– Kompetansen man får fra Regnskap og revisjon er veldig ettertraktet

Kompetansen man får fra Regnskap og revisjon på Handelshøyskolen er veldig ettertraktet. Selv fikk jeg mitt første jobbtilbud rett etter studiestart.

Birgitte Helle

student, Master i regnskap og revisjon - siviløkonom

Navn: Birgitte Helle
Studieprogram: Regnskap og revisjon - siviløkonom, masterprogram

Det at jeg begynte å studere Bachelor i økonomi og administrasjon var ganske tilfeldig. Matematikk var et interessant fag og noe jeg likte å drive med, så da ble økonomistudiet et enkelt valg. Bachelor i økonomi og administrasjon er uansett en god start da det er relevant uavhengig av hvilken retning man går videre.

Valget om å studere på Handelshøyskolen ved UiA er noe jeg aldri har angret på. Fagene er spennende, sosialt studentliv og mange gøye studentforeninger man kan engasjere seg i. Kristiansand byr også på mange muligheter når det kommer til deltidsjobber. Jeg begynte å jobbe på kundeservice i Nordea da jeg var på mitt andre semester, og har jobbet der siden. Det å kunne jobbe ved siden av studiet er noe jeg har satt stor pris på.

Hvorfor valgte du Regnskap og revisjon?

Da jeg skulle velge videre studie var jeg mer klar over hvilken retning jeg ville gå siden denne masteren innenfor regnskap og revisjon (MRR) er en av få utdanninger som tilbyr både revisor- og siviløkonom-tittelen i samme master. Jeg visste ikke om det var spesifikt revisor jeg ønsket å bli, men tenkte det var en god plass å starte da det gir et godt kompetansegrunnlag. I tillegg var det en stor fordel at man ikke er låst til å arbeide som revisor, men har muligheten til å arbeide innenfor andre økonomi-yrker også.

Den andre store fordelen med studiet er at revisjonsselskapene står i kø etter MRR-studentene og mange begynner med rekruttering allerede to år før endt studie. Her tilbyr også noen selskap stipend til attraktive kandidater som kan komme godt med. Med andre ord er kompetansen man får fra MRR på Handelshøyskolen veldig ettertraktet. Selv fikk jeg mitt første jobbtilbud rett etter studiestart.

Hvordan er studentlivet på UiA Campus Kristiansand?

Jeg er en reiselysten student som kommer fra Bergen, så da jeg skulle velge studiested måtte jeg flytte til en annen by. Ettersom jeg er fra regnbyen så var det ikke mye som skulle overtale meg for å flytte til Kristiansand. Det er utrolig deilig å kunne gå til og fra universitetet uten at det regner hver dag. I tillegg elsker jeg at det er lett å komme seg dit man skal, uavhengig om det er ved å gå, sykle eller ta buss.

Sørlandsbyen har alt man trenger av butikker, bystranden og flotte turområder. Kristiansand er kanskje kategorisert som en storby, men byen er liten nok til at man føler seg velkommen og møter kjentfolk på gaten. Samtidig er det alltid mange muligheter til å bli kjent med flere folk da alle er imøtekommende og det er alltid et arrangement eller to å delta på.

Hvordan er det å kombinere jobb/verv og studiet?

Både Master i økonomi og administrasjon og MRR har ikke obligatorisk oppmøte som gir en fordel ved at man kan tilpasse hverdagen sin selv. I tillegg gir det en god mulighet til å ha deltidsjobb ved siden av studiet og engasjere seg. Selv har jeg vært med i Econa UiA alle de tre årene på bachelorstudiet, Karrieredagen, medlem i Mercurius' økonomiutvalg, studenttillitsvalgt og studentassistent. Her får man muligheten til å utvikle og utfordre seg, samtidig som man blir kjent med utrolig mange hyggelige medstudenter. Dagene kan bli hektisk, men siden man er sammen med venner så blir det alltid gøy. Det har derfor bare gitt mer motivasjon og energi til kunne kombinere studie og verv/jobb selv om det tar tid.

Hva skal du jobbe med etter masterutdanningen?

Første semester på masteren fikk jeg jobbtilbud som revisor, og det takket jeg selvfølgelig ja til. Selv mener jeg at den beste måten å starte jobblivet på, er ved å begynne som revisor. Ikke nødvendigvis fordi man ønsker å drive med det i mange år, men fordi det gir et utrolig godt kompetansegrunnlag og en forståelse man vil ha god nytte av i videre stillinger. Å begynne som revisor gir mange muligheter til å ha god faglig utvikling og fordype seg i prosjekter innenfor ulike bransjer man interesserer seg i.

Har du noen tips til kommende og nåværende studenter?

En av mine sterkeste anbefalinger er å engasjere seg i studentorganisasjoner og annet frivillig arbeid. Det at jeg begynte å engasjere meg i studentforeninger og verv tidlig på studiet har hatt mye å si for hvor jeg er i dag. Mange kan jobbe seg til gode karakterer, men det er viktig å skille seg ut når man går på økonomistudiet. En god måte å gjøre dette på er å vise at man kan håndtere skole, jobb og verv på en gang. Først og fremst så bygger man et nettverk som gir mange muligheter, men det viser også at en har pågangsmot og stå-på vilje noe som fremtidig arbeidsgiver setter stor pris på.