– Språket mitt har blitt mye bedre av utvekslingsoppholdet

Oda Grindahl (foto)

Oda Elise B. Grindahl

Lektorstudent på utveksling til Newcastle University

• Navn: Oda Elise B. Grindahl
  • På utveksling til: Newcastle, England
  • Studium: Lektorprogram 8-13 trinn (UiA), Engelsk litteratur og språk (NCL)

Hvorfor valgte du å dra på utveksling?

Jeg valgte å dra på utveksling fordi jeg har alltid har hatt lyst til å bo i et annet land. Samtidig som man får oppleve en ny kultur og et nytt språk, blir det en veldig annen hverdag enn det man er vant til fra Norge. Det er veldig spennende å få muligheten til å dra på utveksling. Ettersom jeg også tar masteren min i engelsk i lektorprogrammet, så synes jeg det er veldig nyttig å ha bodd i et engelskspråklig land og kultur for å forbedre engelsken og forståelsen for det engelske samfunnet.

Oda Grindahl i en park (foto)

Hva er det som gjør Newcastle University spesiell?

Newcastle University var veldig flinke til å tilrettelegge for innkommende utvekslingsstudenter. Det var masse sosiale opplegg både i fadderuken og videre inn i semesteret. Det er gode fadderordninger for utvekslingsstudenter som har sosiale eventer, og så å si alle man møter er veldig hyggelige og imøtekommende. Campus og selve universitetet var veldig stort, men også veldig fint. Stort bibliotek med gode muligheter for lesning og gruppearbeid.

Angel of the North utenfor Newcastle (foto)

Hvordan var studiene dine på Newcastle University?

Studiene har vært krevende, men lærerike og interessante. Ettersom alt foregår på engelsk, er det litt vanskelig i begynnelsen, men etter et par uker blir man veldig vant til språket og tenker ikke lenger over det. Det er en del lesning, og gruppearbeid/diskusjoner foreleserne forventer skal være gjort til både forelesninger og seminarer. Det er krevende til tider, men man kommer fort inn i rutiner som gjør alt lettere. Alle foreleserne er veldig flinke, og man kan tydelig se at de brenner for det de jobber med. De er også flinke til å ta hensyn til at du er utvekslingsstudent. Det er også veldig god trening i å snakke engelsk foran andre, som er veldig nyttig for meg som skal bli lærer.

Oda Grindahl og medstudent Guro Huso ved Stonehenge (foto)

Hva tar du med deg videre fra utvekslingen som du ikke ville fått i Norge?

Jeg vil ta med meg alle inntrykkene, og alt jeg har lært om meg selv, men også om England og livet her. Jeg fått mange nye, gode venner som jeg forhåpentligvis vil klare å holde kontakten videre. Jeg føler jeg har fått sett mye av England mens jeg har vært her. Spesielt i undervisningssammenheng tenker jeg har jeg har fått et stort utbytte. På en måte har jeg kjent på følelsen av å være usikker på språket i klasseromssammenheng, men jeg tror også språket mitt har blitt mye bedre av dette utvekslingsoppholdet, og derfor kan bidra positivt i undervisningen min.

Har du tre tips til studenter som skal reise til samme sted?

• Vær aktiv/sosial

Ikke være redd for å prøve nye ting og ta kontakt med nye mennesker. Vær utadvendt, hyggelig og sosial, så blir ikke oppholdet noe problem! Her i Newcastle har de vær flinke til å organisere flere turer for å oppleve England. Så mitt tips vil være å bli med på så mye som mulig og se så mye som mulig mens man er på utveksling. Alle nye mennesker man møter er veldig hyggelige og imøtekommende. Jeg vil anbefale å prøve å finne seg venner som også er utvekslingsstudenter, ettersom man har mer til felles og de ofte skal være like lenge som deg.

• Kom forberedt

Det kan være lurt å lese seg opp på England og byen. Ha kontroll på alle papirer, skjemaer, pass, helsekort og lommebok. Vit hvilke papirer besøks Universitetet skal ha, og hvilke papirer som skal sendes til Universitetet ditt hjemme. Ha skriftlig avtaler med UiA på eventuelle avtaler som skal ordnes. Vær også forberedt på været, og at det til tider kan være værre enn det er hjemme. Ta med ulltøy, tykke gensere, gode sko og varm jakke!

• Bo i kollektiv

Jeg vil absolutt anbefale andre utvekslingsstudenter å bo i kollektiv. Det er en veldig lett måte å bli kjent med andre (utveksling)studenter på, i tillegg til at det er veldig sosialt!