Norwegian version of this page

Martin Engebretsen

Professor
Department of Nordic and Media Studies
Phone
+47 38142085
Mobile phone
+4792246401
Office E2074B (Universitetsveien 25, 4630 Kristiansand, Norway)

Areas of responsibility

 

Teaching areas

  • Theory/analysis of language and text
  • Theory/analysis of media and communication
  • Multimodality
  • Visual communication
  • Digital communication

 

Research areas

  • Text and discourse studies
  • Multimodality and visual communication
  • Digitalization of genres 
  • Journalism
  • Rhetorics
  • Health communication

 

On-going projects

  • Leader of the research group for Communication and Media studies (ComMedia)
  • Health experts on social media. Reserach project (2023-2023) funded by The Norwegian Media Authorities (RAM)
  • Leader of the research project Innovative Data Visualization and Visual-Numeric Literacy (indvil.org) (2016-2020). The project is supported by the Norwegian Research Council (NFR) and the Norwegian Media Authorities (RAM).

   

Selected publications

Monographies and text books

  • Visuelle samtaler. Anvendelser av fotografi og grafikk i nye digitale kontekster. [Visual conversations (2013) Visual practices involving photography and graphics in new digital contexts] Bergen: Fagbokforlaget. 
  •  Digitale diskurser. Nettavisen som kommunikativ flerbruksarena (2007).[Digital discources. The Online Newspaper as a Multipurpose Arena for Communication] Kristiansand: Høyskoleforlaget.
  • Writing for the Web. An Introduction to Online Journalism (2006). In the book series Media Transformations, Vytautas Magnus University, Kaunas, Litauen. 
  • Konvergens i tekst. En studie av et tekstformat som kombinerer skrift og video (2005) [Convergence in Text. Exploring a Text Format Combining Writing and Video] Forskningsserien nr 49, Høgskolen i Agder. Kristiansand: IJ-forlaget.  
  • Den forståelige nyhet (2005 [1996]) [The Comprehensible News Story]. Kristiansand: IJ-forlaget
  • Å skrive for skjermen. En innføring i nettjournalistikk (2002) [Writing for the Web. An introduction to online journalism] Kristiansand: IJ-forlaget
  • Nyheten som hypertekst. Tekstuelle aspekter ved møtet mellom en gammel sjanger og ny teknologi (2001) [The News as Hypertext.Textual Aspects Concerning the Meeting Between an Old Genre and a New Technology] Kristiansand: IJ-forlaget
  • Nettavisen og brukerne. En panelstudie med fokus på nettavislesernes vaner, preferanser og medieforståelse (2000) [The Online News Site and its Users. A Study of Readers’ Habits, Preferences and Media Understanding]  Kristiansand: IJ-forlaget

 

Edited Volumes

  • Det tredje språket.Multimodale studier av interkulturell kommunikasjon i kunst, skole og samfunnsliv(red.)[ The Third Language. Multimodal Investigations of Inter-cultural Communication in Art, Education and Society] Kristiansand: Portal Forlag (2015)
  • Skrift/bilde/lyd.  Analyse av sammensatte tekster (red.)  [Writing/image/sound. Analysing Composite Texts] Kristiansand: Høyskoleforlaget (2010)

 

Articles and book chapters

  •  ”Hvordan og hvorfor analysere sammensatte tekster? ”[How and Why Analyze Composite Texts], i Engebretsen, Martin (red.) Skrift/bilde/lyd. Analyse av sammensatte tekster, Kristiansand: Høyskoleforlaget 2010
  • ”Multimodal retorikk på nettet” [Multimodal Rhetorics Online], i Engebretsen, Martin (red.) Skrift/bilde/lyd. Analyse av sammensatte tekster, Kristiansand: Høyskoleforlaget 2010 
  • Sakte utvikling mot en interaktiv nyhetsdiskurs” [Moving Slowly Towards an Interactive News Disourse] i Norsk Medietidsskrift   4/2008
  • ”Om interaktiv journalistikk – og redaksjonelle konsekvenser” [Interactive Journalism and Newsroom Consequences] , i Ottosen, Rune og Krumsvik, Arne (red.) Journalistikk i en digital hverdag. Kristiansand: IJ-forlaget 2008
  • ”Gamle sjangrer, ny estetikk. En studie av nettavisenes velkomstdiskurser” [Old Genres – New Aesthetics.A Study of Online News Sites’ Frontpages], i Norsk Medietidsskrift  3/2006 
  • “Making sense with multimedia. A text theoretical study of a digital format integrating writing and video”, i Seminar.net, vol 2, nr. 1, 2006 
  • “Shallow and static or deep and dynamic? Studying the state of online journalism in Scandinavia”, i Nordicom Review, Vol.27, nr. 1, 2006
  •  

