English version of this page

Johan Kristian Andreasen

Førstelektor
Institutt for pedagogikk
Telefon
+47 38142105
Mobiltelefon
+4797524586
Kontor 32 110 (Universitetsveien 32, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

- Almennlærerutdanning (UiA)

- Pedagogisk rådgivning (Master, NTNU)

- Doktorgrad i pedagogikk (UiA)

 

Forskning

Faglige interesser

Pedagogisk veiledning

Praksisveiledning

Skolen som organisasjon og arbeidsfelleskap

Profesjonsfaglig digital kompetanse

PED314 - Pedagogisk ledelse i lærende organisasjoner

PED316 - Veiledningsteori - metode II

PED232 - 1 Utvikling av lærerens profesjonelle rolle og identitet (trinn 5-10)

Publikasjoner

  • Aagaard, Toril; Amdam, Synnøve Hedemann; Nagel, Ilka; Vika, Karl Solbue; Andreasen, Johan Kristian & Pedersen, Cathrine [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2024). Teacher preparation for the digital age: Is it still an instrumental endeavor? Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. doi: 10.1080/00313831.2024.2330927. Fulltekst i vitenarkiv
  • Røkenes, Fredrik Mørk; Andreasen, Johan Kristian; Aagaard, Toril; Nagel, Ilka; Amdam, Synnøve Hedemann & Pedersen, Cathrine [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2023). Digital nødundervisning under covid-19-nedstengning: Lærerutdanneres utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse. Nordic Journal of Digital Literacy. ISSN 1891-943X. 18(4), s. 234–245. doi: 10.18261/NJDL.18.4.3. Fulltekst i vitenarkiv
  • Andreasen, Johan Kristian (2022). School-based mentor teachers as boundary-crossers in an initial teacher education partnership. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. ISSN 0742-051X. 122(103960). doi: 10.1016/j.tate.2022.103960. Fulltekst i vitenarkiv
  • Andreasen, Johan Kristian; Tømte, Cathrine Edelhard; Bergan, Ingvild & Kovac, Velibor Bobo (2022). Professional digital competence in initial teacher education: An examination of differences in two cohorts of pre-service teachers. Nordic Journal of Digital Literacy. ISSN 1891-943X. 17(1), s. 61–74. doi: 10.18261/njdl.17.1.5. Fulltekst i vitenarkiv
  • Andreasen, Johan Kristian; Andreasen, Eva Mari & Kovac, Velibor Bobo (2020). Emosjonell kompetanse i gruppeveiledning. NORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. ISSN 2535-3047. 5(1). doi: 10.15845/ntvp.v5i1.3049. Fulltekst i vitenarkiv
  • Andreasen, Johan Kristian; Bjørndal, Cato R. P. & Kovac, Velibor Bobo (2019). Being a teacher and teacher educator: The antecedents of teacher educator identity among mentor teachers. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. ISSN 0742-051X. 85, s. 281–291. doi: 10.1016/j.tate.2019.05.011. Fulltekst i vitenarkiv
  • Andreasen, Johan Kristian & Høigaard, Rune (2017). Praksisopplæringen i grunnskolelærerutdanningene – en studie om veiledningskvalitet. UNIPED. ISSN 1500-4538. 40(3), s. 222–234. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2017-03-04.

Se alle arbeider i Cristin

  • Andreasen, Johan Kristian (2024). Samarbeid med skoler ga bedre lærerutdanning. [Internett]. Utdanningsforskning.
  • Andreasen, Johan Kristian (2023). Her skal de låse inn mobilen: – Vi klarer ikke å følge det opp godt nok. [Avis]. Fædrelandsvennen.
  • Andreasen, Johan Kristian; Andreassen, Unni Soltun; Fossland, Trine; Høgestøl, Sofie Alexandra Engli; Lund, Ingrid & Lind, Guro Elisabeth [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2023). Mangelfulle systemer for konfliktutsatte stipendiater. Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Bergan, Ingvild & Andreasen, Johan Kristian (2023). VR i partnerskap .
  • Hansen, Bjørge Hermann & Andreasen, Johan Kristian (2023). Kjære politikere: Gå inn for mobilfri skole! Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Andreasen, Johan Kristian & Hansen, Bjørge Hermann (2023). Mobilforbud i skolen. Utdanningsnytt.no.
  • Andreasen, Johan Kristian (2023). Mobilforbud i skolen. [Radio]. P4.
  • Andreasen, Johan Kristian & Hansen, Bjørge Hermann (2023). Mobilforbud i skolen gjør unge mer aktive. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Andreasen, Johan Kristian; Lund, Ingrid & Rånes, Helle Garberg (2022). Knask eller knep? Foreldre kan ta grep!. VG : Verdens gang. ISSN 0805-5203.
  • Andreasen, Johan Kristian (2022). Halloween: − Mange barn gruer seg. [Avis]. VG.
  • Andreasen, Johan Kristian; Lund, Ingrid & Rånes, Helle Garberg (2022). Knask eller knep? Foreldre kan ta grep! Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Andreasen, Johan Kristian (2022). Lærer med tydelig budskap til foreldre før ferien. [Avis]. Agderposten.
  • Røkenes, Fredrik Mørk & Andreasen, Johan Kristian (2022). Remote teaching in teacher education during the Covid-19 pandemic.
  • Bergan, Ingvild; Skaar, Stein Erik; Andreasen, Johan Kristian & Mathisen, Petter (2022). Profesjonell utvikling hos veiledere med 360°-video og virtual reality (VR)​.
  • Andreasen, Johan Kristian; Bergan, Ingvild & Mathisen, Petter (2022). Samstemt undervisning i praksis ved bruk av Teams .
  • Bergan, Ingvild & Andreasen, Johan Kristian (2022). Utvikling av veilederkompetanse med bruk av 360°-video og Virtual Reality (VR)?
  • Andreasen, Johan Kristian & Gjengaar, Kari Ann (2022). Praksislærere som grensearbeidere på universitetet - partnerskap i praksis.
  • Andreasen, Johan Kristian (2021). – Mobilen er en digital navlestreng til elevenes sosiale liv. [Avis]. Fædrelandsvennen.
  • Andreasen, Johan Kristian; Andreasen, Eva Mari; Sæbø, Øystein & Liverød, Sondre Risholm (2021). Panelsamtale: Barn og sosiale medier. [Avis]. Fædrelandsvennen - digital live stream.
  • Andreasen, Johan Kristian (2021). Digital samhandling og underveisvurdering i Teams - videreutdanning for lærere.
  • Andreasen, Johan Kristian; Andreasen, Eva Mari; Sæbø, Øystein & Liverød, Sondre Risholm (2021). Vi må gjøre mer enn å snakke med barna om sosiale medier. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Andreasen, Eva Mari & Andreasen, Johan Kristian (2021). Vil ha strengare reglar for barn på sosiale medium. [Internett]. NRK.
  • Andreasen, Eva Mari & Andreasen, Johan Kristian (2021). Vil ha strengere aldersgrenser på sosiale media. [TV]. NRK Sørlandet.
  • Andreasen, Johan Kristian (2021). Kan ikke være opp til hver enkelt - barn og sosiale medier. [Internett]. NRK Sørlandet.
  • Andreasen, Johan Kristian (2021). Barn og sosiale medier. [Radio]. NRK Sørlandet.
  • Andreasen, Johan Kristian (2021). -På tide med strengere regulering. [Radio]. P4 Nyheter.
  • Andreasen, Johan Kristian; Andreasen, Eva Mari; Sæbø, Øystein & Liverød, Sondre Risholm (2021). Sosiale medier skaper avhengighet. Derfor må vi regulere barnas tilgang. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Kelentric, Marijana; Nagel, Ilka; Andreasen, Johan Kristian; Bergan, Ingvild; Aagaard, Toril & Bueie, Agnete Andersen [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2021). Erfaringer fra digitaliseringsprosjektene i grunnskolelærerutdanningen. Erfaringsdeling og paneldebatt.
  • Bergan, Ingvild & Andreasen, Johan Kristian (2021). Partnerskap gjennom praksislærere i delte stillinger.
  • Andreasen, Johan Kristian & Bergan, Ingvild (2021). Lærerstudenters profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK) – En studie av utviklingen gjennom to kohorter i GLU.
  • Arstorp, Ann-Thérèse; Andreasen, Johan Kristian & Bergan, Ingvild (2020). ProDig prosjektet på UiA. Samtale med Ingvild Bergan og Johan Andreasen. [Radio]. Digitale Refleksjoner.
  • Andreasen, Johan Kristian; Tømte, Cathrine Edelhard & Bergan, Ingvild (2020). Operasjonalisering av PfDK-rammeverket i partnerskap .
  • Tømte, Cathrine Edelhard & Andreasen, Johan Kristian (2020). Partnerskap i lærerutdanning – lærere i delte stillinger ved Universitetet i Agder.
  • Tømte, Cathrine Edelhard & Andreasen, Johan Kristian (2020). Professional digital competence for teachers in theory and practice.
  • Andreasen, Johan Kristian (2020). Profesjonell identitet som praksislærer - skjæringspunktet mellom lærer og lærerutdanner. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. 2020, s. 184–190.
