Areas of responsibility
Subject librarian for
- Department of Nordic and Media Studies
- Department of Foreign Languages and Translation
Ask me about
- Literature searching
- The Citation Compass (Kildekompasset.no)
- Referencing and source criticism
- Leganto
- Courses or guidance on literature searching and referencing
Publications
-
Nes, Solbjørg Tormodsdotter & Slettan, Svein
(2020).
Den samtidsrealistiske ungdomsromanen.
In Slettan, Svein (Eds.),
Ungdomslitteratur - ei innføring.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202615840.
p. 36–54.
-
Nes, Solbjørg Tormodsdotter
(2014).
Den samtidsrealistiske ungdomsromanen.
In Slettan, Svein (Eds.),
Ungdomslitteratur : ei innføring.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 978-82-02-36051-1.
p. 29–43.
View all works in Cristin
-
Nes, Solbjørg T.
(2007).
Norwegian Suburbia and the Renaissance Ideals.
-
Nes, Solbjørg T.
(2007).
Drabantbyen som småby hos Nikolaj Frobenius og Tove Nilsen.
-
Nes, Solbjørg T.
(2005).
- med ulykken bak, og det lukkede syn foran: Rom, modernitet og nasjonal identitet i Magdalene Thoresens roman Studenten.
Universitetet i Agder.
Show summary
Magdalene Thoresens roman Studenten leses her gjennom et sett med formale kategorier basert på rom og identitet, og samspillet mellom disse studeres. Oppgaven forsøker å vise at romanens rom er bestemmende for identitet og identitetsdannelse, og at dette har sammenheng med romanens samtid både med tanke på den litterære siden (intertekstualitet og datidas litterære agenda), det kulturelle (nasjonsbyggingsprosjektet) og den politiske samtida (historisk kontekst). Oppgavens teoretiske utgangspunkt er Frederik Tygstrups teori om litteraturens rom, samt postkolonial teori ved vekt på diskurs, hybriditet og nasjonal identitet. Romanens form undersøkes gjennom en komparasjon med den romantiske dannelsesromanen. Studenten innholder to mislykkede dannelser. Analysen av erfaringens levde rom og tekstens betydningsrom og vekslingen mellom disse synliggjør at romanens rom er strukket vertikalt. Analysen avdekker rommenes atskilthet, og diskuterer forholdet mellom identitet og rom. Identitet undersøkes med utgangspunkt i fire nivåer; personlig, regional, nasjonal og kristen identitet, og viser at identiteten forsøkes fastsatt gjennom en rekke ulike kategorier. Romanen undersøkes med henhold til framstilling av nasjonal identitet, den knyttes til nasjonsbyggingsprosjektet og herved en kolonial diskurs, og hovedpersonens identitet antydes som hybrid. Det avsluttende kapitlet ser på brytningstida i Studenten, og viser at den vanskeliggjør både identiteten og dannelsen gjennom divergerende verdisystemer. Motsigelser og ulike stemmer i teksten belyses gjennom verkets verdinorm, bruk av ulike diskurser, samt samfunnsmessige og litterære brytninger. Hovedpersonen leses som en allegori over en problematisk nasjonal identitet, og romanens univers leses som et nasjonalt rom i en kritisk fase
View all works in Cristin
Published
Apr. 16, 2024 10:57 AM