-
Kostøl, Elin Marie Frivold; Matre, Marianne Engen; Schønberg, Hilde Wallerud; Øgård, Monika; Lund, Ingrid & Haldammen, Eva Nordby
[Vis alle 32 forfattere av denne artikkelen]
(2023).
Stopp nedbemanningen i skolen.
Fædrelandsvennen.
ISSN 0805-3790.
-
Cameron, David Lansing & Herlofsen, Camilla
(2023).
The Nordic Special Education Profession – History, State of the Art and Future Directions: Special Education Professions in Norway.
-
Wandem, Fredrik Solli; Herlofsen, Camilla & Sanner, Jan Tore
(2023).
Podkast: Et spesialpedagogisk blikk på den nye opplæringsloven.
[Internett].
Universitetet i Oslo.
Vis sammendrag
Stortinget har vedtatt ny opplæringslov som vil tre i kraft fra skolestart høsten 2024. En advokat og en forsker snakker om hva som er nytt, hva som er positivt og hva som er negativt med denne nye loven. I tillegg får vi opplæringslovens historie fortalt av stortingsrepresentant og tidligere kunnskapsminister Jan Tore Sanner.
-
-
Herlofsen, Camilla & Bahus, Marianne
(2023).
Rettigheter og plikter i skolehverdagen.
-
Herlofsen, Camilla & Bahus, Marianne
(2023).
Ny opplæringslov.
-
Herlofsen, Camilla
(2023).
Det virker! - en podkast om spesialpedagogikk
Spesialpedagogisk spørretime #2
.
[Internett].
Podkast.
-
Herlofsen, Camilla; Lie, Janaina Hartveit; Hals-Lydersen, Aleksander; Revheim, Cecilie & Dalehefte, Inger Marie
(2023).
Studenters læringsutbytte etter tverrprofesjonell undervisning om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge.
-
Nilsen, Sven & Herlofsen, Camilla
(2023).
Tidlig innsats gjennom spesialundervisningens tiltakskjede.
-
Herlofsen, Camilla
(2023).
Laget rundt barnet - refleksjoner rundt forslag til ny opplæringslov.
-
Herlofsen, Camilla
(2023).
Forslag til ny opplæringslov-utfordringer og muligheter
.
-
-
Herlofsen, Camilla
(2022).
Skoleansattes erfaringer og utfordringer i møte mellom regelverk og pedagogisk praksis.
-
Herlofsen, Camilla; Olsen, Anne Karin Vikstøl; Ask, Torunn Alise; Gundersen, Ellen Dahl; Melby, Kristian Leonard & Breistein, Arne
(2022).
Strengthened student motivation for interprofessional collaboration through annual seminar participation.
-
Herlofsen, Camilla & Lie, Janaina Hartveit
(2022).
Ansattes erfaringer og utfordringer i møte mellom regelverk og pedagogisk praksis.
-
Herlofsen, Camilla & Olsen, Kathrin
(2022).
PPT og tverrfaglig samarbeid - en presentasjon av et forskningsprosjekt i SpedAims.
https://www.statped.no/konferanser/ppt-lederkonferansen/program/#
.
-
Herlofsen, Camilla & Lie, Janaina Hartveit
(2021).
Skoleansattes erfaringer og utfordringer i møte mellom regelverk og pedagogisk praksis.
-
-
-
Herlofsen, Camilla
(2020).
KS bekymret for at mange vil velge hjemmeskole etter skoleåpning.
[Avis].
VG.
-
Bahus, Marianne & Herlofsen, Camilla
(2020).
Spesialundervisningstimer forsvinner uten å bli registrert.
Fædrelandsvennen.
ISSN 0805-3790.
-
Bahus, Marianne & Herlofsen, Camilla
(2019).
The Child’s Best Interest in Legal-Pedagogical Dilemmas .
-
Bahus, Marianne & Herlofsen, Camilla
(2018).
Profesjonsutøvere i skolen som rettsanvendere
.
-
Bahus, Marianne & Herlofsen, Camilla
(2018).
The Child’s best interest in Secondary School – school leaders as interpreters of the law .
-
-
Bahus, Marianne & Herlofsen, Camilla
(2018).
Om profesjonsutøvere i skolen som rettsanvendere.
-
Bahus, Marianne & Herlofsen, Camilla
(2018).
Legal and pedagogical dilemmas in the Norwegian unified school: the perspectives of teachers and other educational professionals.
-
Bahus, Marianne & Herlofsen, Camilla
(2018).
De som faller utenfor – eller gjør de det?
-
Bahus, Marianne & Herlofsen, Camilla
(2017).
En studie av pedagogiske og juridiske utfordringer i skolen.
-
Herlofsen, Camilla
(2017).
En studie av pedagogiske og juridiske utfordringer i skolen.
-
Herlofsen, Camilla
(2017).
En studie om pedagogiske og juridiske dilemmaer i skolen.
-
Herlofsen, Camilla
(2017).
Pedagogikk og utdanningsrett i samspill.
-
Herlofsen, Camilla
(2017).
Uten mål og mening. Barneombudet.
