English version of this page

Camilla Herlofsen

Førsteamanuensis
Institutt for pedagogikk
Telefon
+47 38141711
Mobiltelefon
+4795247582
Kontor E2314 (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Forskningsgrupper

Ansvarsområde

Førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Institutt for Pedagogikk ved Universitetet i Agder. I sin forskning har hun særlig vært opptatt av 1) tilpasset opplæring og spesialundervisning 2) utdanningsrett 3) tverrprofesjonelt samarbeid. 

Leder forskningsgruppen Utdanningsrett sammen med Professor Marianne Klungland Bahus (Institutt for rettsvitenskap)

Leder for et NFR-finansiert forskningsprosjekt om Pedagogisk psykologisk tjeneste SpedAims ProCip i Senter for spesialpedagogikk og inkluderende praksis - SpedAims. 

Medlem av arbeidsgruppen til Profund - profesjoner i samspill - som er et tverrfaglig samarbeid mellom profesjonsutdanningene sykepleie, sosionom, vernepleie, barnevern, lærer og barnehagelærer.

Underviser i spesialpedagogikk på bachelor- og masternivå både på profesjons- og disiplinutdanningene.

 

Forskning

Utdanningsrett:

Leder av den tverrfaglige forskningsgruppen Utdanningsrett sammen med Marianne Bahus (rettsvitenskap). Forskningsgruppen har fokus på implementering av barns rettigheter i barnehage og skole.

Faglige interesser

Spesialpedagogikk

Utdanningsrett

Læringsmiljø

Tilpasset opplæring

Tverrprofesjonelt samarbeid

Jeg sitter i arbeidsgruppen til PROFUND (Profesjoner i samspill) som arrangerer tverrfaglig undervisning for 6 profesjonsstudier. 

Grunnskolelærerutdanning

2016 etablerte jeg et etter-og videreutdanningsstudie for lærere og leder i Utdanningsrett ved UiA. 

Jeg underviser i spesialpedagogikk og har flere års erfaring med undervisning på grunnskolelærerutdanningen.

 

Undervisning

Underviser i spesialpedagogikk på disiplin- og profesjonsutdanningen. 

Eksempler på emneansvar:

ped 153 Spesialpedagogisk arbeid i skole og barnehage

Ped 335 Samspill og atferdsvansker

 

Kort biografi

Jeg har erfaring som spesialpedagog i grunnskolen, tilsynsfører i barnvernet og spesialpedagogisk rådgiver i Statped. 

Publikasjoner

  • Nilsen, Sven & Herlofsen, Camilla (2022). Tidlig innsats gjennom spesialundervisningens tiltakskjede. I Bjørnsrud, Halvor Inge & Nilsen, Sven (Red.), Tidlig innsats – i en skole for alle?. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202762452. s. 89–112.
  • Herlofsen, Camilla & Lie, Janaina Hartveit (2022). Skoleansattes erfaringer og utfordringer i møte mellom regelverk og pedagogisk praksis. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457. 1.
  • Gundersen, Ellen Dahl; Ask, Torunn Alise; Melby, Kristian Leonard; Herlofsen, Camilla; Olsen, Anne Karin Vikstøl & Breistein, Arne (2021). Profesjoner i samspill Studentrefleksjoner fra deltakelse på tverrprofesjonelle seminardager om barn og unges velferd. UNIPED. ISSN 1500-4538. 44(4), s. 274–286. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2021-04-06. Fulltekst i vitenarkiv
  • Nilsen, Sven & Herlofsen, Camilla (2021). Tidlig innsats for elever med rett til spesialundervisning - i samspill mellom ordinær opplæring, intensiv opplæring og spesialundervisning. I Olsen, Mirjam Harkestad & Fasting, Rolf Bjarne (Red.), Tidlig innsats. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-69885-0. s. 111–139.
  • Nilsen, Sven & Herlofsen, Camilla (2019). Spesialundervisningens tiltakskjede, Spesialpedagogikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202592059. s. 218–250.
  • Herlofsen, Camilla & Nilsen, Sven (2016). Spesialundervisning i spenningsfeltet mellom juridisk regelverk og lokal praksis. I Andenæs, Kristian & Møller, Jorunn (Red.), Retten i skolen - mellom pedagogikk, juss og politikk. Universitetsforlaget. ISSN 9788215026671. s. 138–158.
  • Nilsen, Sven & Herlofsen, Camilla (2015). The legal basis for special needs education in Norway: Changing policy principles. I Cameron, David Lansing & Thygesen, Ragnar (Red.), Transitions in the field of special education. Theoretical perspectives and implications for practice. Waxmann Verlag. ISSN 978-3-8309-3117-1. s. 35–62.
  • Welstad, Trond-Erik & Herlofsen, Camilla (2012). Konfliktråd i skolen. I Jakhelln, Henning & Welstad, Trond-Erik (Red.), Utdanningsrettslige emner. Cappelen Damm AS. ISSN 9788202358822. s. 727–735.
  • Nilsen, Sven & Herlofsen, Camilla (2012). Tiltakskjeden ved rett til spesialundervisning - regelverk og praksis. I Jakhelln, Henning & Welstad, Trond-Erik (Red.), Utdanningsrettslige emner. Cappelen Damm AS. ISSN 9788202358822. s. 229–255.
  • Nilsen, Sven & Herlofsen, Camilla (2012). National Regulations and Guidelines and the Local Follow-up in the Chain of Actions in Special Education. International Journal of Special Education. ISSN 0827-3383. 27(2), s. 136–147.

