English version of this page

Ellen Katrine Nyhus

Professor
Institutt for strategi og ledelse
Telefon
+47 38141512
Mobiltelefon
+4797750766
Kontor 9I254 (Universitetsveien 19, 4630 Kristiansand, Norway)

Ansvarsområde

Ellen K. Nyhus er professor i markedsføring ved Handelshøyskolen ved Universitetet i Agder. Hun er Dr.oecon fra Norges Handelshøyskole (NHH) og hun fullførte siviløkonomstudiet og høyereavdelingsstudiet ved samme institusjon. Hun har pedagogisk utdanning fra Universitetet i Bergen og styrekompetansekurs fra BI. 

Nyhus sin forskning er tverrfaglig i skjæringspunktet mellom økonomi og psykologi. Hun har publisert forskningsresultater i internasjonale journaler som the Journal of Economic Psychology, Journal of Consumer Affairs, Journal of Consumer Policy, The British Journal of Psychology, the European Journal of Psychology, Economics of Education Review and Applied Economic. Hun har også bidratt med kaptiler til internasjonale håndbøker i atferdsøkonomi og økonomisk psykologi. Ved siden av akademisk arbeid har Nyhus lang erfaring fra styre- og komitearbeid i både offentlig og privat sektor. Hun er for tiden medlem av styret for Søgne og Greipstad Sparebank og styret for Finansnæringens autorisasjonsordninger og varamedlem til styret for Kristiansand Kommunale Pensjonskasse. I perioden 2014-2016 var Nyhus president i for the International Association for Research in Economic Psychology (IAREP) og hun er medlem av redaksjonsstyret for Journal of Economic Psychology. I 2022 organiserte hun den årlige IAREP-konferansen i Kristiansand.

Nyhus formidler aktivt forskningsresultater, og er en etterspurt foredragsholder på konferanser innen finanssektoren både i inn- og utland. Hun er også en populær kommentator i mediene på forbrukersaker, og hun har skrevet mange kronikker og kommentarer for nasjonale og regionale medier. Hun er fagansvarlig for området "privatøkonomi" i det Store Norske Leksikon.

Forskning

Faglige interesser

Forskningsinteresser

Fagfelt: Atferdsøkonomi, økonomisk psykologi og forbrukeratferd.

Ellen Nyhus er spesielt interessert i alle de økonomiske beslutninger som individer og husholdninger må ta gjennom livsløpet.

Undervisning

Judgment and Decision Making (Masterkurs)

Consumer behaviour (Bachelorkurs)

Veiledning av master- og doktorgradsstudenter innen forbrukeratferd

Publikasjoner

  • McNair, Simon; Nyhus, Ellen K. & Ranyard, Rob (2024). Propensity to spend and borrow at a time of high pressure: the role of the meaning of Christmas and other psychological factors. Frontiers in Behavioral Economics. 3. doi: https:/doi.org/10.3389/frbhe.2024.1385609.
  • Meskó, Norbert; Kowal, Marta; Láng, András; Kocsor, Ferenc; Bandi, Szabolcs A. & Putz, Adam [Vis alle 95 forfattere av denne artikkelen] (2023). Exploring Attitudes Toward “Sugar Relationships” Across 87 Countries: A Global Perspective on Exchanges of Resources for Sex and Companionship. Archives of Sexual Behavior. ISSN 0004-0002. doi: 10.1007/s10508-023-02724-1. Fulltekst i vitenarkiv
  • Nyhus, Ellen K.; Frank, Darius Aurel; Krol, Michal & Otterbring, Tobias (2023). Crypto cravings: Gender differences in crypto investment intentions and the mediating roles of financial overconfidence and personality. Psychology & Marketing. ISSN 0742-6046. doi: 10.1002/mar.21921.
  • Andersen, Cecilie; Engeset, Marit Gundersen & Nyhus, Ellen K. (2023). Tourist involvement in vacation planning and booking: impact on word of mouth and loyalty. Tourism Review. ISSN 1660-5373. doi: 10.1108/TR-08-2022-0398.
  • Kowal, Marta; Sorokowski, Piotr; Pisanski, Katarzyna; Valentova, Jaroslava Varella; Varella, Marco A. C. & Frederick, David A. [Vis alle 78 forfattere av denne artikkelen] (2022). Predictors of enhancing human physical attractiveness: Data from 93 countries. Evolution and human behavior. ISSN 1090-5138. 43(6), s. 455–474. doi: 10.1016/j.evolhumbehav.2022.08.003. Fulltekst i vitenarkiv
  • Furrebøe, Elise Frølich; Nyhus, Ellen K. & Musau, Andrew (2022). Gender differences in recollections of economic socialization, financial self-efficacy, and financial literacy. Journal of Consumer Affairs. ISSN 0022-0078. 57(1), s. 69–91. doi: 10.1111/joca.12490. Fulltekst i vitenarkiv
  • Seldal, Mette Marie Næser & Nyhus, Ellen Katrine (2022). Financial Vulnerability, Financial Literacy, and the Use of Digital Payment Technologies. Journal of Consumer Policy. ISSN 0168-7034. 45, s. 281–306. doi: 10.1007/s10603-022-09512-9. Fulltekst i vitenarkiv
  • Furrebøe, Elise Frølich & Nyhus, Ellen K. (2022). Financial self-efficacy, financial literacy, and gender: A review. Journal of Consumer Affairs. ISSN 0022-0078. doi: 10.1111/joca.12436.
  • Otterbring, Anders Emil Tobias; Rolschau, Kristian; Furrebøe, Elise Frølich & Nyhus, Ellen K. (2021). Crossmodal Correspondences between Typefaces and Food Preferences Drive Congruent Choices but Not among Young Consumers. Food Quality and Preference. ISSN 0950-3293. 96(2). doi: 10.1016/j.foodqual.2021.104376.
  • Nyhus, Ellen K. (2021). utlånsforskriften. Store Norske Leksikon (Nettutgaven).

Se alle arbeider i Cristin

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:40