  • Andreasen, Johan Kristian & Lund, Ingrid (2020). Med et kritisk blikk på barns mobilbruk. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Andreasen, Johan Kristian & Bergan, Ingvild (2020). ProDiG-prosjektet ved UiA. [Radio]. Podcast - Digitale refleksjoner.
  • Andreasen, Johan Kristian (2019). Lærerutdanneridentitet og samarbeid.
  • Andreasen, Johan Kristian (2019). Partnerskap gjennom delte stillinger i GLU.
  • Andreasen, Johan Kristian & Bergan, Ingvild (2019). Lærerutdannere fra grunnskolen som "forstyrrere" i lærerutdanningen.
  • Arstorp, Ann-Thérèse; Amdam, Synnøve Hedemann; Thingnes, Josef; Nagel, Ilka; Aagaard, Toril & Andreasen, Johan Kristian [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2019). Drøftelser rundt og erfaringsdeling fra to nasjonale tiltak: Den teknologiske skolesekken & Digitalisering i lærerutdanning.
  • Andreasen, Johan Kristian & Bergan, Ingvild (2019). ProDiG - PfDK og partnerskap i lærerutdanning.
  • Andreasen, Johan Kristian (2019). ProDiG - PfDK og partnerskap i lærerutdanning.
  • Andreasen, Johan Kristian (2019). For lite vekt på praksis i lærerutdanningen. [Avis]. Fædrelandsvennen.
  • Andreasen, Johan Kristian (2019). Kvalitet i praksisveiledning.
  • Andreasen, Johan Kristian (2019). Kvalitet i praksisveiledning.
  • Andreasen, Johan Kristian & Bergan, Ingvild (2018). En lærerutdanning for fremtiden - samarbeid på tvers av læringsarenaer.
  • Andreasen, Johan Kristian; Bergan, Ingvild & Andersen, Rune (2018). Digitalisering endrer skolen. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Andreasen, Johan Kristian (2018). Å vokse opp med internett – verdens største eksperiment?
  • Andreasen, Johan Kristian (2018). Universitetet tilset grunnskolelærarar for å bli betre på data. [Fagblad]. UiA-magasinet.
  • Andreasen, Johan Kristian; Kovac, Velibor Bobo & Bjørndal, Cato R. P. (2018). Teacher and teacher educator - developing a professional identity.
  • Andreasen, Johan Kristian (2018). Fremtidens lærerutdanning - samarbeid mellom lærerutdannere på to læringsarenaer.
  • Andreasen, Johan Kristian & Bergan, Ingvild (2018). ProDiG - Utvikling av fremtidens lærerutdanning i samarbeid med skoler og lærere.
  • Andreasen, Johan Kristian & Bergan, Ingvild (2018). Utdanningsledelse i GLU. ProDiG-prosjektet.
  • Andreasen, Johan Kristian & Høigaard, Rune (2018). Veiledningskvalitet i praksisopplæringen. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. 2018(1).
  • Andreasen, Johan Kristian & Bergan, Ingvild (2018). Felles løft for fremtidens lærere. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Andreasen, Johan Kristian (2018). The development of school-based teacher educators’ professional identity.
  • Andreasen, Johan Kristian (2018). Lærer og lærerutdanner – praksislæreres utvikling av lærerutdanneridentitet.
  • Andreasen, Johan Kristian (2018). ProDiG - digitalisering av lærerutdanningene.
  • Andreasen, Johan Kristian (2018). Praksislærerrollen.
  • Andreasen, Johan Kristian (2017). FoU i Grunnskolelærerutdanningen - Kvalitet i praksisopplæringen.
  • Andreasen, Johan Kristian (2017). ProDiG - Utvikling av digital kompetanse i lærerutdanningene. [Radio]. NRK Sørlandet.
  • Andreasen, Johan Kristian (2017). Styrker lærerutdanningen med 16 millioner - ProDiG. [Radio]. NRK Sørlandet.
  • Andreasen, Johan Kristian (2017). ProDiG - Samarbeid mellom UiA og Kristiansand kommune.
  • Andreasen, Johan Kristian (2017). Digital kompetanse i nye GLU master.
  • Andreasen, Johan Kristian (2017). Kvalitet i praksisopplæring - GLU.
  • Andreasen, Johan Kristian (2017). Kvalitet i praksisopplæringen.
  • Andreasen, Johan Kristian & Kovac, Velibor Bobo (2017). Factors influencing how cooperating teachers’ develop teacher educator identities.
  • Andreasen, Johan Kristian (2017). Veiledningskvalitet i praksisopplæringen.
  • Andreasen, Johan Kristian (2017). Introduksjon til veiledningspedagogikk.
  • Andreasen, Johan Kristian & Høigaard, Rune (2017). Veiledningskvalitet i praksisopplæringen.
  • Andreasen, Johan Kristian (2016). ProDiG - Profesjonsfaglig digital kompetanse for studenter og lærerutdannere i GLU.
  • Andreasen, Johan Kristian (2016). MOSO - Mentoring & Observation Software i praksisopplæringen.
  • Andreasen, Johan Kristian & Høigaard, Rune (2016). Learning climate and interaction patterns in cooperating and student teacher relationship – a student teacher perspective.
  • Andreasen, Johan Kristian (2023). Partnerskap i lærerutdanningene En studie av praksislærere som lærerutdannere på universitetet. Universitetet i Agder. ISSN 978-82-8427-155-2. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bergan, Ingvild & Andreasen, Johan Kristian (2021). Digitalisering av grunnskolelærerutdanningene. Sluttrapport fra Universitetet i Agder. Universitetet i Agder.
  • Bergan, Ingvild; Andreasen, Johan Kristian; Korslund, Lars; Bomark, Nils-Erik; Solgaard, Geir & Elnan, Merete (2018). Rapport – STIL-prosjektet ProDiG Universitetet i Agder . 7Letras.
  • Andreasen, Johan Kristian (2012). ForVei - forberedende veiledning med vekt på motivasjon, mestring og trivsel. NTNU.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:32