English version of this page

Petter Mathisen

Tilknyttet UiA
Institutt for pedagogikk
Mobiltelefon
+4791561017
Kontor D4038A (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Publikasjoner

  • Bjørndal, Cato R. P.; Mathisen, Petter; Wennergren, Ann-Christine & Thornberg, Fredrik (2023). Exploring the use of technology designed to support the supervision process in teacher training placements. . NORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. ISSN 2535-3047. 8(1). doi: 10.15845/ntvp.v8i1.3745. Fulltekst i vitenarkiv
  • Wennergren, Ann-Christine; Thornberg, Fredrik; Bjørndal, Cato R. P. & Mathisen, Petter (2018). Lärarstudenter som aktörer i interaktiv observation och handledning En studie om digitala redskap i VFU-handledning på övningsskolor. Högre utbildning. ISSN 2000-7558. 8(2), s. 72–86. doi: 10.23865/hu.v8.1078.. Fulltekst i vitenarkiv
  • Mathisen, Petter & Bjørndal, Cato R. P. (2016). Tablet as a digital tool in supervision of student teachers’ practical training. Nordic Journal of Digital Literacy. ISSN 1891-943X. 11(4), s. 227–247. doi: 10.18261/issn.1891-943x-2016-04-02. Fulltekst i vitenarkiv
  • Mathisen, Petter (2013). Videofeedback – veien til bedre veiledning på skriftlige arbeider i høyere utdanning? I Nordkvelle, Yngve Troye; Fossland, Trine & Netteland, Grete (Red.), Kvalitet i fleksibel høyere utdanning - nordiske perspektiver. Akademika forlag. ISSN 978-82-32102-92-1. s. 155–174.

