English version of this page

Andreas Reier Jensen

Førsteamanuensis
Institutt for pedagogikk
Telefon
+47 38141238
Mobiltelefon
+4748140468
Kontor E1214 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Forskning

Faglige interesser

Sociology of education, didactics and pedagogy

Discourse- and content analysis 


School and classroom observation

Vocational education

Educational policy and curriculum studies

Mentoring, tutoring and guidance

Antrozoology

 

Research Techniques

Mixed Methods Research Design

Content Analysis 

Classroom observation 

Hermeneutics 



Animal assisted pedagogy/education (anthrozoology)

Pedagogical Experience

2016 Associated Professor in Pedagogy, University of Agder

2014 Visiting Scholar at University of Griffith, Institute for Educational Research Brisbane, Australia

2012 -
Pedagogical Editor (film distribution), Norgesfilm AS

2010 - Assistant Professor in Pedagogy, University of Agder

2011- 2012 Lecturer Kristiansand Nautical College

2007 - 2011 Teacher

2007 - 2011 External Examiner at Nautical College

2008 - 2012 Teacher at Nautical High School and Kristiansand County Jail

2001 - 2007 Teacher
Upper Secondary and teaching on national training ships

Publikasjoner

  • Jensen, Andreas Reier & Willbergh, Ilmi (2023). The Dog as an Unaware Pedagogical Agent in a School Reading Course. Anthrozoos. ISSN 0892-7936. doi: 10.1080/08927936.2023.2232657.
  • Kovac, Velibor Bobo; Nome, Dag Øystein; Jensen, Andreas Reier & Skreland, Lisbeth Ljosdal (2023). The why, what and how of deep learning: critical analysis and additional concerns. Education Inquiry. ISSN 2000-4508. doi: 10.1080/20004508.2023.2194502. Fulltekst i vitenarkiv
  • Jensen, Andreas Reier (2022). Initial Teacher Education in Secondary Education (Norway). Bloomsbury Education and Childhood Studies. ISSN 2514-6440. doi: 10.5040/9781350934405.035.
  • Kjenes Arnesen, Siv Merete; Jensen, Andreas Reier; Patil, Grete Grindal & Berget, Bente (2022). Gården som arena for tilpasset opplæring: Erfaringer med gård–skole-tilbud i et inkluderingsperspektiv. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. ISSN 2535-7697. 16(1), s. 101–118. doi: 10.23865/up.v16.3355. Fulltekst i vitenarkiv
  • Jensen, Andreas Reier (2021). Initial Teacher Education in Primary Education (Norway). Bloomsbury Education and Childhood Studies. ISSN 2514-6440. doi: 10.5040/9781350993716.003.
  • Jensen, Andreas Reier (2019). Access in Primary Education (Norway). Bloomsbury Education and Childhood Studies. ISSN 2514-6440. doi: 10.5040/9781350996304.0013.
  • Jensen, Andreas Reier (2018). Dyreassistert pedagogikk i barns leseopplæring. I Berget, Bente; Krøger, Elsebeth & Thorød, Anne Brita (Red.), Antrozoologi. Samspill mellom dyr og menneske. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-028538. s. 143–159.

