English version of this page

Åse Ribe Johnsen

Institutt for helse- og sykepleievitenskap
Mobiltelefon

Ansvarsområde

Utdannet sykepleier ved Menighetssøsterhjemmet i Oslo ( Diakonova) i 1989. Videreudanning i veiledningspedagogikk og praktisk pedagogisk utdanning (PPU). Master i barnesykepleie ved Universitetet i Agder i 2020

Min kliniske erfaring er hovedsaklig fra Barne- og ungdomsavdelingen ved Sørlandet sykehus i Arendal, (1991-2021). Arbeidet som spesialrådgiver ved Lærings- og mestringssenteret ved Sørlandet sykehus i Arendal i perioden 2017-2018.

Fast ansatt som universitetslektor ved Universitetet i Agder fra høsten 2022. Underviser ved Bachelor i sykepleie, institutt for helse- og sykepleievitenskap.

Faglige interesser

Sykepleie til barn og unge

Helsepedagogikk

Veiledningspedagogikk

Motivasjon og læring

Utvalgte publikasjoner

Essay i håndboken "Hva er Empatisk Kommunikasjon? - 8 eksempler på praktisk bruk av verktøyet Empatisk Kommunikasjon»

Bachelor sykepleie

Master Barnesykepleie

Kort biografi

Sykepleier hjerteavdelingen Ullevål sykehus

Sykepleier Fevik legesenter

Sykepleier hjemmetjenesten Grimstad kommune

Barnesykepleier Barne- og ungdomsavdelingen Sørlandet sykehus, Arendal

Fagutviklingssykepleier  hjemmetjeneste Grimstad kommune

Spesial rådgiver ved Lærings- og mestringssenteret Sørlandet sykehus

Publikasjoner

• Gerstner, Thorsten Alfons; Sævareid, Hans Inge; Johnsen, Åse Ribe; Løhaugen, Gro & Skranes, Jon Sverre (2023). Sleep disturbances in Norwegian children with fetal alcohol spectrum disorders (FASD) with and without a diagnosis of attention-deficit hyperactivity disorder or epilepsy. Alcoholism: Clinical and Experimental Research. ISSN 0145-6008. 47(3), s. 589–599. doi: 10.1111/acer.15009.

Se alle arbeider i Cristin

• Gerstner, Thorsten Alfons; Sævareid, Hans Inge; Johnsen, Åse Ribe; Løhaugen, Gro & Skranes, Jon Sverre (2022). Sleep disturbance in children with Fetal Alcohol Spectrum Disorders with and without comorbidities. .

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:18