Se alle arbeider i Cristin

  • Kostøl, Elin Marie Frivold; Matre, Marianne Engen; Schønberg, Hilde Wallerud; Øgård, Monika; Lund, Ingrid & Haldammen, Eva Nordby [Vis alle 32 forfattere av denne artikkelen] (2023). Stopp nedbemanningen i skolen. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Cameron, David Lansing & Herlofsen, Camilla (2023). The Nordic Special Education Profession – History, State of the Art and Future Directions: Special Education Professions in Norway.
  • Wandem, Fredrik Solli; Herlofsen, Camilla & Sanner, Jan Tore (2023). Podkast: Et spesialpedagogisk blikk på den nye opplæringsloven. [Internett]. Universitetet i Oslo.
  • Wandem, Fredrik Solli; Rydland, Veslemøy; Anmarkrud, Øistein; Lopez-Pedersen, Anita; Morken, Frøydis & Lenvik, Astrid Knutsdatter [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2023). Podkast: Spesialpedagogisk spørretime #2. [Internett]. Universitetet i Oslo.
  • Herlofsen, Camilla & Bahus, Marianne (2023). Rettigheter og plikter i skolehverdagen.
  • Herlofsen, Camilla & Bahus, Marianne (2023). Ny opplæringslov.
  • Herlofsen, Camilla (2023). Det virker! - en podkast om spesialpedagogikk Spesialpedagogisk spørretime #2 . [Internett]. Podkast.
  • Herlofsen, Camilla; Lie, Janaina Hartveit; Hals-Lydersen, Aleksander; Revheim, Cecilie & Dalehefte, Inger Marie (2023). Studenters læringsutbytte etter tverrprofesjonell undervisning om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge.
  • Nilsen, Sven & Herlofsen, Camilla (2023). Tidlig innsats gjennom spesialundervisningens tiltakskjede.
  • Herlofsen, Camilla (2023). Laget rundt barnet - refleksjoner rundt forslag til ny opplæringslov.
  • Herlofsen, Camilla (2023). Forslag til ny opplæringslov-utfordringer og muligheter .
  • Herlofsen, Camilla (2022). Skoleansattes erfaringer og utfordringer i møte mellom regelverk og pedagogisk praksis.
  • Herlofsen, Camilla; Olsen, Anne Karin Vikstøl; Ask, Torunn Alise; Gundersen, Ellen Dahl; Melby, Kristian Leonard & Breistein, Arne (2022). Strengthened student motivation for interprofessional collaboration through annual seminar participation.
  • Herlofsen, Camilla & Lie, Janaina Hartveit (2022). Ansattes erfaringer og utfordringer i møte mellom regelverk og pedagogisk praksis.
  • Herlofsen, Camilla & Olsen, Kathrin (2022). PPT og tverrfaglig samarbeid - en presentasjon av et forskningsprosjekt i SpedAims. https://www.statped.no/konferanser/ppt-lederkonferansen/program/# .
  • Herlofsen, Camilla & Lie, Janaina Hartveit (2021). Skoleansattes erfaringer og utfordringer i møte mellom regelverk og pedagogisk praksis.
  • Herlofsen, Camilla & Breistein, Arne (2021). Profesjoner i samspill - Profund.
  • Herlofsen, Camilla (2021). Paneldeltaker «Hvordan samarbeide og være gode lagspillere rundt barnet».