Se alle arbeider i Cristin

Se alle arbeider i Cristin

  • Jensen, Andreas Reier & Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2024). Profesjonsutvikling gjennom Lesson Study - en undersøkelse av læreres og skolelederes erfaring med Lesson Study som metode for skolebasert profesjonsutvikling.
  • Jensen, Andreas Reier & Willbergh, Ilmi (2023). Dette skjer når barn leser for hunden.
  • Jensen, Andreas Reier (2023). Tester lesehund i barneskolen: – Jeg har blitt bedre til å lese. NRK-Sørlandet, Kristiansand.
  • Jensen, Andreas Reier (2023). Leshundforskning. NRK-Sørlandet, Kristiansand.
  • Jensen, Andreas Reier (2023). Forsker på Lesehund NRK Nyhetsmorgen. NRK, P1.
  • Jensen, Andreas Reier (2023). Andreas R. Jensen minnes Gjert Langfeldt.
  • Jensen, Andreas Reier (2023). LL-484: Andreas R. Jensen om lesehunder og dyr i undervisningen.
  • Jensen, Andreas Reier (2022). Hvordan møter vi globale utdanningsreformer, og «oversetter» de til pedagogisk praksis i barnehage og skole praksis i barnehage og skole, .
  • Jensen, Andreas Reier (2022). Hvordan blir jeg en dyktig lærer? - Forskning på undervisnings- og veiledningspraksis.
  • Jensen, Andreas Reier (2021). Lesehund hjelper barn å lese høyt. [TV]. NRK 1.
  • Jensen, Andreas Reier (2021). Ine tek med hundane sine inn i klasserommet – skal gjere lesing mindre skummelt. [Internett]. NRK .
  • Jensen, Andreas Reier (2021). Lesehund i undervisning. [Radio]. NRK P1, NRK Alltid nyheter, NRK nyhetsmorgen.
  • Jensen, Andreas Reier & Østby, Carol Margaret (2019). The Pedagogy of Reading to Dogs.
  • Stray, Ingunn Elisabeth & Jensen, Andreas Reier (2019). Diffractions of Teacher Education Policies in Pre-Service Teacher Practicum .
  • Jensen, Andreas Reier (2019). Hausser opp kjønnskamp i skolen. Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Jensen, Andreas Reier (2019). Nordahls karakter- drap på lærerne. Morgenbladet. ISSN 0805-3847.
  • Jensen, Andreas Reier (2019). Still krav til gutta! NRK Ytring.
  • Jensen, Andreas Reier (2019). Veiledning og vurdering i praktisk lærerdyktighet.
  • Jensen, Andreas Reier (2019). Lesehunden Flint (4) gjør Arthur (11) bedre til å lese. [Avis]. TV2.no.
  • Jensen, Andreas Reier (2019). TV2, Helsekontrollen, 2. Episode 2: Nå forskes det på om en lesehund kan gjøre barn flinkere til å lese. [TV]. TV2, TV2 Sumo.
  • Jensen, Andreas Reier (2018). Veiledningsprakiser og lærerutdanning.
  • Jensen, Andreas Reier & Skagen, Kaare (2018). The Syllabus of Norwegian Training of School Mentors for Teacher Training and Newly Qualified Teachers .
  • Jensen, Andreas Reier (2018). Kan kongepuddelen Molly lære barn å lese bedre? [Internett]. NRK, Kultur og underholdning.
  • Jensen, Andreas Reier (2018). Forsker på effekten av lesehund. [Radio]. NRK, Norgesglasset.
  • Jensen, Andreas Reier (2018). Forsker på lesehund. [Radio]. NRK, Nyhetslunsj.
  • Jensen, Andreas Reier (2018). Forsker på lesehund. [Radio]. NRK, Nyhetsmorgen.
  • Jensen, Andreas Reier (2018). Veiledning og barnehagens læringsmiljø.
  • Jensen, Andreas Reier (2018). Veiledningssamtaler med praksisstudenter.
  • Jensen, Andreas Reier (2017). «Veiledningssamtaler - en rituell innvielse til læreryrket».
  • Jensen, Andreas Reier (2017). Towards a Pedagogy of Reading to dogs.
  • Jensen, Andreas Reier (2017). Veiledningssamtaler som rituell innvielse til læreryrket.
  • Jensen, Andreas Reier (2014). Hva karakteriserer gode veiledningssamtaler ved praksisutplassering av lærerstudenter?
  • Jensen, Andreas Reier & Skreland, Lisbeth Ljosdal (2012). Fra Christiansand stiftseminar til Universitetet i Agder.
  • Jensen, Andreas Reier (2012). How to Determine and Analyse the Impact of Children's Social Background when Pedagogy is Transmitted from Mentor to Trainee Teacher?
  • Jensen, Andreas Reier (2012). The Impact of Social Background on Children’s Education in Norway: Didactical Analysis Using Basil Bernstein's Theory of Knowledge Codes.
  • Jensen, Andreas Reier (2011). Hvorfor vil ikke Johnny på yrkesfag lese Shakespeare? - om læring, tilsløring og sosial ulikhet i fellesskolen.
  • Jensen, Andreas Reier (2016). Veiledningsritualet En dialektisk studie av formaliserte veiledningssamtaler i lærerutdanningens praksisperiode. Universitetet i Agder. ISSN 978-82-7117-829-1.
  • Witsø, Hilde & Jensen, Andreas Reier (2015). Praksisbok for Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag for trinn 8 - 13. Universitetet i Agder.
  • Jensen, Andreas Reier & Witsø, Hilde (2015). Observasjons- og planleggingsverktøy for lektorstudenter i 1. og 2. studieår. Universitetet i Agder.
  • Jensen, Andreas Reier (2014). Den norske helsediskursens orden: innholdsanalyse av mytebyggende retorikk i avistekster fra 1990 til og med 2013. Høgskolen i Hedemark. ISSN 978-82-7671-919-2.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:38