Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

Anders Rykkja

Tilknyttet UIA

Anders Rykkja har en MA i Music Business Management fra University of Westminster. For tiden jobber Anders i ferd med å fullføre en doktorgradsavhandling om crowdfunding som en innovativ forretningsmodell i de kulturelle og kreative naeringer.

Anders er tilknyttet UiAs Crowd Funding Research Center som forsker generelt og spesielt med NRC-prosjektet CROWDCUL. Hans forskning er i hovedsak publisert internasjonalt av respekterte forleggere som Emerald, Routledge og Springer.

Mellom 2014 og 2018 var Anders koordinator for Knowledge Works, det nasjonale kunnskapssenteret for kultur- og kreativindustrien. Senteret, som var et internasjonalt forsknings- og kunnskapssenter, ble etablert og finansiert av Kulturdepartementet.

Vitenskapelige publikasjoner

  • Rykkja, Anders; Bonet, Lluis (2023). Adjudicación de fondos de contrapartida al micromecenazgo cultural por parte de los gobiernos: un análisi comparativo exploratorio de los casos español y sueco. Debats. Revista de cultura, poder i societat. ISSN: 0212-0585. 137 (1). s 116 - 141. doi:10.28939/iam.debats-137-1.7.
  • Shneor, Rotem; Munim, Ziaul Haque; Mæhle, Natalia; Rykkja, Anders; Demattos Guimaraes, Alice; Dalla Chiesa, Carolina (2022). Crowdfunding Adoption by Artists: A comparison of Norway and Brazil. Proceedings of the International Conference on Crowdfunding Research. ISBN: 978-82-693153-0-1. Universitetet i Agder. s 29 - 30.
  • Thorkildsen, Kjersti; Rykkja, Anders (2022). Showcase Festivals: Gatekeepers and Bridge Builders in the Music Industries. International Journal of Music Business Research. ISSN: 2227-5789. 11 (2). s 47 - 58. doi:10.2478/ijmbr-2022-0006.
  • Rykkja, Anders; Hauge, Atle Jensen (2021). Crowdfunding and co-creation of value The case of the fashion brand Linjer. Culture, Creativity and Economy : Collaborative Practices, Value Creation and Spaces of Creativity. ISBN: 9781003197065. Routledge. Chapter 4.
  • Rykkja, Anders; Mæhle, Natalia; Munim, Ziaul Haque; Shneor, Rotem (2020). Crowdfunding in the Cultural Industries. Advances in Crowdfunding: Research and Practice. ISBN: 978-3-030-46309-0. Palgrave Macmillan. 18. s 423 - 440.
  • Rykkja, Anders; Munim, Ziaul Haque; Bonet, Lluis (2020). Varieties of cultural crowdfunding: The relationship between cultural production types and platform choice. Baltic Journal of Management. ISSN: 1746-5265. 15 (2). s 261 - 280. doi:10.1108/BJM-03-2019-0091.
  • Rykkja, Anders; Knutsen, Kristin (2023). Teater ber om spleis på 25 millioner: – Sjokkert over beløpet.
  • Bonet, Lluis; Rykkja, Anders (2023). Attempting or Abstaining? Is it a win or a loss? An organisational typology of drivers and barriers for implementing Institutional Crowdfunding..
  • Rykkja, Anders; Shneor, Rotem; Munim, Ziaul Haque; Dalla Chiesa, Carolina; Schlott, F. (2023). How productive are Patreon creators? A view of incentives at the margins.
  • Demattos Guimaraes, Alice; Mæhle, Natalia; Rykkja, Anders; Bonet, Lluis; Munim, Ziaul Haque (2023). The global phenomenon of cultural-creative crowdfunding: an international analysis of success, sectorial adoption, and Covid-19 effects.
  • Munim, Ziaul Haque; Demattos Guimaraes, Alice; Rykkja, Anders; Mæhle, Natalia (2023). A bibliometric literature review of culture crowdfunding literature.
  • Mæhle, Natalia; Demattos Guimaraes, Alice; Munim, Ziaul Haque; Rykkja, Anders; Bonet, Lluis; Nordgård, Daniel; Lazzaro, Elisabetta (2022). Roundtable: Crowdfunding in the Culture Sector.
  • Bonet, Lluis; Rykkja, Anders; Munim, Ziaul Haque; Shneor, Rotem (2022). Institutional Crowdfunding: A Research Proposal for Museet Midt, Norway.
  • Rykkja, Anders; Dalla Chiesa, Carolina (2022). The Digital Middleground Arena: the case of cultural crowdfunding.

Sist endret: 15.03.2023 09:03