English version of this page

Ane Ugland Albæk

Postdoktor
Institutt for psykososial helse
Telefon
+47 37233046
Mobiltelefon
+4790519841
Kontor C5032 (Jon Lilletuns vei 9, 4879 Grimstad, Norway)

Forskningsgrupper

Publikasjoner

  • Halvorsen, Margrethe S.; Stige, Signe Hjelen; Halvorsen, Jorunn E.; Binder, Per-Einar; Måkestad, Elida & Albæk, Ane Ugland [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2024). Detecting child sexual abuse in child and adolescent psychiatry: a survey study of healthcare professionals’ assessment practice. International Journal of Mental Health Systems. ISSN 1752-4458. 18(1), s. 1–12. doi: 10.1186/s13033-024-00632-y.
  • Stige, Signe Hjelen; Andersen, Ann Christin; Halvorsen, Jorunn; Halvorsen, Margrethe S.; Binder, Per-Einar & Måkestad, Elida [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2022). Possible paths to increase detection of child sexual abuse in child and adolescent psychiatry: a meta-synthesis of survivors’ and health professionals’ experiences of addressing child sexual abuse. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being. ISSN 1748-2623. 17(1), s. 1–27. doi: 10.1080/17482631.2022.2103934. Fulltekst i vitenarkiv
  • Haugland, Siri H.; Dovran, Anders; Albæk, Ane Ugland & Sivertsen, Børge (2021). Adverse Childhood Experiences Among 28,047 Norwegian Adults From a General Population. Frontiers in Public Health. ISSN 2296-2565. 9. doi: 10.3389/fpubh.2021.711344. Fulltekst i vitenarkiv
  • Albæk, Ane Ugland; Binder, Per-Einar & Milde, Anne Marita (2019). Entering an emotional minefield: professionals’ experiences with facilitators to address abuse in child interviews. BMC Health Services Research. ISSN 1472-6963. 19(302). doi: 10.1186/s12913-019-4128-8. Fulltekst i vitenarkiv
  • Albæk, Ane Ugland; Binder, Per-Einar & Milde, Anne Marita (2019). Plunging into a dark sea of emotions: Professionals’ emotional experiences addressing child abuse in interviews with children . Qualitative Health Research. ISSN 1049-7323. s. 1–13. doi: 10.1177/1049732318825145.
  • Albæk, Ane Ugland; Kinn, Liv Grethe & Milde, Anne Marita (2018). Walking children through a minefield: how professionals experience exploring adverse childhood experiences. Qualitative Health Research. ISSN 1049-7323. 28(2), s. 231–244. doi: 10.1177/1049732317734828. Fulltekst i vitenarkiv
  • Albæk, Ane Ugland & Milde, Anne Marita (2017). Nevrobiologisk forståelse av traumeminner. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. ISSN 0332-6470. 54(10), s. 951–957.
  • Slotten, Helge & Albæk, Ane Ugland (2014). How may adverse experiences of the refugee mother affect the unborn child? I Guribye, Eugene; Lie, Birgit & Øverland, Gwynyth (Red.), Nordic work with traumatised refugees: Do we really care. Cambridge Scholars Publishing. ISSN 9781443861366. s. 212–220.
  • Albæk, Ane Ugland; Albæk, Mogens & Slotten, Helge (2014). Core principles of trauma informed care. I Guribye, Eugene; Lie, Birgit & Øverland, Gwynyth (Red.), Nordic work with traumatised refugees: Do we really care. Cambridge Scholars Publishing. ISSN 9781443861366. s. 132–143.
  • Albæk, Ane Ugland & Albæk, Mogens (2011). The missing link of assessment : exploring contributing factors for "non-assesment" of psychological trauma in children and adolescents by professionals. Today’s Children are Tomorrow’s Parents. ISSN 1582-1889. s. 42–53.

