English version of this page

Demokratiuka: Paneldebatt: Globalt samarbeid/Lokal relevans: Kvinner, fred og sikkerhet i Kosovo

Banner for demokratiuka

WPS (Women, Peace and Security) agenda er mangefasettert og krever samarbeid på tvers av sektorer, perspektiver og lokasjoner. Fra praktisk veiledning om hvordan man implementerer likestilling og WPS-mandater, til akademisk forskning som påvirker aktivisme og politikk, til å bygge strukturer for ansvarlighet, krever det fortsatt partnerskap mellom regionale, lokale og internasjonale organer og aktører. I dette panelet vil foredragsholdere presentere deres erfaringer med å krysse sivilsamfunnet, akademisk, nasjonal og internasjonal praksis og politikk. De bringer med seg rik erfaring og kunnskap fra en rekke steder – sosiale, politiske og geografiske – for å møte utfordringer og muligheter for samarbeid. Etter å ha nylig lansert sitt WPS Center of Excellence, gir panelet eksempler fra Kosovo som gir bevis på den vanskelige reisen til WPS-anerkjennelse, men også uttalt suksess.

Panel

Leder: Prof. Asoc. Anne Pintsch – Leder for Jean Monnet Centre, Universitet i Agder.

• Dora Musa - politisk rådgiver for presidenten i republikken Kosovo
  • Atdhe Hetemi - Direktør for Institutt for dokumentasjon av krig i Kosovo
  • Jeta Krasniqi - Mediterranean Women Mediator Network - Kosovo Chapter Heroinat Memorial, Prishtina
  • Kristin Berg, pedagogisk rådgiver, Strømmestiftelsen.

Kontaktperson:

Bilde av Clare Patricia Jortveit