English version of this page

Hans Olav Hodøl

Instituttleder
Institutt for nordisk og mediefag
Telefon
+47 38141365
Mobiltelefon
+4790028507
Kontor E2072 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

Jeg har bakgrunn fra praktisk tv-produksjon, men siden midten av 90-tallet har jeg hovedsakelig jobbet i akademia, først ved Mediehøgskolen Gimlekollen (nå en del av NLA høyskolen), og siden 2009 ved Universitetet i Agder. Jeg har undervist innen journalistikk, medieproduksjon og kommunikasjonsarbeid, og hatt ulike roller som faglig leder, studiekoordinator, og nå instituttleder.

Forskningsmessig er det særlig to områder jeg har interessert meg for. Det ene er mediepraksis og digital kultur i en religiøs kontekst, noe som sorterer under det noe større fagområdet "Religion og medier". Det andre er journalistikk- og kommunikasjonsutdanninger, og hvordan utdanningene best mulig kan istandsette studentene for en fremtid i yrkesfeltet.

Forskning

Faglige interesser

Religion og medier

Medie- og kommunikasjonsutdanning

Publikasjoner

  • Hodøl, Hans-Olav & Aksnes, Odd Kjartan (2024). Strategisk kommunikasjon om islamsk senter til ulike målgrupper En studie av Islam Nets kommunikasjonspraksis. Kirke og kultur. ISSN 0023-186X. 129(1), s. 5–25. doi: 10.18261/kok.129.1.2. Fulltekst i vitenarkiv
  • Emanuelsen, Roy; Hodøl, Hans-Olav & Johannessen, Geir Christian (2024). Kommunikasjonsstudenter i Norge: Hvem er de, og hva vil de? UNIPED. ISSN 1500-4538. 47(1), s. 46–59. doi: 10.18261/uniped.47.1.5. Fulltekst i vitenarkiv
  • Dahle, Margunn Serigstad; Hodøl, Hans-Olav; Kyrkjebø, Trude & Økland, Øyvind (2022). Barns skjermbruk som tema i samarbeidet mellom barnehage og hjem – et forsømt område? Prismet. ISSN 0032-8847. 73(4), s. 279–296. doi: 10.5617/pri.10091. Fulltekst i vitenarkiv
  • Sæbø, Egil & Hodøl, Hans-Olav (2022). Nettbaserte gudstjenester: Mediebrukernes opplevelse og gudstjenestens formål. Teologisk Tidsskrift. ISSN 1893-0263. 11(2), s. 80–96. doi: 10.18261/tt.11.2.4.
  • Hodøl, Hans-Olav (2021). What a Friend We Have in Facebook: Norwegian Christian Churches’ Use of Social Media. Journal of Media and Religion. ISSN 1534-8423. 20(3), s. 123–142. doi: 10.1080/15348423.2021.1954829. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hodøl, Hans-Olav; Emanuelsen, Roy & Johannessen, Geir Christian (2021). Kirker, korona og nettbaserte gudstjenester. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. 28(2), s. 1–21. doi: 10.18261/ISSN.0805-9535-2021-02-02. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hodøl, Hans-Olav & Sæbø, Egil (2021). Seernes opplevelse av nettbaserte gudstjenester. Kirke og kultur. ISSN 0023-186X. 126(1), s. 31–54. doi: 10.18261/issn.1504-3002-2021-01-04. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hodøl, Hans-Olav (2020). Når skjermene inntar kirkerommet - om bruk av digital presentasjonsteknikk i gudstjenester. Theofilos. ISSN 1893-7969. 12(2-3), s. 310–329. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hodøl, Hans-Olav (2018). Lutherske nettsteder i luthersk ånd? Theofilos. ISSN 1893-7969. 10(1), s. 30–46. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hodøl, Hans-Olav & Sæbø, Egil (2016). Hva er en TV-gudstjeneste? Theofilos. ISSN 1893-7969. 8(2), s. 185–201. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skjerdal, Terje & Hodøl, Hans-Olav (2016). Tackling global learning in Nordic journalism education: The lasting impact of a field trip. I Hovden, Jan Fredrik; Nygren, Gunnar & Zilliacus-Tikkanen, Henrika (Red.), Becoming a Journalist: Journalism Education in the Nordic Countries. Nordicom. ISSN 978-91-87957-34-5. s. 225–240.

Se alle arbeider i Cristin

  • Hodøl, Hans-Olav (2021). Nye funn viser at folk vil endre nettgudstjenestene (intervjuet i oppslag i avisen Dagen). [Avis]. Dagen.
  • Hodøl, Hans-Olav (2020). Digital culture and media practice in a church context.
  • Hodøl, Hans-Olav (2019). Medlem av jury for "Beste reklamefilm 2019" blant ungdomsbedrifter i regi av Ungt Entreprenørskap Agder.
  • Hodøl, Hans-Olav (2018). Medlem av jury for "Beste reklamefilm 2018" blant ungdomsbedrifter i regi av Ungt Entreprenørskap Agder.
  • Hodøl, Hans-Olav (2018). Ny kristen TV-kanal (intervjuet til avisoppslag i Vårt Land). [Avis]. Vårt Land.
  • Hodøl, Hans-Olav (2017). Reformasjonen – verdens første mediekampanje.
  • Hodøl, Hans-Olav & Andresen, Kenneth (2012). Fremtidens medielandskap skapes i dag.
  • Hodøl, Hans-Olav (2011). Faglig blogg: http://medietrender.wordpress.com/.
  • Dahle, Margunn Serigstad; Hodøl, Hans-Olav; Kyrkjebø, Trude & Økland, Øyvind (2021). Småbarn og skjermbruk. Rapport om 4-6-åringers skjermbruk, basert på foreldreundersøkelse. Barnevakten.
  • Dahle, Margunn Serigstad; Hodøl, Hans-Olav; Kyrkjebø, Trude & Økland, Øyvind (2021). Småbarn og skjermbruk i koronatider. Delrapport om 4 – 6 -åringers skjermbruk og koronautbruddet våren 2020. Barnevakten.
  • Dahle, Margunn Serigstad; Hodøl, Hans-Olav; Kyrkjebø, Trude & Økland, Øyvind (2020). Småbarn og skjermbruk i koronatider. Delrapport om 4 – 6-åringers skjermbruk og koronautbruddet våren 2020. Barnevakten.
  • Dahle, Margunn Serigstad; Kro, Ingvild Thu; Økland, Øyvind & Hodøl, Hans-Olav (2020). Skjermet barndom? Rapport basert på undersøkelse blant foreldre og lærere om barns skjermbruk . Barnevakten.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 12:09 - Sist endret 14. mai 2024 10:22