Se alle arbeider i Cristin

  • Mathisen, Petter & Høigaard, Rune (2022). Veiledning i Røde Kors. Metoder og strategier. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-41928-8. 208 s.
  • Mathisen, Petter & Høigaard, Rune (2021). Veiledningsmetodikk (2 utgave). Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-69723-5. 192 s.
  • Mathisen, Petter (2014). Mentor. Mentoring i teori og praksis. (2. utg.). Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1495-2. 263 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Mathisen, Petter (2023). Veiledning, observasjon og digital teknologi .
  • Mathisen, Petter (2022). 1. Kvalitetsindikatorer i mentorordninger 2. Hvem skal ha hvem? Om rekruttering, matching, roller og funksjoner.
  • Mathisen, Petter (2022). Leders rolle overfor mentorer og mentorprogram .
  • Mathisen, Petter (2022). «Mellom «skitprat» og teoribasert refleksjon. Om autentiske samtaler, praksisveiledningens design og veilederens kompetanse. .
  • Mathisen, Petter (2022). Hvordan kan digital teknologi understøtte kollektive læringsprosesser i veiledning?
  • Mathisen, Petter & Bergan, Ingvild (2022). Metoder og strategier i veiledningsarbeidet .
  • Bergan, Ingvild; Skaar, Stein Erik; Andreasen, Johan Kristian & Mathisen, Petter (2022). Profesjonell utvikling hos veiledere med 360°-video og virtual reality (VR)​.
  • Andreasen, Johan Kristian; Bergan, Ingvild & Mathisen, Petter (2022). Samstemt undervisning i praksis ved bruk av Teams .
  • Mathisen, Petter & Bergan, Ingvild (2022). Erfaringer med bruk av 360°-video og VR-teknologi i observasjonsbasert veiledning i høyere utdanning.
  • Mathisen, Petter; Skaar, Stein Erik & Gaustad, Martin (2022). VR360 - observasjonsbasert veiledning på "steroider"?
  • Mathisen, Petter (2021). Digitalisering av observasjonsbasert praksisveiledning - MOSO i MoVeM.
  • Mathisen, Petter (2021). MA-veiledning, et spørsmål om timing, blend og metakompetanse?
  • Mathisen, Petter (2021). 1. Veiledning i høyere utdanning i digitale omgivelser 2. Grupper i høyere utdanning – bruk og misbruk .
  • Mathisen, Petter (2021). Mentoring i teori og praksis.
  • Mathisen, Petter (2021). Muligheter og utfordringer i observasjonsbasert praksisveiledning .
  • Mathisen, Petter (2021). Veiledning i digitale omgivelser.
  • Mathisen, Petter (2021). Hva er den nye normalen? - Undervisning- og læringsdesign i digitale omgivelser.
  • Mathisen, Petter; Skaar, Stein Erik & Gaustad, Martin (2020). Observation and Mentoring with 360° Video and VR.
  • Mathisen, Petter (2020). Veiledning i 
digitale 
omgivelser.
  • Mathisen, Petter (2020). Veiledningsteknologi – et bidrag til kvalitetsheving i lærerutdanningens praksisveiledning.
  • Mathisen, Petter (2020). Förord. I Wennergren, Ann-Christine & Nehez, Jaana (Red.), Drivkraft för kollegialt lärande: Observationer med MOSO och kritiska vänner. Fem undersökningar om att göra skillnad för elever. . Ängelholms kommun, Helsingborg kommun, Linkjøping kommun, Halmstad kommun. s. 7–8.
  • Mathisen, Petter & Midtsund Nordbø, Kari (2020). Veiledningsteknologi – et bidrag til kvalitetsheving i lærerutdanningens praksisveiledning. Erfaringer med den multimodale programvaren MOSO.
  • Mathisen, Petter; Skaar, Stein Erik & Gaustad, Martin (2020). Videoanalyse på «steroider». Observasjon og veiledning med VR og 360-video.
  • Lazareva, Aleksandra; Mathisen, Petter & Kari, Midtsund Norbø (2019). Connecting Theory and Practice in Teacher Education by Means of Observation Software.
  • Mathisen, Petter (2019). Veiledningsteknologi - et bidrag til bedre veiledning?
  • Mathisen, Petter (2019). Veiledning støttet av digitale verktøy.
  • Mathisen, Petter (2019). Veiledningsteknologi - et bidrag til bedre veiledning?
  • Mathisen, Petter (2019). Veiledning av studenter i digitale omgivelser .
  • Mathisen, Petter (2019). «MOSO» i observasjonsbasert praksisveiledning.
  • Mathisen, Petter (2019). Veiledning i teknologirike omgivelser.
  • Bjørndal, Cato R. P.; Mathisen, Petter; Ann-Christine, wennergren & Fredrik, Thornberg (2018). Veiledningsteknologi i praksis – Erfaringer og resultater fra forskning på og implementering av MOSO i Norge og Sverige.
  • Mathisen, Petter & Skaar, Stein Erik (2018). Observasjon og veiledning med 360-graders video og VR-teknologi.
  • Mathisen, Petter (2018). Veiledningsteknologi i praksis – Erfaringer og resultater fra forskning på og implementering av MOSO.
  • Mathisen, Petter (2018). Kvalitet i veiledningsarbeidet.
  • Mathisen, Petter (2018). Veiledningsteknologi i lærerutdanningens praksisveiledning.
  • Mathisen, Petter (2018). Veiledningsteknologi - et bidrag til bedre studentveiledning?
  • Bjørndal, Cato R. P.; Mathisen, Petter; Ann-Christine, wennergren & Thornberg, Fredrik (2018). Veiledningsteknologi i praksis – Erfaringer og resultater fra forskning på og implementering av MOSO i norsk og svensk lærerutdanning.
  • Mathisen, Petter (2018). Veiledningsteknologi - et bidrag til bedre veiledning?
  • Mathisen, Petter & Bjørndal, Cato R. P. (2018). Using interactive multimodal observation and feedback technology in teacher education practicum: Supervisors’ experiences. Bidrag på symposiet: Using interactive multimodal feedback-technology to strengthen quality in observation and supervision of student teachers’ practical training.
  • Mathisen, Petter & Bjørndal, Cato R. P. (2018). Interactive multimodal feedback practice in practicum: What is it? Bidrag på symposiet: Using interactive multimodal feedback-technology to strengthen quality in observation and supervision of student teachers’ practical training.
