Lær å bruke digitale verktøy og bli en bedre underviser

Faglærer Tore Næss ønsker å vise lærere at produksjon av e-læringsressurser egentlig er ganske enkelt og at alle kan heve kvaliteten på undervisningen gjennom bruk av digitale verktøy.

Tore Næss holder opp en mobil som man kan filme med

- Mobilen er det eneste man trenger for å lage engasjerende filmer til undervisningen, sier Tore Næss, foreleser i faget grafisk design og video.

Kurset grafisk design og video har søknadsfrist 15. februar og er for deg som jobber i skole eller barnehage, og som vil lære mer om bruk av digitale verktøy i undervisning.

På kurset undervises det i tekniske løsninger i en praktisk sammenheng. Føler du deg usikker på egen teknisk kompetanse er dette kurset for nettopp deg.

-Det viktigste med kurset er å vise at produksjon av e-Læringsressurser egentlig er ganske enkelt. Teknologien er her, alle har et kamera og redigeringsmuligheter på sin egen mobiltelefon. Ved å følge enkle metoder kan man produsere gode og engasjerende filmer som virkelig forbedrer undervisningen, sier Næss.

Han er overingeniør på institutt for IKT ved UiA og fagansvarlig for kurset.

Bedre kvalitet, mer tid
Digitale læringsressurser er nyttige verktøy som gir elever mulighet til å innhente kunnskap på egne premisser. De kan se ressursene flere ganger, i eget tempo og når de selv måtte ønske.

Næss mener at lærere og skoler som behersker digitale læringsressurser vil oppleve økt kvalitet på undervisningen og samtidig frigjøre mer tid til oppfølging av elevene.

– Bruk av video i til kunnskapsformidling har kommet for å bli. Aldri før har det vært enklere oppsøke og dele kunnskap på YouTube, Facebook og tilsvarende formidlingskanaler. Vi er en del av den digitale tidsalderen, og våre barn og unge er "digital natives” som har tilgang på svært mange læringsressurser online, sier han engasjert.

Praktisk produksjonsarbeid
Selv har Næss en variert bakgrunn med praktisk erfaring som studentene vil nyte godt av. Han er sivilingeniør av utdannelse og har solid erfaring fra TV-produksjoner. For det observante publikum på sykkel-NM i Grimstad for noen år siden, kunne man faktisk se Næss jobbe som kameramann på en av motorsyklene som filmet løpet.

– På samlingene vektlegger vi det praktiske arbeidet med produksjon. Studentene samarbeider om å gjøre video- og lydopptak, lyssette og produsere komplette filmer. Vi gjennomførte kurset for første gang i høst, og vi hadde veldig god erfaring med samlingene, avslutter Næss.

Kurset har søknadsperiode nå og du kan søke her.