Se alle arbeider i Cristin

  • Albæk, Ane Ugland (2024). Å snakke om vold og overgrep.
  • Albæk, Ane Ugland (2024). Traumer og stress, og hvordan hjelpe?
  • Milde, Anne Marita; Ulvolden, Anne Marie & Albæk, Ane Ugland (2024). Når ungdom må navigere i gråsonen mellom samtykke og seksuelle overgrep. Forebygging.no. ISSN 2535-4000.
  • Albæk, Ane Ugland & Albæk, Mogens (2024). Kristiansand kan lykkes med nullvisjonen mot vold og overgrep. Fedrelandsvennen.
  • Albæk, Ane Ugland (2024). Klarer ikke hjelpe alle: – Ingen tvil om at noe må gjøres. [Avis]. Fvn.
  • Albæk, Ane Ugland (2024). Å navigere i et emosjonelt minefelt; hva trenger ansatte for å jobbe med vold og overgrepssaker?
  • Albæk, Ane Ugland (2024). Emosjonelt belastende arbeid - lær deg verktøy for å kunne stå i belastende arbeidssituasjoner over tid, og veilede og støtte kollegaene dine i forhold til dette .
  • Albæk, Ane Ugland (2023). Emosjonell belastning og ulikhet i reaksjoner.
  • Albæk, Ane Ugland (2023). Emosjonell belastning i jobben; hva er det, hvilke helseplager kan det medføre og hvordan forebygge?
  • Albæk, Ane Ugland (2023). Emosjonell belastning og belastningslidelser.
  • Albæk, Ane Ugland (2023). Lederrollen og hvordan blir gode ledere bedre?
  • Albæk, Ane Ugland (2023). Emosjonelle belastninger for ansatte i barnehager.
  • Albæk, Ane Ugland (2023). Kulturbygging som forebyggende for sykefravær, emosjonell belastning i jobben.
  • Albæk, Ane Ugland (2023). Hvorfor finner vi bare et mindretall av barna som blir utsatt for vold og overgrep?
  • Albæk, Ane Ugland (2023). Å bygge og å opprettholde relasjoner med ASD.
  • Albæk, Ane Ugland (2023). Emosjonell belastning - hvilke konsekvenser kan det ha for dine ansatte?
  • Albæk, Ane Ugland (2023). Emosjonell belastning på jobb - lite kjent årsak til sykefravær?
  • Albæk, Ane Ugland (2023). Emosjonelt arbeid – slik unngår du sykefravær.
  • Albæk, Ane Ugland (2022). Emosjonelt belastende arbeid.
  • Albæk, Ane Ugland & Albæk, Mogens (2022). Hvorfor er det så vanskelig å avdekke vold og overgrep mot barn?
  • Albæk, Ane Ugland (2022). Omsorg og støtte til mennesker i vanskelige livssituasjoner.
  • Albæk, Ane Ugland (2022). Over halvparten av barna som opplever overgrep, forteller det ikke til noen. [Avis]. Fvn.
  • Albæk, Ane Ugland (2022). Kurs i støtte og omsorg til mennesker i krise.
  • Albæk, Ane Ugland (2022). Emosjonelt belastende arbeid.
  • Albæk, Ane Ugland (2022). Fra kunnskap til praksis. Å lære å manøvrere i et emosjonelt minefelt.
  • Albæk, Ane Ugland (2022). Hvorfor finner vi bare et mindretall av barna som blir utsatt for vold og overgrep?
  • Albæk, Ane Ugland (2021). Tilknytning.
  • Albæk, Ane Ugland (2021). Trygghet og kommunikasjon i organisasjonen.
  • Albæk, Ane Ugland (2021). Endringsarbeid.
  • Albæk, Ane Ugland (2021). Hva hindrer fagfolk i å avdekke vold og overgrep mot barn?
  • Albæk, Ane Ugland; Bugge, Renate & Albæk, Mogens (2020). Sammen for forebygging av selvmord; digital markering av verdensdagen for selvmordsforebygging. [Internett]. UiA.
  • Haugland, Siri Håvås; Dovran, Anders; Schønning, Viktor; Sivertsen, Børge; Albæk, Ane Ugland & Tobiassen, Stian (2020). Vi vet for lite om barna som rammes av omsorgssvikt. Agderposten. ISSN 0805-3723.
  • Albæk, Ane Ugland (2020). Hvorfor er overgrep så vanskelig å avdekke?
  • Albæk, Ane Ugland (2020). Vis at du bryr deg. Verdensdagen for selvmordsforebygging. [Internett]. UiA.
  • Albæk, Ane Ugland (2020). Hun vil gjøre det lettere for fagfolk å avdekke overgrep mot barn. [Internett]. Psykologisk.no.
  • Albæk, Ane Ugland (2020). Hvordan fremme inklusjon?