    Publications

    • Engebretsen, Martin (2024). The role, impact, and responsibilities of health experts on social media. A focus group study with future healthcare workers. Frontiers in Communication. ISSN 2297-900X. 9. doi: 10.3389/fcomm.2024.1296296.
    • Engebretsen, Martin (2024). På YouTube og Instagram i folkehelsas tjeneste. En studie av tre helsearbeidere på sosiale medier. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. doi: 10.18261/nmt.30.4.2.
    • Engebretsen, Martin (2023). Communicating health advice on social media: A multimodal case study. Mediekultur. ISSN 0900-9671. 39(74), p. 164–184. doi: 10.7146/mk.v39i74.134085. Full text in Research Archive
    • Prinz, Andreas; Engebretsen, Martin; Gjøsæter, Terje; Møller-Pedersen, Birger & Xanthopoulou, Themis Dimitra (2023). Models, systems, and descriptions: A cross-disciplinary reflection on models. Frontiers in Computer Science. ISSN 2624-9898. 5. doi: 10.3389/fcomp.2023.1031807. Full text in Research Archive
    • Skjæveland, Marianne Knudsen & Engebretsen, Martin (2023). Design for digitale museumsopplevelser. En sosialsemiotisk analyse av to kunstmuseers tilbud på nett. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. 30(1), p. 1–20. doi: 10.18261/nmt.30.1.4. Full text in Research Archive
    • Nærland, Torgeir Uberg & Engebretsen, Martin (2021). Towards a critical understanding of data visualisation in democracy: a deliberative systems approach. Information, Communication & Society. ISSN 1369-118X. doi: 10.1080/1369118X.2021.1968922. Full text in Research Archive
    • Kennedy, Helen; Allen, William; Engebretsen, Martin; Hill, Rosemary Lucy; Kirk, Andy & Weber, Wibke (2021). Data Visualizations: Newsroom Trends and Everyday Engagements. In Liliana, Bounegru & Gray, Jonathan (Ed.), The Data Journalism Handbook. Amsterdam University Press. ISSN 9789048542079. p. 162–173. doi: https:/doi.org/10.2307/j.ctv1qr6smr.27.
    • Engebretsen, Martin (2020). What ‘Work’ Can Dataviz Do in Popular Science Communication? VISIGRAPP. ISSN 2184-5921. 3, p. 260–264. doi: 10.5220/0009094002600264.
    • Engebretsen, Martin (2020). Putting the Data Center Stage. Graphs, charts and maps in the news media. In Stöckl, Helmut; Caple, Helen & Pflaeging, Jana (Ed.), Shifts towards Image-centricity in Contemporary Multimodal Practices. Routledge. ISSN 9780429487965. p. 275–296. doi: 10.4324/9780429487965-15.
    • Kennedy, Helen; Weber, Wibke & Engebretsen, Martin (2020). Data visualization and transparency in the news. In Engebretsen, Martin & Kennedy, Helen (Ed.), Data Visualization in Society. Amsterdam University Press. ISSN 978-90-4854-313-7. p. 169–185. doi: 10.2307/j.ctvzgb8c7.17.
    • Kennedy, Helen & Engebretsen, Martin (2020). Introduction: The relationships between graphs, charts,maps and meanings, feelings, engagements. In Engebretsen, Martin & Kennedy, Helen (Ed.), Data Visualization in Society. Amsterdam University Press. ISSN 978-90-4854-313-7. p. 19–32. doi: 10.2307/j.ctvzgb8c7.7.
