Masteroppgave om organisasjonskultur på Sørlandet

EVU-studenter med spennende kartlegging. Se sak i Fædrelandsvennen 26. februar.

Anne Helene Grunni

Faksimile fra Fædrelandsvennen 26. februar 2015.

- Det er første gang organisasjonskulturene i kommunene i landsdelen blir kartlagt. Som kommunalt ansatt undres jeg over hvorfor ulike kulturer ikke blir vektlagt i sammenslåingsdebatten som nå pågår. Det dreier seg jo tross alt om flere tusen ansatte som kan måtte tilpasse seg en helt ny organisasjonskultur. Jeg håper at oppgaven vår kan bli brukt konstruktivt av kommunene som nå vurderer om de er tjent med å slå seg sammen med hverandre.

Det sier Anne Helene Grunni (hovedrevisor i Kristiansand Revisjonsdistrikt IKS) til Fædrelandsvennen. Sammen med Wiggo Nordskag (lønningssjef i Kristiansand kommune) har hun skrevet masteroppgaven Organisasjonskultur på Sørlandet.

Se artikkel i FVN (abonnement). Saken er også lenket opp fra EVU sin Facebook-side for dere som ikke har fvn-abonnement.

Master i ledelse

Masteroppgaven er gjennomført som avsluttende del av erfaringsbasert Master i ledelse, spesialisering kommunal ledelse ved EVU-enheten, Fakultet for samfunnsvitenskap.  ​

I oppgaven er det sett på hvilke verdier eller kulturer som er de rådende i kommunene.
De fire hovedverdiene som kommunene i ulik grad vektlegger er klan (samarbeid), hierarki (struktur), adhokrati (utvikling) og marked (konkurranse).

Morten Øgård har sammen med Linda Hye​ vært veileder for Grunni og Nordskag i arbeidet med masteroppgaven.​

Se også Nyhetssak fra november: Kulturkartlegging og organisasjonsutvikling​