-
Andreasen, Johan Kristian
(2024).
Samarbeid med skoler ga bedre lærerutdanning.
[Internett].
Utdanningsforskning.
-
-
-
Bergan, Ingvild & Andreasen, Johan Kristian
(2023).
VR i partnerskap .
-
-
-
Andreasen, Johan Kristian
(2023).
Mobilforbud i skolen.
[Radio].
P4.
-
-
-
-
-
-
Røkenes, Fredrik Mørk & Andreasen, Johan Kristian
(2022).
Remote teaching in teacher education during the Covid-19 pandemic.
-
Bergan, Ingvild; Skaar, Stein Erik; Andreasen, Johan Kristian & Mathisen, Petter
(2022).
Profesjonell utvikling hos veiledere med 360°-video og virtual reality (VR).
-
Andreasen, Johan Kristian; Bergan, Ingvild & Mathisen, Petter
(2022).
Samstemt undervisning i praksis ved bruk av Teams .
-
Bergan, Ingvild & Andreasen, Johan Kristian
(2022).
Utvikling av veilederkompetanse med bruk av 360°-video og Virtual Reality (VR)?
-
Andreasen, Johan Kristian & Gjengaar, Kari Ann
(2022).
Praksislærere som grensearbeidere på universitetet - partnerskap i praksis.
Vis sammendrag
Lærer- og veilederutdanningene utvikler seg kontinuerlig gjennom en stadig økende forskningsbase og nasjonale reformer som vektlegger praksisopplæringens betydning og partnerskap mellom universitet og skole. Lærerutdannere blir dermed utfordret til å samarbeide på tvers av de tradisjonelle organisasjonsgrensene og skape et "tredje rom" mellom høyere utdanning og skoler. Konteksten for denne studien er et 3-årig partnerskapsprosjekt finansiert av Kunnskapsdepartementet (2018-2021), som involverer Universitetet i Agder og 13 barneskoler i tre kommuner i Agder-regionen. Et sentralt tiltak i prosjektet har vært å frikjøpe erfarne praksislærere i delte stillinger (20%) på universitetet. Praksislærerne samarbeider med faglærere på universitetet om emneutvikling, undervisning, veiledning og evaluering. Et eksempel er i veilederutdanningene for lærere i barnehage og skole, hvor vi har frikjøpt en erfaren praksislærer i delt
stilling. Praksislæreren har blitt en viktig samarbeidspartner for å heve kvalitet og relevans i videreutdanningene, og bidrar også i fagmiljøets forsknings- og utviklingsarbeid. Denne kvalitative studien er basert på intervjuer med 11 praksislærere i delte stillinger. Resultatene av studien viser noe av kompleksiteten og mulighetene ved å arbeide på tvers av de tradisjonelle institusjonelle skillelinjene gjennom tre hovedperspektiver: (a) forhandling om grensepraksiser, (b) innovasjon i utdanningene og (c) profesjonell utvikling som lærerutdannere. Resultatene av denne studien har implikasjoner for både lærer- og veilederutdanningene, og viser eksempel på hvordan partnerskapsforståelsen kan operasjonaliseres og utfordres for å heve kvaliteten i utdanningene. I presentasjonen vil også praksislærer
delt stilling dele noen av sine erfaringer i delt stilling knyttet til veilederutdanningene.
-
-
Andreasen, Johan Kristian; Andreasen, Eva Mari; Sæbø, Øystein & Liverød, Sondre Risholm
(2021).
Panelsamtale: Barn og sosiale medier.
[Avis].
Fædrelandsvennen - digital live stream.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2021).
Digital samhandling og underveisvurdering i Teams - videreutdanning for lærere.
Vis sammendrag
Hvilke muligheter gir Microsoft Teams når vi skal legge til rette for faglig og sosialt felleskap mellom studenter? Hvordan kan vi jobbe med underveisvurdering når studentene er i full jobb og lite til stede på kampus?
I denne sesjonen vil jeg vise hvordan Teams har åpnet nye muligheter for samhandling og læring i en samlingsbasert videreutdanning for lærere. Studentene møtes som læringspartnere i lukkede digitale grupper. Veiledning på semesteroppgave foregår nå gjennom samskriving og digitale veiledningsmøter mellom student og faglærere. De digitale mulighetene bidrar dermed til å skape tettere koblinger mellom læringsmål, studentaktive læringsaktiviteter og vurderingsform.