  • Herlofsen, Camilla (2020). KS bekymret for at mange vil velge hjemmeskole etter skoleåpning. [Avis]. VG.
  • Bahus, Marianne & Herlofsen, Camilla (2020). Spesialundervisningstimer forsvinner uten å bli registrert. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Bahus, Marianne & Herlofsen, Camilla (2019). The Child’s Best Interest in Legal-Pedagogical Dilemmas .
  • Bahus, Marianne & Herlofsen, Camilla (2018). Profesjonsutøvere i skolen som rettsanvendere .
  • Bahus, Marianne & Herlofsen, Camilla (2018). The Child’s best interest in Secondary School – school leaders as interpreters of the law .
  • Bahus, Marianne & Herlofsen, Camilla (2018). Om profesjonsutøvere i skolen som rettsanvendere.
  • Bahus, Marianne & Herlofsen, Camilla (2018). Legal and pedagogical dilemmas in the Norwegian unified school: the perspectives of teachers and other educational professionals.
  • Bahus, Marianne & Herlofsen, Camilla (2018). De som faller utenfor – eller gjør de det?
  • Bahus, Marianne & Herlofsen, Camilla (2017). En studie av pedagogiske og juridiske utfordringer i skolen.
  • Herlofsen, Camilla (2017). En studie av pedagogiske og juridiske utfordringer i skolen.
  • Herlofsen, Camilla (2017). En studie om pedagogiske og juridiske dilemmaer i skolen.
  • Herlofsen, Camilla (2017). Pedagogikk og utdanningsrett i samspill.
  • Herlofsen, Camilla (2017). Uten mål og mening. Barneombudet.
  • Herlofsen, Camilla; Nilsen, Sven; Bahus, Marianne Klungland; Welstad, Trond-Erik & Breilid, Nils (2017). Spesialundervisning uten spesialpedagog – er det forsvarlig? Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
  • Herlofsen, Camilla (2016). Regelverksamling - intensjon og praksis.
  • Herlofsen, Camilla (2016). Spesialundervisningens tiltakskjede .
  • Herlofsen, Camilla (2015). Mer lov og rett i skolen. [Internett]. Forskningsrådet.no.
  • Herlofsen, Camilla (2015). Spesialundervisningens tiltakskjede - resultater fra doktorgradsarbeid. Om forholdet mellom intensjonen i lovverket og praksis.
  • Herlofsen, Camilla (2015). Spesialundervisningens tiltakskjede - lokal praksis sett i forhold til regelverk og retningslinjer.
  • Herlofsen, Camilla (2015). Spesialundervisning - intensjon og praksis.
  • Herlofsen, Camilla (2014). Kommuner og skoler følger ikke loven. [Radio]. NRK nyhetsmorgen.
  • Welstad, Trond Erik & Herlofsen, Camilla (2010). Juss og pedagogikk i skolen. Dagsavisen. ISSN 1503-2892.
  • Herlofsen, Camilla (2014). Spesialundervisningens tiltakskjede – lokal praksis sett i forhold til regelverk og retningslinjer. En kvalitativ dokumentanalyse av elevsaker. Universitetet i Oslo. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2024 11:37