-
Herlofsen, Camilla; Nilsen, Sven; Bahus, Marianne Klungland; Welstad, Trond-Erik & Breilid, Nils
(2017).
Spesialundervisning uten spesialpedagog – er det forsvarlig?
Fædrelandsvennen.
ISSN 0805-3790.
-
Herlofsen, Camilla
(2016).
Regelverksamling - intensjon og praksis.
-
Herlofsen, Camilla
(2016).
Spesialundervisningens tiltakskjede
.
Vis sammendrag
Sesjon C
"Spesialundervisningens tiltakskjede - lokal praksis sett i forhold til regelverk og retningslinjer"
Camilla Herlofsen, førsteamanuensis ved Universitetet i Agder
Sted: Georg Sverdrups hus
Abstrakt
Foredraget tar for seg hovedfunn fra mitt doktorgradsarbeid som omhandler spesialundervisningens tiltakskjede. Forskningsarbeidet er knyttet til en forskergruppe ved Institutt for spesialpedagogikk (UiO). Formålet med forskningsarbeidet har vært å få mer kunnskap om praksisen som utføres i tiltakskjeden. Arbeidet har hatt følgende hovedproblemstilling: Hvordan fungerer tiltakskjeden for spesialundervisning i praksis sett i forhold til regelverk og retningslinjer? Det er gjennomført en kvalitativ dokumentanalyse av åtte elevsaker fordelt på to kommuner og to skoler i hver kommune. Et hovedfunn er at saksbehandlingen er preget av feil og lovbrudd. En slik praksis kan true elevenes rettssikkerhet og læring. For at elever skal få sine rettigheter oppfylt fordrer det at systemet rundt har innsikt i regelverket og prosedyrer for saksbehandling. I tillegg kreves det også en forståelse av og kunnskap om den nødvendige faglig-pedagogiske skjønnsutøvelsen som må ligge til grunn i vurderingen av den enkelte elev i de ulike fasene i tiltakskjeden.
-
-
Herlofsen, Camilla
(2015).
Spesialundervisningens tiltakskjede - resultater fra doktorgradsarbeid. Om forholdet mellom intensjonen i lovverket og praksis.
-
Herlofsen, Camilla
(2015).
Spesialundervisningens tiltakskjede - lokal praksis sett i forhold til regelverk og retningslinjer.
-
Herlofsen, Camilla
(2015).
Spesialundervisning - intensjon og praksis.
-
Herlofsen, Camilla
(2014).
Kommuner og skoler følger ikke loven.
[Radio].
NRK nyhetsmorgen.
-
Welstad, Trond Erik & Herlofsen, Camilla
(2010).
Juss og pedagogikk i skolen.
Dagsavisen.
ISSN 1503-2892.
-
Herlofsen, Camilla
(2014).
Spesialundervisningens tiltakskjede – lokal praksis sett i forhold til regelverk og retningslinjer. En kvalitativ dokumentanalyse av elevsaker.
Universitetet i Oslo.
Fulltekst i vitenarkiv
Vis sammendrag
Avhandlingen er skrevet innenfor det spesialpedagogiske fagfeltet. Hovedtema for denne avhandlingen er spesialundervisningens tiltakskjede i grunnskolen. Det dreier seg om en sammenhengende kjede av tiltak som tar sikte på å oppdage og gi en sakkyndig vurdering av behovet for spesialundervisning, videre å fatte vedtak om, planlegge, gjennomføre og vurdere et slikt undervisningstilbud.
Dette arbeidet har følgende hovedproblemstilling: Hvordan fungerer tiltakskjeden for spesialundervisning i praksis sett i forhold til regelverk og retningslinjer? Hovedproblemstillingen er nærmere konkretisert i to delproblemstillinger.
1. Hvordan samsvarer de enkelte dokumentenes innhold og utforming i spesialundervisningens tiltakskjede med regelverk og retningslinjer?
2. Hvordan er sammenhengen mellom dokumentene i tiltakskjedens ulike faser sett i forhold til regelverk og retningslinjer?
For å vurdere og besvare problemstillingene er det gjennomført en kvalitativ dokumentanalyse av åtte elevsaker. Disse åtte elevsakene er fordelt på to kommuner og to skoler i hver kommune. Det dreier seg om en undersøkelse om saksgangen og innholdet i dokumentene som tilhører fire sentrale faser i tiltakskjeden. Disse dokumentene er skolens tilmeldingsdokumenter, PPT sin sakkyndige vurdering, skoleeiers/rektors enkeltvedtak om spesialundervisning og skolens individuelle opplæringsplan (IOP). Funnene i undersøkelsen viser at enkelte deler av regelverket blir fulgt opp på en god måte, på flere andre områder er oppfølgingen imidlertid langt mer uklar og til dels mangelfull. Helhetsinntrykket indikerer at det er behov for kvalitetsutvikling i hvert enkelt ledd i tiltakskjeden, men i særlig grad mellom leddene. Undersøkelsen viser utfordringer som gjør seg gjeldende på dette området, og da spesielt i forholdet mellom juss og pedagogikk, mellom regelverk og den praktiske gjennomføringen. Arbeidet er utført innenfor doktorgradsprogrammet ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo.