– Utvekslingen har vært et minne for livet

Benedicte Olsen, foto.

Jeg ville utfordre meg selv på noe jeg ikke helt visste om jeg turte, og tenkte at det er nå eller aldri!

Benedicte Olsen

Engelskstudent på utveksling til California State University, Monterey Bay

Navn: Benedicte Olsen
Studium: Engelsk, bachelor
På utveksling til: California State University, Monterey Bay

Hvorfor valgte du å dra på utveksling?

Jeg ville utfordre meg selv på noe jeg ikke helt visste om jeg turde, og tenkte at det er nå eller aldri! I tillegg ønsket jeg å forbedre engelsken min.

Benedicte Olsen, foto.

Hva er det som gjør California State University, Monterey Bay spesielt?

Universitetet er plassert på en gammel, nedlagt militærleir, og ligger ganske øde til. Det er litt langt til sentrum og butikker, men heldigvis er det bussforbindelse med hyppige avganger som er gratis for studenter. Jeg anbefaler at du skaffer deg en sykkel om du skal studere her. Skolen er liten i amerikansk skala, men stor i norsk skala, så den er omtrent som UiA. Det er mange flotte, nye bygg, og klasserommene holder høy standard.

Hvordan var studiene dine i California?

Skolesystemet er veldig annerledes i USA. Vi hadde ofte undervisning til sent på kvelden, og det er mye lekser og lett å føle seg overlesset med arbeid. Men jeg lærte at om du holder deg ajour med leksene og leverer alt du skal, er det nokså enkelt å få toppkarakter.

Nivået på professorene varierte. Noen av dem var veldig gode akademisk og gode pedagoger, mens andre var litt surrete og ustrukturerte.

Hva tar du med deg videre fra utvekslingen som du ikke ville fått i Norge?

Internasjonale venner og alt jeg har lært om deres kulturer og den amerikanske kulturen. Det har vært sykt mange kule opplevelser og steder å se. Utvekslingen har vært et minne for livet, og noe jeg kommer til å leve på lenge.

Benedicte Olsen med venner, foto.

Tre tips til studenter som skal reise til samme sted

1. Bli med på utfluktene som arrangeres av Internasjonalt kontor.
  2. Gå på oppdagelsesferd og få med deg naturopplevelsene i nærområdet – de er fantastiske!
  3. Ikke kom på etterskudd med leksene.