    • Engebretsen, Martin (2020). From decoding a graph to processing a multimodal message: Interacting with data visualization in the news media. Nordicom Review. ISSN 1403-1108. 41(1), p. 33–50. doi: 10.2478/nor-2020-0004. Full text in Research Archive
    • Weber, Wibke; Engebretsen, Martin & Kennedy, Helen (2018). Data stories. Rethinking journalistic storytelling in the context of data journalism. Studies in Communication Sciences (SComS). ISSN 1424-4896. 18(1), p. 191–206. doi: 10.24434/j.scoms.2018.01.013.
    • Engebretsen, Martin; Weber, Wibke & Kennedy, Helen (2018). Data visualization in Scandinavian newsrooms: Emerging trends in journalistic visualization practices. Nordicom Review. ISSN 1403-1108. 39(2), p. 3–18. doi: 10.2478/nor-2018-0007.
    • Engebretsen, Martin & Weber, Wibke (2017). Graphic modes. In Perrin, Daniel & Cotter, Colleen (Ed.), The Routledge Handbook of Language and Media. Routledge. ISSN 9781138014176. p. 208–220. doi: 10.4324/9781315673134-21.
    • Engebretsen, Martin (2017). Levende diagrammer og zoombare kart. Datavisualisering som nyskapende fortellerform i journalistikken. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. 24(2), p. 1–27. doi: 10.18261/issn.0805-9535-2017-02-02.
    • Engebretsen, Martin (2015). Digital historiefortelling som interkulturell kommunikasjon. In Engebretsen, Martin (Eds.), Det tredje språket: Multimodale studier av interkulturell kommunikasjon i kunst, skole og samfunnsliv. Portal forlag. ISSN 9788283140361. p. 49–63. Full text in Research Archive
    • Engebretsen, Martin (2015). Et multimodalt perspektiv på kulturmøter. In Engebretsen, Martin (Eds.), Det tredje språket: Multimodale studier av interkulturell kommunikasjon i kunst, skole og samfunnsliv. Portal forlag. ISSN 9788283140361. p. 11–30. Full text in Research Archive
    • Engebretsen, Martin (2014). The soundslide report: Innovative journalism or misplaced works of art? Nordicom Review. ISSN 1403-1108. 35(1), p. 99–113. doi: 10.2478/nor-2014-0007.
    • Engebretsen, Martin (2012). Nett, brett, papir? Diskursive potensialer i konkurrerende medieplattformer. In Andersen, Thomas Hestbæk & Boeriis, Morten (Ed.), Nordisk socialsemiotik : pædagogiske, multimodale og sprogvidenskabelige landvindinger. Syddansk Universitetsforlag. ISSN 978-87-7674-657-5. p. 39–58.
    • Engebretsen, Martin (2012). Balancing cohesion and tension in multimodal rhetoric. An interdisciplinary approach to the study of semiotic complexity. Learning, Media & Technology. ISSN 1743-9884. 37(2), p. 145–162. doi: 10.1080/17439884.2012.655745.
    • Engebretsen, Martin (2010). Multimodal retorikk på nettet. In Engebretsen, Martin (Eds.), Skrift/Bilde/Lyd: Analyse av sammensatte tekster. Cappelen Damm Høyskoleforlaget. ISSN 978-82-7634-858-3. p. 101–124.
    • Engebretsen, Martin (2010). Hvorfor og hvordan analyserer vi sammensatte tekster? In Engebretsen, Martin (Eds.), Skrift/Bilde/Lyd: Analyse av sammensatte tekster. Cappelen Damm Høyskoleforlaget. ISSN 978-82-7634-858-3. p. 17–36.
    • Engebretsen, Martin (2008). Sakte utvikling mot en interaktiv nyhetsdiskurs. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. 15(4), p. 328–342.

