Valgte studium med gode fremtidige jobbmuligheter

Erlend Hamre (foto)

Studiet har gitt meg en veldig god breddeforståelse blant annet innen business, økonomi og kundeforståelse. Du er innom et bredt spekter av emner gjennom utdannelsen, men alle er sydd sammen på en slik måte at de bygger på hverandre.

Erlend Hamre

Student på Markedsføring og ledelse

Navn: Erlend Hamre
Studium: Markedsføring og Ledelse
Fra: Mandal

Hvorfor valgte du dette studiet?

Jeg var svært usikker på hva jeg skulle gjøre etter videregående, så jeg måtte tenke på hva jeg var interessert i. Jeg visste at å jobbe med salg var noe jeg kunne tenke meg videre. Markedsføring virket som en bra måte å komme inn på feltet, og det virket veldig relevant å kombinere dette med ledelsesfag for gode fremtidige jobbmuligheter.

Hvordan foregår undervisningen?

Noe av det beste med dette studiet er mulighetene for utveksling 5. semester. Går man dette studiet har man muligheter å søke seg inn på over 50 forskjellige universiteter verden rundt. Selv valgte jeg Sør-Korea og hadde en uforglemmelig opplevelse der. Mye av forelesningene ellers er ganske tradisjonelle, ofte basert på populære internasjonale lærebøker, og noen ganger samskrevet av foreleserne selv. I mange fag får man besøk av gjesteforelesere fra norske bedrifter. Nesten ingen forelesninger er obligatoriske, så du kan være veldig fleksibel om du har en ellers travel livsstil. Jeg anbefaler derimot å møte opp på forelesningene, da man får mye mer ut av det enn å sitte å lese selv.

Hvordan opplever du studietiden din ved UiA?

Studietiden ved UiA er fantastisk, og går altfor fort forbi.

Det beste er at UiA tilrettelegger for forskjellige behov. I vrimleområdet er det alltid liv og stands fra studentorganisasjoner eller bedrifter, og du møter garantert noen kjente. Trenger du grupperom til den innleveringen har UiA utallige rom, noen er til og med åpne 24/7. Trenger du fullt fokus, er biblioteket en musestille studieplass enten det sitter 3 eller 300 der inne.

UiA har en fantastisk god kantine med gode priser på sunn mat. Men det beste er alle arrangementene. Østsia er skolens studentkulturhus og her skjer det alltid noe, enten det er konsert med Astrid S eller Sondre Justad, standup med Dag Sørås eller Piateed, en fullstappet torsdagsquiz med venner, min personlige favoritt «Tøm tanken», eller hvis man bare vil sitte og slappe av med venner mellom/etter forelesning.

Studiet mitt har gitt meg venner for livet. Og noe av det gode med å studiet er at man blir med i Emporium linjeforening. Linjeforeningen har årlige tradisjoner som julebord og nyttårsgalla. Emporiske leker er også et sikkert vårtegn. I tillegg får man eksklusive rabatter.

Hva er det viktigste du har lært hittil?

Hvilke karrieremuligheter har du etter studiene?

Man blir aktuell både i privat og offentlig sektor innenfor jobber som har med markedsføring og markedsanalyse, og studiet er også aktuelt for deg som vil jobbe med salg. Ledelsesdelen gjør deg kapabel til å lede mindre bedrifter og avdelinger.

Hva er drømmejobben din?

Jeg vil gjerne jobbe innenfor et firma som selger produkter eller tjenester, hvor jeg kan analysere markeder, se fremtidige markedsbehov og klare å fylle disse. En jobb som krever litt kremmerånd kan man si!

Tips til studenter

• Møt opp i forelesninger, så slipper du mye tid til egenstudium.
  • Vær med på sosiale arrangementer i regi av linjeforeningen og UiA, det er utrolig moro!
  • Bruk sjansen å få deg relevant jobb ved siden av om mulig, jeg har fått tre forskjellige relevante jobber hvor jeg har vært attraktiv kandidat fordi jeg går på dette studiet.

Foto: Daniela Halvorsen