Vi lærer litt om alt til moderne medieproduksjoner

Studiet gir deg mulighet til å utforske alt som har med digital eller fysisk medieproduksjon. Dette kan være alt fra å lage en hel kortfilm eller programmere din egen nettside/app.

Tor Halvard Svendsen

Multimedieteknologi- og design

Hvordan var studievalget ditt?

Jeg har alltid vært fasinert med alt digitalt; programmering, 3D modellering og animasjon, og medieproduksjon. Og med at samfunnet flytter seg mer mot å bli heldigitalisert, så tenkte jeg at dette var noe jeg ville være på.

Hvorfor valgte du UiA og din utdanning?

Jeg valgte Multimedieteknologi og -design på UiA campus Grimstad etter jeg snakket med daværende studenter ved ulike linjer jeg var interessert i. Det tok ikke langt tid før jeg fant ut at dette studiet passet svært godt for meg og gikk hånd i hånd med mine interesser. Det at studiet befant seg på campus Grimstad var stort pluss i seg selv, gitt at dette er mer eller mindre en liten idyllisk sørlandsby med en campus som jobber med å være ledende innenfor teknologi i enkelte sektorer.

Hva lærer du?

På Multimedieteknologi og -design så lærer man litt av alt som er relevant til moderne medieproduksjon. Dette kan være Adobepakken, Javascript og ulike 3d-verktøy. Det er også et sterkt fokus på teknologidelen, så man sitter også igjen med en god del kunnskap om «frontend-» og «backend»-utvikling. Det er opp til studentene selv å spesialere seg innfor enkelte felt av som dette studiet åpner opp for.

Hva har du lyst til å drive med når du er ferdig?

I løpet av studietiden har jeg fått stor interesse for AR/VR utvikling, og har fått muligheten å utvikle et VR-verktøy som er rettet mot opplæring av sykepleierstudenter. Dette er noe jeg håper at jeg kan jobbe med i fremtiden ettersom at dette er noe som blir mer og mer brukt i ulike sektorer.

Hvorfor bør man ta nettopp din utdanning?

Dette studiet gir deg en mulighet til å utforske alt som har med digital eller fysisk medieproduksjon. Dette kan være alt fra å lage en hel kortfilm eller programmere din egen nettside/app. I løpet av utdanningen har du muligheten til å eksperimentere med verktøy som ikke nødvendigvis er en del av pensum, om man tenker utenfor boksen. Foreleserne er tett på, og vil alltid komme med tips og triks og vil til og med engasjere seg i et spennende prosjekt du kanskje vil prøve å jobbe på i forbindelse med et fag du tar.

Hvordan er studentlivet på UiA campus Grimstad?

Studentmiljøet i Grimstad er åpnet og inkluderende med mange muligheter for å bli kjent med nye studenter over det tverrfaglige. Selv om campus Grimstad ikke er den største campusen i Norge, så er det mye man kan engasjere i, som for eksempel studentorganisasjoner.

Har du noen tips til kommende studenter?

Engasjer deg! Dette slår aldri feil. Om du engasjerer deg på fritiden med å bli med i en studentorganisasjon- eller gruppe eller engasjerer deg i det faglige. Det vil alltid komme noe positivt ut av det, enten om du får minner for livet på fritiden, eller får bli med på nye spennende prosjekter i løpet av studiet.