end up in the drawer?
  • Åbacka, Gun; Ask, Anne Merete Selvik; Solgaard, Geir & Engeset, Dagrun (2018). Mat og kjemi. Et tverrfaglig samarbeid.
  • Ask, Anne Merete Selvik; Engeset, Dagrun; Åbacka, Gun & Solgaard, Geir (2018). Steking av gjærdeig.
  • Aadland, Eli Kristin; Helland, Merete Hagen; Sandvik, Camilla & Ask, Anne Merete Selvik (2018). Tidlig innsats i skolefaget mat og helse.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Høines, Reidun (2017). Redaktørens spalte. Tema: Hygiene. Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193. 1.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Høines, Reidun (2017). Redaktørens spalte. Tema: Entreprenørskap. Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193. 2.
  • Ask, Anne Merete Selvik; Engeset, Dagrun; Åbacka, Gun Katarina & Solgaard, Geir (2017). Hva gjør gjærdeig elastisk og stor?
  • Ask, Anne Merete Selvik; Engeset, Dagrun; Åbacka, Gun Katarina & Solgaard, Geir (2017). Hvorfor blir frukt brun?
  • Ask, Anne Merete Selvik & Vemund, Ruud (2017). Om eller gjennom. [Internett]. https://www.youtube.com/watch?v=NcARcIML4Jg.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Høines, Reidun (2017). Redaktørens spalte. Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193. 2017(2), s. 2–2.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Aarek, Ingebjørg (2017). Fra antikkens kjøkken til mat og helse. Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193. s. 14–17.
  • Ask, Anne Merete Selvik (2017). Mat og helse i fremtidens skole.
  • Ask, Anne Merete Selvik; Aarek, Ingebjørg & Røed, Margrethe (2017). Further Education in Pedagogic Entrepreneurship – a recipe for success? .
  • Ask, Anne Merete Selvik (2016). Entreprenørskap i skolen - EVU-kurs for lærere.
  • Ask, Anne Merete Selvik (2016). Redaktørens spalte. Tema: Mat og helse i et flerkulturelt samfunn. Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193. 2016(2), s. 2–2.
  • Ask, Anne Merete Selvik; Aarek, Ingebjørg & Ryslett, Kari (2016). Hope & happiness Glimt fra verdenskongressen i Sør-Korea 2016. Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193. 2016(2), s. 12–15.
  • Ryslett, Kari; Ask, Anne Merete Selvik & Ingebjørg, Aarek (2016). Hope & Happiness. Glimt fra verdenskongressen i Sør- Korea 2016. Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193. s. 12–15.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Aarek, Ingebjørg (2016). - Vi tok mål av en baklomme da vi valgte format. [Avis]. Fedrelandsvennen.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Aarek, Ingebjørg (2016). Do we need Campus? – Evaluation of blended education in Home Economics.
  • Ask, Anne Merete Selvik; Hillesund, Elisabet Rudjord & Øverby, Nina Cecilie (2016). Hvor mye veier skolens minste fag? Dagbladet. ISSN 0805-3766.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Aarek, Ingebjørg (2016). Bønner, bønner, bønder og bærekraft - Har vi noe å lære av middelhavsmaten? . Mat og helse i skolen. ISSN 1890-3193. 1, s. 7–9.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Aarek, Ingebjørg (2016). Blended education in Home Economics - Do we need Campus? .
  • Ask, Anne Merete Selvik; Røed, Margrethe & Omholt, Mona Linge (2015). Pinnebrød.
  • Ask, Anne Merete Selvik; Røed, Margrethe & Omholt, Mona Linge (2015). Fiskepakker på bål.
  • Ask, Anne Merete Selvik; Røed, Margrethe & Omholt, Mona Linge (2015). Rullekake.
  • Ask, Anne Merete Selvik (2015). Entreprenørskap som læringsstrategi - tilpasset opplæring i begge ender.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Aarek, Ingebjørg (2015). Entrepreneurship in Food and Health.
  • Ask, Anne Merete Selvik; Dalane, Mette Fredriksen; Røed, Margrethe; Tønnessen, Mona Linge & Ingebjørg, Aarek (2015). En generasjon matanalfabeter. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Aarek, Ingebjørg (2014). From Greece to Norway with useful knowledge?
  • Ask, Anne Merete Selvik & Aarek, Ingebjørg (2014). Entreprenørskap i skole og utdanning – du gjør det, du lærer ikke bare om det.
  • Ask, Anne Merete Selvik & Røe Ødegård, Inger Karin (2014). Innledning. I Ask, Anne Merete Selvik & Ødegård, Inger Karin Røe (Red.), Entreprenørskap i skole og utdanning : Aktiv, praktisk og meningsfull læring. Portal forlag. ISSN 978-82-8314-014-9. s. 10–14.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:24