– Takknemlig for opplevelsen jeg fikk

Marius Larsen (foto)

Utvekslingsoppholdet gjorde at jeg fikk oppleve en by på en helt annen måte enn hvis jeg bare hadde dratt på ferie dit. Jeg fikk veldig mange venner fra andre plasser i verden, som jeg holder kontakt med og har planer om å besøke i senere tid. Jeg utviklet meg også som person ved å dra ut av komfortsonen og bare gjøre noe som er annerledes

Marius Larsen

Barnehagelærerstudent på utveksling til KP University, København

Navn: Marius Larsen
På utveksling til: København Professionshøjskole, København
Studium: Barnehagelærer

Hvorfor valgte du å dra på utveksling?

Jeg hadde lyst til å oppleve en annen hverdag enn hva jeg var vant til og bare flytte litt på meg for en kort periode. Og selv om ikke København er så utrolig langt unna, var det en by jeg synes virket spennende og full av muligheter. Jeg hadde også lyst til å utvide nettverket mitt, og da tenkte jeg at utveksling var en fin mulighet til å bli kjent med nye folk over hele verden på.

Marius Larsen med internasjonale medstudenter foran Amalienborg Slott (foto)

Hva er det som gjør København Professionshøjskole spesiell?

Det er en flott, ny og stor skole. Den var ikke så veldig annerledes enn hva jeg er vant med fra universiteter hjemme. Men det jeg likte godt var at de hadde forskjellige klasser med internasjonale studenter som også danske studenter som gikk pedagoglinjen kunne ha som valgfag. På den måten ble man også kjent med lokale studenter og ikke bare internasjonale.

Marius Larsen med klassen på tur (foto)

Hvordan var studiene dine på København Professionshøjskole?

Selve studiet var ganske likt som hjemme. Det ble mye repetisjon for min del ettersom vi hadde om pedagogikk i et europeisk perspektiv sett fra et skandinavisk synspunkt. Vi var ikke en veldig stor klasse, og på den måten fikk vi en tettere relasjon med både hverandre og lærerne. Det ble satt mye fokus på inkludering, samhold og engasjement i klassen, hvor vi istedenfor å bare sitte og høre på læreren, deltok i diskusjoner og samtaler. I begynnelsen av studiet dro vi også på en leir ca. 1 time utenfor København hvor vi hadde forskjellige workshops og forelesninger. Vi var på den leiren i tre dager, og siden vi da lagde mat sammen, spiste sammen og hadde underholdning på kveldene ble vi alle tett knyttet allerede fra begynnelsen.

Hva tar du med deg videre fra utvekslingen som du ikke ville fått i Norge?

Man opplever så mye mer når man er på utveksling enn når man er hjemme. Jeg fikk oppleve en by på en helt annen måte enn hvis jeg bare hadde dratt på ferie dit. Jeg fikk også veldig mange venner fra andre plasser i verden, som jeg holder kontakt med og har planer om å besøke i senere tid. Jeg utviklet meg også som person ved å dra ut av komfortsonen og bare gjøre noe som er annerledes. Jeg er veldig takknemlig for opplevelsen jeg fikk og menneskene jeg møtte. København var også en vakker by som hadde utrolig mye å by på av absolutt alt man kan tenke seg!

Marius Larsen med venner i Tivoli før jul (foto)

Har du tre tips til studenter som skal reise til samme sted?

• Utforsk byen utenom de populære turistplassene. København er en populær destinasjon for turister, men den har mye mer å by på enn bare de populære plassene. Byen er full av gamle bygninger, små søter kaféer i skjulte nabolag, og hvis man drar litt utenfor finnes det utrolig mange kule museum og majestetiske slott fra 1500 og 1600-tallet.
  • Skaff deg «Rejsekort». Det gjør at reisene mellom de forskjellige stedene blir billigere. Transport i København kan bli litt dyrt i lengden
  • Dra på, studer og/ eller spis på «Paludan Bogcafè»! Det er en kafé med fantastisk atmosfære og rimelige priser på mat! Det ble fort en av mine favorittplasser i byen.