-
-
-
Andreasen, Eva Mari & Andreasen, Johan Kristian
(2021).
Vil ha strengere aldersgrenser på sosiale media.
[TV].
NRK Sørlandet.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2021).
Kan ikke være opp til hver enkelt - barn og sosiale medier.
[Internett].
NRK Sørlandet.
-
-
Andreasen, Johan Kristian
(2021).
-På tide med strengere regulering.
[Radio].
P4 Nyheter.
-
-
Kelentric, Marijana; Nagel, Ilka; Andreasen, Johan Kristian; Bergan, Ingvild; Aagaard, Toril & Bueie, Agnete Andersen
[Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen]
(2021).
Erfaringer fra digitaliseringsprosjektene i grunnskolelærerutdanningen. Erfaringsdeling og paneldebatt.
-
Bergan, Ingvild & Andreasen, Johan Kristian
(2021).
Partnerskap gjennom praksislærere i delte stillinger.
-
Andreasen, Johan Kristian & Bergan, Ingvild
(2021).
Lærerstudenters profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK) – En studie av utviklingen gjennom to kohorter i GLU.
-
Arstorp, Ann-Thérèse; Andreasen, Johan Kristian & Bergan, Ingvild
(2020).
ProDig prosjektet på UiA. Samtale med Ingvild Bergan og Johan Andreasen.
[Radio].
Digitale Refleksjoner.
Vis sammendrag
Denne episode handler om Universitetet i Agders digitaliseringsprosjekt for lærerutdanningen: "ProDig".
Jeg snakker med de to prosjektlederne på Universitetet i Agder Ingvild Bergan og Johan Kristian Andreasen om hvordan de jobber med ProDig prosjektet for å heve den profesjonsfaglige digitale kompetansen til lærerstudenter og lærerutdannere.
Et særlig grep ved dette prosjekt er ansettelsen av praksislærere i delte stillinger men også å la samarbeidsskolene ha workshoper for hele kull av lærerstudenter på praksisskolene. Noe som for skolene også blir et driv inn i skolens kompetanseutvikling av lærere.
-
Andreasen, Johan Kristian; Tømte, Cathrine Edelhard & Bergan, Ingvild
(2020).
Operasjonalisering av PfDK-rammeverket i partnerskap
.
-
Tømte, Cathrine Edelhard & Andreasen, Johan Kristian
(2020).
Partnerskap i lærerutdanning – lærere i delte stillinger ved Universitetet i Agder.
-
Tømte, Cathrine Edelhard & Andreasen, Johan Kristian
(2020).
Professional digital competence for teachers in theory and practice.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2020).
Profesjonell identitet som praksislærer - skjæringspunktet mellom lærer og lærerutdanner.
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
2020,
s. 184–190.
-
Andreasen, Johan Kristian & Lund, Ingrid
(2020).
Med et kritisk blikk på barns mobilbruk.
Fædrelandsvennen.
ISSN 0805-3790.
-
Andreasen, Johan Kristian & Bergan, Ingvild
(2020).
ProDiG-prosjektet ved UiA.
[Radio].
Podcast - Digitale refleksjoner.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2019).
Lærerutdanneridentitet og samarbeid.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2019).
Partnerskap gjennom delte stillinger i GLU.
-
Andreasen, Johan Kristian & Bergan, Ingvild
(2019).
Lærerutdannere fra grunnskolen som "forstyrrere" i lærerutdanningen.
Vis sammendrag
Drøftelser rundt og erfaringsdeling fra to nasjonale tiltak:
Den teknologiske skolesekken & Digitalisering i lærerutdanning
-
Arstorp, Ann-Thérèse; Amdam, Synnøve Hedemann; Thingnes, Josef; Nagel, Ilka; Aagaard, Toril & Andreasen, Johan Kristian
[Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen]
(2019).
Drøftelser rundt og erfaringsdeling fra to nasjonale tiltak: Den teknologiske skolesekken & Digitalisering i lærerutdanning.
-
Andreasen, Johan Kristian & Bergan, Ingvild
(2019).
