– Masteren har lært meg å se mer av det helhetlige bildet

Esben Haus Grosvold

student, Master i innovasjon og kunnskapsutvikling

Navn: Esben Haus Grosvold
Studieprogram: Innovasjon og kunnskapsutvikling, masterprogram

Jeg tok et fagbrev i kontor og administrasjon ved Forsvarets kompetanse- og utdanningssenter i Bodø. Deretter fikk jeg opptak via fagbrev (Y-veien) til en Bachelor i serviceledelse og markedsføring ved Høgskolen i Innlandet. Til slutt endte jeg opp her på en Master i innovasjon og kunnskapsutvikling ved Handelshøyskolen ved UiA.

Når det gjelder arbeidserfaring, så jobbet jeg et år ekstra i Forsvaret etter jeg tok fagbrevet, og nå jobber jeg deltid ved siden av masteren som assisterende daglig leder for tre utesteder og én restaurant.

Hvorfor valgte du Innovasjon og kunnskapsutvikling?

Etter utveksling til Canada på tredje semester under min bachelor fikk jeg interessen for videreutdannelse. Det var mange spennende valgmuligheter, og for meg var det viktig med en utdannelse som sikret meg en god fremtidig jobb, og ga meg gode valgmuligheter. Jeg har Agder i mitt hjerte, og etter tre år i Bodø, og tre år på Rena var det på tide å komme hjem til deg glade Sørlandet.

Hvordan er studentlivet på UiA Campus Grimstad?

Jeg synes at studentlivet på Campus Grimstad er utrolig bra, med gode tilbud og aktiviteter for oss som studenter. Grimstad har en helt unik sjarm som mange ikke legger merke til når de sammenligner Grimstad med Kristiansand. Begge campuser har mye bra å by på, men det er lite som slår den sjarmerende trebebyggelsen i sentrum av Grimstad.

Hvordan er det å kombinere jobb/verv og studiet?

For min del så går det veldig bra å kombinere jobb og verv med studiet. På en mastergrad er det lagt opp til mye selvstudium, og man kan dermed balansere dagene sine enklere. Jeg har vært så heldig å få meg en jobb hvor arbeidstiden primært er i helger, og kolliderer derfor ikke med studiehverdagen. Jeg prioriterer å skaffe meg arbeidserfaring og være med på spennende og viktigere prosesser gjennom mine verv, enn å kun få A på vitnemålet. Jeg har troen på en god balanse mellom det sosiale, arbeid og det akademiske. Vi er kun unge en gang!

Hvordan opplever du at du bruker utdanningen din i jobben/vervet?

Jeg sitter i Fakultetsstyret til Handelshøgskolen som er det øverste besluttende organ for Handelshøgskolen, og her skjer det utrolig mye spennende. Her jobber vi strategisk mot Handelshøyskolen sin posisjonering.

Da jeg er nærmeste leder for over 20 medarbeidere har jeg hatt god nytte av de organisasjonelle emnene på masteren. Den har gitt meg en forståelse for hvordan mennesker har forskjellige forståelser og oppfattelser, og hvordan man kan lettere skape en felles plattform for en enklere arbeidshverdag. Masteren har lært meg å se mer av det helhetlige bildet, hvordan vi som region henger sammen og viktigheten av å være tilpasningsdyktig.

Har du noen tips til kommende studenter?

Min anbefaling til deg som student er å ikke fokusere for mye på hva du skal studere. Velg heller et fagmiljø, yrkesgruppe, eller arbeidsplass som du synes kunne være interessant å jobbe med. Deretter velger du utdanningen som passer best til dine ambisjoner og drømmer. Det er alt for mange som er for opptatt av prestisje, titler og hva alle andre velger. Jeg valgte Master i innovasjon og kunnskapsutvikling da den passet best til mine fremtidsplaner. Tror du masteren kan hjelpe deg å nå dine mål og ambisjoner? Søk, så kan jeg love deg at du ikke kommer til å angre!