  • Albæk, Ane Ugland (2020). Barnepsykologi.
  • Albæk, Ane Ugland (2019). Hva hindrer fagfolk i å avdekke vold og overgrep?
  • Albæk, Ane Ugland (2019). Inklusjonens nevrobiologi.
  • Albæk, Ane Ugland (2019). Å spille hverandre gode.
  • Albæk, Ane Ugland (2019). Er vi på ville veier i våre tjenester til barn som sliter?
  • Albæk, Ane Ugland (2019). Avdekking av vold og overgrep: som å lose barn gjennom et minefelt.
  • Albæk, Ane Ugland (2019). Hva hjelper oss til å tåle emosjonelt krevende arbeid?
  • Albæk, Ane Ugland (2019). Hvordan kan vi ledere gjøre det lettere å spørre om vold og overgrep?
  • Albæk, Ane Ugland (2019). Tør vi tenkje tanken at nokon barn heller vil døy? [Internett]. Utdanningsforskning.no, UiA.no.
  • Albæk, Ane Ugland (2019). Å møte barn med selvmordstanker: Hvorfor er det så vanskelig for oss voksne å spørre?
  • Albæk, Ane Ugland; Ekeland, Tor Johan; Sanner, Marit & Grabovac, Glorija (2019). Er vi på ville veier i våre tjenester til barn som sliter?
  • Albæk, Ane Ugland; Binder, Per-Einar & Milde, Anne Marita (2019). Hva hindrer fagfolk i å avdekke vold og overgrep blant barn? Psykologisk.no – Scandinavian Psychologist.
  • Albæk, Ane Ugland; Sanner, Marit & Kurshed, Anika (2019). Storsatsing på barnevernet dømt til å mislykkes. VG : Verdens gang. ISSN 0805-5203. s. 28–29.
  • Albæk, Ane Ugland (2019). Å arbeide i et emosjonelt minefelt.
  • Albæk, Ane Ugland (2019). Hvorfor er det vanskelig å avdekke og snakke med brukere om overgrep?
  • Albæk, Ane Ugland (2018). Avdekking av vold og overgrep mot barn.
  • Albæk, Ane Ugland (2018). Som å lose et barn gjennom et minefelt. Avisintervju. [Avis]. Oslo.
  • Albæk, Ane Ugland (2018). Walking children through a minefield.
  • Albæk, Ane Ugland (2018). Walking children through a minefield.
  • Albæk, Ane Ugland (2018). Utforsking av vold og overgrep mot barn.
  • Albæk, Ane Ugland (2018). Vold og overgrep – vår tids største folkehelseutfordring?
  • Albæk, Ane Ugland (2018). Når usynlige sår blir for tunge å bære.
  • Albæk, Ane Ugland (2018). Lederutvikling.
  • Albæk, Ane Ugland (2017). Avdekking av vold og overgrep - som å lose barn gjennom et minefelt.
  • Albæk, Ane Ugland (2017). Hvilke personlige ferdigheter har en god leder og hvordan blir gode ledere bedre?
  • Albæk, Ane Ugland & Milde, Anne Marita (2017). Avdekking av vold og overgrep - som å lose barn gjennom et minefelt. Psykologisk.no – Scandinavian Psychologist.
  • Albæk, Ane Ugland (2017). Hvordan blir gode hjelpere bedre?
  • Albæk, Ane Ugland (2017). Lederteamutvikling.
  • Albæk, Ane Ugland & Albæk, Mogens (2017). Den skjulte epidemien. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. ISSN 0332-6470. 54(10), s. 1010–1014.
  • Slotten, Helge; Albæk, Ane Ugland & Albæk, Mogens (2016). Transgenerasjonell transmisjon: Når foreldres stressbelastning overføres til barna. Hva vet vi og hvordan kan vi bruke kunnskapen til å gjøre en forskjell?
  • Albæk, Ane Ugland; Slotten, Helge & Albæk, Mogens (2016). Kan kompleksitetsteori revolusjonere vår forståelse for og behandling av utsatte barn?
  • Albæk, Ane Ugland; Slotten, Helge & Albæk, Mogens (2013). ”It’s not fair”. An investigation into how inexpedient psychosocial care for unaccompanied refugee children is developed and sustained in public care institutions .
  • Albæk, Ane Ugland; Milde, Anne Marita & Binder, Per-Einar (2020). Walking children through a minefield. : Qualitative studies of professionals’ experiences addressing abuse in child interviews. Universitetet i Bergen. ISSN 9788230840061.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:17