Jump to main content

– Viktig å studere noe man har lyst til og som man kan trives med

Runar Furre (foto)

Runar Furre

Master i idrettsvitenskap og bachelor i idrett med friluftsliv som bredde

Hvorfor valgte du dette studiet?

Jeg har alltid vært glad i idrett. Helt siden jeg var liten har jeg vært aktiv i fotballen og alltid likt å prøve nye idretter. Alt fra ballsport, til vannsport og generell bevegelse. For meg er det viktig å studere noe man har lyst til og som man kan trives med både som student, og i arbeidslivet.

Vil du anbefale studiet ditt?

Absolutt! Studiet er bygd opp på en god måte der du får mulighet til å teste masse forskjellige idretter, samt ha et breddeår hvor du står fritt til å velge noe du interesserer deg for. Gjennom studie bygger du fort varig vennskap gjennom delt aktivitetsglede med medstudenter. Videre i studie får man en bred kunnskap i prestasjonsutvikling, hvor du i tillegg har mulighet til å spesialisere deg på temaer du interesserer deg ekstra for.

Hva er det beste med studiet ditt?

Det beste med studiet er en variert studiehverdag. En dag er det praktisk undervisning med aktiviteter eller testing i laboratoriet, og en annen dag er det spennende teori i klasserommet. Foreleserne er dyktige og pensum er spennende! Gjennom både turer og aktiviteter blir man ekstra godt kjent med medstudentene og seg selv. I tillegg får man muligheten til å etterfølge sine interesser gjennom breddeår og bachelor-/masterskriving.

Vil du anbefale UiA?

Jeg kan sterkt anbefale idrettsstudium på UiA. Dette er et studium som universitetet har hatt gjennom mange år, hvor de har funnet en formel som fungerer. De har dyktige lærere med dyp kompetanse som man kan lære masse av. I tillegg er Kristiansand en fin studentby med gode fasiliteter med muligheter for å utøve idrett og friluftsliv, samt andre organiserte og uorganiserte muligheter.

Hva gjør du utenom studiene?

Utenom studiene jobber jeg i Midt-Agder Friluftsråd som Ungveilder. Her får jeg muligheten til å være med på å tilrettelegge for gode opplevelser utendørs. Jeg er over gjennomsnittet interessert i fotball og frisbeegolf, så her går det mye tid sammen med turgåing og andre aktiviteter. I tillegg er jeg også engasjert i studentarbeidet Touchpoint.

Tips til nye studenter

Vær frimodig, spør spørsmål, ta kontakt. UiA har dyktige lærere og rådgivere som vil hjelpe deg frem, og du kan spørre om hjelp til hva som helst, når som helst. Vær åpen for å lære av medstudenter, bruk kollokviegrupper og utnytt hverandres kunnskap. Stress ned, ta en ting om gangen og nyt studietiden.