  • Mathisen, Petter (2018). Veiledningsteknologi – et bidrag til bedre praksisveiledning?
  • Mathisen, Petter & Bjørndal, Cato R. P. (2017). Om forskningsgrunnlaget og etableringen av MOSO (Mentoring and Observation Software).
  • Mathisen, Petter (2017). Det mangefasetterte mentorskapet.
  • Mathisen, Petter (2017). Veiledning i teknologirike omgivelser.
  • Mathisen, Petter & Bjørndal, Cato R. P. (2017). Veiledningsteknologi – et bidrag til kvalitetsheving i praksisveiledningen.
  • Mathisen, Petter (2017). Veiledningsteknologi - et bidrag til kvalitetsheving i praksisveiledningen? .
  • Mathisen, Petter (2017). Veiledning i teknologirike omgivelser.
  • Mathisen, Petter (2017). MA - veiledning, et spørsmål om "timing, blend og metakompetanse"?
  • Mathisen, Petter (2017). Mentoring and Observation Software.
  • Mathisen, Petter (2016). Technology-based observation and supervision in practical training processes: A case of teacher training with Mentoring and Observation Software – MOSO.
  • Mathisen, Petter (2016). Quality enhancement in supervision of student teachers’ practical training with use of tablet as a digital tool.
  • Mathisen, Petter (2016). Design av læringsprosesser i høyere utdanning.
  • Mathisen, Petter (2016). MOSO som redskap for observasjon og veiledning av lærerstudenter.
  • Mathisen, Petter (2016). Utfordrar tradisjonell undervisning. [Internett]. https://video.uia.no/media/t/0_ju2eiv5d.
  • Mathisen, Petter & Bjørndal, Cato R. P. (2016). iPad som redskap for observasjon og veiledning av lærerstudenter.
  • Mathisen, Petter & Bjørndal, Cato R. P. (2016). Tablet as a digital tool in supervision of student teachers’ practical training .
  • Mathisen, Petter (2016). Veiledning og mentorskap i teknologirike omgivelser .
  • Mathisen, Petter (2016). Veiledning på skriftlige arbeider i høyere utdanning-Kvalitet, fleksibilitet, teknologi og design Petter.
  • Mathisen, Petter (2016). Video Feedback in Higher Education: a contribution to improving quality of feedback.
  • Mathisen, Petter & Bjørndal, Cato R. P. (2016). Tablets as a Digital Tool for Supervision of Student teacher’s Practical Training.
  • Bjørndal, Cato R. P. & Mathisen, Petter (2015). Nettbrett som plattform for observasjon og veiledning i lærerutdanningen.
  • Mathisen, Petter (2015). Utviklingsarbeidets egenart og relasjoner til forskning – eksempler og perspektiver.
  • Mathisen, Petter & Bjørndal, Cato R. P. (2015). Nettbrett i praksisveiledning.
  • Mathisen, Petter (2015). Studentveiledning i høyere utdanning. -Kvalitet, fleksibilitet, teknologi og design.
  • Mathisen, Petter (2015). Kontinuitet, progresjon og kvalitet i mentorrelasjonen.
  • Mathisen, Petter (2015). Strategi- og metodeutvikling i politiutdanningens praksisveiledning.
  • Mathisen, Petter (2015). Blended veiledning i høyere utdanning.
  • Mathisen, Petter & Bjørndal, Cato R. P. (2015). Informal Mentoring in Police Education .
  • Mathisen, Petter (2014). Nettbrett i praksisveiledning. [Internett]. http://praksisveiledning.no.
  • Mathisen, Petter (2014). Det gode mentorskap.
  • Mathisen, Petter (2014). Mellom planlagte samtaler og optimale øyeblikk.
  • Mathisen, Petter & Bjørndal, Cato R. P. (2014). Nettbrett som observasjons- og veiledningsredskap. Et eksempel på utprøving av digitale verktøy i praksisveiledning av lærerstudenter.
  • Mathisen, Petter (2014). Den mangefasetterte mentorrollen.
  • Mathisen, Petter & Bjørndal, Cato R. P. (2014). Nettbrett i praksisveiledning. Digitalisert observasjons- og veiledningsplattform i lærerutdanningen.
  • Bjørndal, Cato R. P. & Mathisen, Petter (2014). Nettbrett som plattform for observasjon og veiledning i lærerutdanningen.
  • Mathisen, Petter (2014). Videofeedback på skriftlige arbeider – et bidrag til fleksibel og tilpasset veiledning?
  • Mathisen, Petter (2014). Long distance mentoring. Magma forskning og viten. ISSN 1500-0788. s. 86–87.
  • Mathisen, Petter & Bjørndal, Cato R. P. (2014). The use of tablets in mentoring of student teachers.
  • Mathisen, Petter (2014). Veiledning i tekst og kontekst.
  • Mathisen, Petter & Horn, Gunnar (2013). Basiskurs i Universitetspedagogikk ved Universitetet i Agder.
  • Mathisen, Petter (2013). Spleiset til vekst. [Avis]. Finansavisen.
  • Mathisen, Petter (2013). Digitale verktøy i veiledningsarbeidet i høyere utdanning.
  • Mathisen, Petter (2013). Veiledning på skriftlige arbeider i høyere utdanning ved bruk av digitale virkemidler.
  • Mathisen, Petter (2013). Veiledning i politipraksis.
  • Mathisen, Petter (2013). Videofeedback som tilbakemeldingsverktøy. A blended approach.
  • Mathisen, Petter (2013). Spleiser ferske og erfarne ledere. [Avis]. Aftenposten.
  • Mathisen, Petter & Bjørndal, Cato R. P. (2013). Nettbrett som plattform for observasjon og veiledning i lærerutdanningen.
  • Mathisen, Petter (2013). Pedagoškog savetovanja.
  • Mathisen, Petter (2013). Veiledning på skriftlige arbeider i høyere utdanning.
  • Mathisen, Petter (2013). Metode- og strategiutvikling i veiledning av politistudenter.
  • Mathisen, Petter (2012). Det profesjonelle mentorskap.
  • Husebø, Dag & Mathisen, Petter (2012). Utprøving og utforming av pedagogisk mentorskap for nyansatte - Betydningen av takt og utakt universitetspedagogisk samarbeid.
  • Mathisen, Petter (2012). Videofeedback på skriftlige arbeider. Erfaringer med bruk av «screen capture» som redskap for veiledning og evaluering på seks ulike fagområder ved Universitetet i Agder.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:05