    View all works in Cristin

    • Gnach, Alexandra; Weber, Wibke; Engebretsen, Martin & Perrin, Daniel (2022). Digital Communication and Media Linguistics. With Case Studies in Journalism, PR, and Community Communication. Cambridge University Press. ISBN 9781108490191. 310 p.
    • Engebretsen, Martin & Kennedy, Helen (2020). Data Visualization in Society. Amsterdam University Press. ISBN 978-90-4854-313-7. 464 p.
    • Engebretsen, Martin (2015). Det tredje språket: Multimodale studier av interkulturell kommunikasjon i kunst, skole og samfunnsliv. Portal forlag. ISBN 9788283140361. 334 p.
    • Engebretsen, Martin (2013). Visuelle samtaler. Anvendelser av fotografi og grafikk i nye digitale kontekster. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1236-1. 198 p.
    • Engebretsen, Martin (2010). Skrift/Bilde/Lyd: Analyse av sammensatte tekster. Cappelen Damm Høyskoleforlaget. ISBN 978-82-7634-858-3. 259 p.

    View all works in Cristin

    • Engebretsen, Martin (2023). Mellom profesjonell distanse og medmenneskelig nærhet. Når helsearbeidere bruker YouTube og Instagram til informasjon og rådgivning .
    • Engebretsen, Martin (2023). How to create understanding, motivation and trust through the visualization of health data.
    • Engebretsen, Martin (2023). Health experts on social media: a new first‐line service?
    • Engebretsen, Martin (2023). Studying data visualization as a semiotic and social practice.
    • Engebretsen, Martin (2023). Influensere i folkehelsas tjeneste. Hva gjør leger og psykologer på Youtube og Instagram?
    • Engebretsen, Martin (2022). Datafisering og datavisualisering.
    • Engebretsen, Martin (2022). Helsearbeidere på sosiale medier – hvorfor, hvordan og med hvilken effekt?
    • Engebretsen, Martin (2022). Studying data visualization as a social and semiotic practice.
    • Engebretsen, Martin (2021). Popular science communication, digital data visualization and informal learning.
    • Engebretsen, Martin (2021). Hva er det som gjør datavisualisering til effektiv kommunikasjon?
    • Engebretsen, Martin (2021). Hva skal til for at visualisering av helsedata kan bidra til læring, motivasjon og bygging av tillit?
    • Engebretsen, Martin (2021). Hva grafer og diagrammer kan fortelle (noen av) oss. Om datavisualisering, klimakommunikasjon og visual-numeric literacy.
    • Engebretsen, Martin (2021). Fra papiravis til mobil-nyheter: hva skjedde underveis?
    • Engebretsen, Martin (2020). Det gøymde maktspråket. [Business/trade/industry journal]. Forskerforum.
    • Engebretsen, Martin (2020). Data visualization as a semiotic tool for popular science communication.
    • Engebretsen, Martin (2020). Tallgrafikken som forklarer verden – for dem som leser grafer. Fædrelandsvennen. ISSN 0805-3790.
    • Engebretsen, Martin (2019). Datavisualisering i offentligheten.
    • Engebretsen, Martin (2019). Kompleksitet i bilder: Fra hypertekst til datavisualisering.
    • Engebretsen, Martin (2019). Dataviz: Seeing it from the user’s side.
    • Engebretsen, Martin (2019). The role of data visualization in contemporary journalism .
    • Engebretsen, Martin (2019). Creating meanings and feelings with graphs and charts.
    • Engebretsen, Martin (2018). Do graphs and charts make you a wiser person? From numbers to graphics.
    • Engebretsen, Martin (2018). Interacting with data visualization in the news media: a user study.
    • Engebretsen, Martin (2018). Verbal kommunikasjon i hestesporten.
    • Engebretsen, Martin (2018). From numbers to graphics.
    • Engebretsen, Martin (2018). Fra tall til figurer.
    • Engebretsen, Martin (2018). Datavisualisering i nyhetsmediene: Trender og holdninger.
    • Engebretsen, Martin (2017). Hvordan bruke datavisualisering i klasserommet?
    • Engebretsen, Martin (2017). Falske nyheter og alternative fakta – hva er det og hvilke problemstillinger reiser begrepene.
