– Jeg er blitt mange erfaringer rikere

Stine Lyster, foto.

Stine Lyster

Sykepleiestudent på utveksling til Queensland University of Technology

Navn: Stine Lyster
Studium: Sykepleie, bachelor
På utveksling til: Queensland University of Technology

Hvorfor dro du på utveksling?

Jeg valgte å dra på utveksling fordi Australia har vært drømmedestinasjonen min hele livet. Da muligheten til å bo der i fem måneder bød seg, kunne jeg ikke la være å søke. I tillegg tenkte jeg det kunne være en innholdsrik opplevelse å ha praksis på et sykehus i Australia. Utveksling gjør seg også godt på CV-en, og engelskkunnskapene blir ikke akkurat dårligere av et slikt opphold.

Stine Lyster med kenguru, foto.

Hva er det som gjør Queensland University of Technology spesielt?

Det som gjorde universitetet spesielt var at det lå på den andre siden av kloden. Campus var visuelt imponerende, men foreleserne og innholdet i studiene var ikke mer spesielt enn andre steder.

Hvordan var studiene?

De var tyngre enn forventet. Det var mye å lese, flere innleveringer og én eksamen. Vi studenter måtte hjelpe oss selv, siden de fleste foreleserne ikke hadde tid til å hjelpe oss. Språket var tungt faglig, og australierne brukte mange forkortelser som gjorde det vanskelig å henge med under forelesningene. På innleveringene ble det lagt stor vekt på den akademiske engelsken fremfor innholdet. Det syntes mange var uheldig.

Stine Lyster på surfebrett, foto.

Hva tar du med deg videre fra utvekslingen som du ikke ville fått i Norge?

Jeg er blitt mange erfaringer rikere. Jeg har blitt enda mer selvstendig, har forbedret engelsken og fått erfaring med å behandle pasienter og jobbe med pårørende. Jeg har arbeidet under en type press jeg ikke ville møtt hjemme. Jeg har lært en del om det australske helsevesenet, og forstått hvor godt vi har det i Norge.

Har du tre tips til studenter som skal reise til samme sted?

1. Stå på i starten og få en god start, så får du gjort mer av andre ting.
  2. Vær forberedt på å jobbe selvstendig.
  3. Sett opp et budsjett og følg det så godt du kan.