ProDiG - PfDK og partnerskap i lærerutdanning.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2019).
ProDiG - PfDK og partnerskap i lærerutdanning.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2019).
For lite vekt på praksis i lærerutdanningen.
[Avis].
Fædrelandsvennen.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2019).
Kvalitet i praksisveiledning.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2019).
Kvalitet i praksisveiledning.
-
Andreasen, Johan Kristian & Bergan, Ingvild
(2018).
En lærerutdanning for fremtiden - samarbeid på tvers av læringsarenaer.
-
Andreasen, Johan Kristian; Bergan, Ingvild & Andersen, Rune
(2018).
Digitalisering endrer skolen.
Fædrelandsvennen.
ISSN 0805-3790.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2018).
Å vokse opp med internett – verdens største eksperiment?
-
Andreasen, Johan Kristian
(2018).
Universitetet tilset grunnskolelærarar for å bli betre på data.
[Fagblad].
UiA-magasinet.
-
Andreasen, Johan Kristian; Kovac, Velibor Bobo & Bjørndal, Cato R. P.
(2018).
Teacher and teacher educator - developing a professional identity.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2018).
Fremtidens lærerutdanning - samarbeid mellom lærerutdannere på to læringsarenaer.
-
Andreasen, Johan Kristian & Bergan, Ingvild
(2018).
ProDiG - Utvikling av fremtidens lærerutdanning i samarbeid med skoler og lærere.
-
Andreasen, Johan Kristian & Bergan, Ingvild
(2018).
Utdanningsledelse i GLU. ProDiG-prosjektet.
-
Andreasen, Johan Kristian & Høigaard, Rune
(2018).
Veiledningskvalitet i praksisopplæringen.
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
2018(1).
-
Andreasen, Johan Kristian & Bergan, Ingvild
(2018).
Felles løft for fremtidens lærere.
Fædrelandsvennen.
ISSN 0805-3790.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2018).
The development of school-based teacher educators’ professional identity.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2018).
Lærer og lærerutdanner – praksislæreres utvikling av lærerutdanneridentitet.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2018).
ProDiG - digitalisering av lærerutdanningene.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2018).
Praksislærerrollen.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2017).
FoU i Grunnskolelærerutdanningen - Kvalitet i praksisopplæringen.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2017).
ProDiG - Utvikling av digital kompetanse i lærerutdanningene.
[Radio].
NRK Sørlandet.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2017).
Styrker lærerutdanningen med 16 millioner - ProDiG.
[Radio].
NRK Sørlandet.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2017).
ProDiG - Samarbeid mellom UiA og Kristiansand kommune.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2017).
Digital kompetanse i nye GLU master.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2017).
Kvalitet i praksisopplæring - GLU.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2017).
Kvalitet i praksisopplæringen.
-
Andreasen, Johan Kristian & Kovac, Velibor Bobo
(2017).
Factors influencing how cooperating teachers’ develop teacher educator identities.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2017).
Veiledningskvalitet i praksisopplæringen.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2017).
Introduksjon til veiledningspedagogikk.
-
Andreasen, Johan Kristian & Høigaard, Rune
(2017).
Veiledningskvalitet i praksisopplæringen.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2016).
ProDiG - Profesjonsfaglig digital kompetanse for studenter og lærerutdannere i GLU.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2016).
MOSO - Mentoring & Observation Software i praksisopplæringen.
-
Andreasen, Johan Kristian & Høigaard, Rune
(2016).
Learning climate and interaction patterns in cooperating and student teacher relationship – a student teacher perspective.
-
-
Bergan, Ingvild & Andreasen, Johan Kristian
(2021).
Digitalisering av grunnskolelærerutdanningene. Sluttrapport fra Universitetet i Agder.
Universitetet i Agder.
-
Bergan, Ingvild; Andreasen, Johan Kristian; Korslund, Lars; Bomark, Nils-Erik; Solgaard, Geir & Elnan, Merete
(2018).
Rapport – STIL-prosjektet
ProDiG
Universitetet i Agder
.
7Letras.
-
Andreasen, Johan Kristian
(2012).
ForVei - forberedende veiledning med vekt på motivasjon, mestring og trivsel.
NTNU.