    • Engebretsen, Martin (2017). Harde fakta i klare farger. Hvordan styrke studentenes kompetanse i å lese og bruke datavisualiseringer? .
    • Engebretsen, Martin; Weber, Wibke & Kennedy, Helen (2017). Visualization practices in Scandinavian news rooms: a qualitative study.
    • Engebretsen, Martin (2016). Introduksjon til multimodalitet.
    • Engebretsen, Martin (2016). Interactive data visualizations - and the shaping of meanings and feelings.
    • Engebretsen, Martin (2016). Datavisualiseringer: Fargerike og informasjonstunge – men hva tilfører de journalistikken?
    • Engebretsen, Martin (2015). Data visualization as a tool for digital mediation of numeric information.
    • Engebretsen, Martin (2015). Transkulturelle erfaringer i sosiale medier. En studie av diskursive strategier hos norske innvandrere på nett.
    • Engebretsen, Martin (2015). "Innovativ, relevant og nyttig forskning? Rapportering fra noen ærlige forsøk".
    • Engebretsen, Martin (2014). "Bilder i pr-tekster. Hva og hvordan kommuniserer de?".
    • Engebretsen, Martin (2014). "Koherens i multimodale tekster".
    • Engebretsen, Martin (2014). "Museale bildesamlinger på nettet".
    • Engebretsen, Martin (2014). "Grenseoverskridende formidling på YouTube".
    • Engebretsen, Martin (2014). "Digital storytelling as intercultural communication".
    • Engebretsen, Martin (2013). Bredt og ambisiøst om sosiale medier. Norsk Medietidsskrift. ISSN 0804-8452. p. 358–361.
    • Engebretsen, Martin (2013). Å analysere bilder i kontekst.
    • Engebretsen, Martin (2013). Trab Laus. Digital Narrative as Social Action.
    • Engebretsen, Martin (2013). Den engasjerte leser. Opplevelse og fortolkning i unge leseres møte med komplekse nett-tekster.
    • Engebretsen, Martin (2013). Grafikk-basert folkeopplysning på nettet: fokus på meninger og kontekster.
    • Engebretsen, Martin (2013). The Soundslide Report. Innovative Journalism or Misplaced Works of Art?
    • Engebretsen, Martin (2012). Konstruksjonen av et sted i verden. Multimodale nasjonsfremstillinger i vekslende mediale omgivelser.
    • Engebretsen, Martin (2012). Nasjonalhistoriske bilder i nye, digitale kontekster.
    • Engebretsen, Martin (2012). Visual conversations online. New uses of photo, video and graphics in evolving digital genres.
    • Engebretsen, Martin (2011). http://multikul.prosjekt.uia.no/.
    • Engebretsen, Martin (2011). Nett, brett, papir? Å analysere diskursive potensialer i konkurrerende medieplattformer.
    • Engebretsen, Martin (2011). Analyzing discursive potentials in competing media platforms.
    • Engebretsen, Martin (2010). Balancing Cohesion and Tension in Multimodal Rhetoric An interdisciplinary approach to the study of semiotic complexity.
    • Engebretsen, Martin (2010). Nettavisen som diskursarena.
    • Engebretsen, Martin (2010). Analyse av medierte diskurser.
    • Engebretsen, Martin (2010). Diskursanalyse av nettaviser.
    • Engebretsen, Martin (2010). Den engasjerte leser. Opplevelse og fortolkning i unge leseres møte med komplekse nett-tekster.
    • Engebretsen, Martin (2010). Hvordan jobbe analytisk med dagens komplekse nett-tekster? Norsklæreren. ISSN 0332-7264. p. 18–24.
    • Engebretsen, Martin (2009). Å analysere medierte diskurser.
    • Engebretsen, Martin (2009). Struktur og koherens i hypertekst.
    • Engebretsen, Martin (2009). Opplevelse og fortolkning i møte med komplekse kulturelle ytringer.
    • Engebretsen, Martin (2009). Hvor går journalistikken?
    • Engebretsen, Martin (2009). Trender i skandinavisk nettjournalistikk.
    • Engebretsen, Martin (2009). Visuell retorikk på nettet.
    • Engebretsen, Martin (2009). Kunsten å overbevise digitalt. En studie av multimodal meningsskaping og retorikk på nettet.

    View all works in Cristin

    Published Apr. 16, 2024 11:19 AM