– Tenk å få være så privilegert at man kan reise og studere samtidig

Regine Tveiten (foto)

På utveksling opplever man en ny kultur og man får muligheten til å lære om og i et annet land. Man lærer også mye om seg selv som person og blir mer kjent med seg selv som person. Det å kunne gå utenfor komfortsonen, det trygge og vante, tror jeg alle burde gjøre.

Regine Tveiten

Grunnskolelærerstudent på utveksling til Nuuk, Grønland

Navn: Regine Tveiten
På utveksling til: Ilisimatusarfik, University of Greenland, Nuuk, Grønland
Studium: Grunnskolelærer 5-10

Hvorfor valgte du å dra på utveksling?

Jeg elsker å reise og å oppleve nye ting. Helt fra jeg startet med studier visste jeg at jeg skulle på utveksling, bare ikke hvor. Man opplever en ny kultur og man får muligheten til å lære om og i et annet land. Man lærer også mye om seg selv som person og blir mer kjent med seg selv som person. Det å kunne gå utenfor komfortsonen, det trygge og vante, tror jeg alle burde gjøre. Det å ha studier fra utlandet ser bra ut når man skal søke jobb og man blir ettertraktet for å ha gjort noe annerledes. En ser ting på en ny måte og det å få bo et sted over lengre tid, bli en del av samfunnet, er helt annerledes enn å ha vært der på ferie. Tenk å få være så privilegert at man kan reise og studere samtidig, samt oppleve noe helt nytt.

Regine Tveiten i fin natur på Grønland (foto)

Hva er det som gjør Ilisimatusarfik spesiell?

Ilisimatusarfik er et lite universitet med mellom 600-800 studenter, likevel er det det fineste universitetet jeg noen gang har sett. Det er lite og intimt, man kjenner igjen alle som går der og studiet blir veldig personlig. Å reise til Nuuk er spesielt, og man skal være innstilt på at det er lite og at man ikke kommer seg bort fra byen. Likevel ligger Ilisimatusarfik slik at man har en fantastisk utsikt uansett hvor i bygget man er, enten om det er på biblioteket, i kantina eller i klasserommene.

Nuuk på Grønland (foto)

Hvordan var studiene dine på Ilisimatusarfik?

Jeg tok to emnefag mens jeg var i Nuuk og begge var på dansk. Jeg bestemte meg for å kun snakke dansk da jeg kom dit (bortsett fra med de andre utvekslingsstudentene som kun snakker engelsk). Det fungerte bra og jeg snakker nå dansk etter å ha studert på språket og jobbet med barn samtidig. I det ene faget var vi tre studenter og to forelesere, og da er man nødt til å legge inn en ekstra innsats fordi man er så få. I det andre faget var vi flere, opptil 20, og fikk foreleser helt fra Danmark. Det er en annen studiekultur enn her i Norge, og mange studerer kun på deltid. Jeg tok språkfag der oppe og valgte ut de to, av tre, som er mest relevant for meg som fremtidig lærer. Jeg lærte utrolig mye og merker allerede dette semesteret at jeg kan bruke noe av det i norskfaget jeg har.

Nordlys (foto)

Hva tar du med deg videre fra utvekslingen som du ikke ville fått i Norge?

Det som er mest tydelig er at jeg sitter igjen med et nytt språk jeg kan forstå og gjøre meg forstått på, samt noen ord og setninger på grønlandsk (som kan være nyttig på quiz). Jeg har fått en ny forståelse for urbefolkinger og deres historier etter å har bodd så tett på en blanda kultur mellom grønlendere og dansker/utlendinger. Jeg sitter på mye livserfaring og har lært mye om meg selv, samt gått ut av komfortsonen min flere ganger enn én. Dette mener jeg at jeg har vokst som menneske på. Jeg har også fått venner fra flere steder og land.

Har du tre tips til studenter som skal reise til samme sted?

1. Være forberedt på at det er et lite samfunn. Jeg trives best på små steder, men kommer du fra en by og er vant med mye mennesker er dette noe å være obs på.

2. Ha med gode (og varme) turklær og gå mye turer. Det er skikkelig flott natur.

3. Om du ikke reiser til et sted som Grønland (det kan jo være litt sært) anbefaler jeg et sted som ikke er så stort/populært, og som det nesten ikke er nordmenn. Man behøver ikke reise så langt for å ha det helt supert. Husk å studere et sted er ikke det samme som å dra dit på ferie. Norden og Europa kan også være skikkelig eksotisk.