- Utdanningen gir et bredt syn på bygg- og anleggsbransjen

Malena Thomassen

Byggdesign, bachelor

Hvordan var studievalget ditt?

Jeg har alltid vært interessert i bygninger og hvordan ting henger sammen. Tidligere har jeg jobbet på et byggevarelager, og ønsker å vise at kvinner også kan gjøre en god jobb innen bygg- og anleggsbransjen.

Hvorfor valgte du UiA og din utdanning?

Jeg har blitt anbefalt UiA og studiet i Grimstad fra noen venner, og hørt veldig mye positivt om studiet. Campus i Grimstad er relativt ny, og akkurat stor nok. Ønsket mitt var å gå på et universitet hvor man får god kontakt med faglærere, og dette har jeg ikke angret på! Faglærerne på Byggdesign er veldig dyktige og strekker seg langt for å hjelpe studentene.

Hva lærer du?

På UiA får man et bredt syn på bygg- og anleggsbransjen, og man lærer litt av alt. Utover i studiet kan man trekke paralleller mellom de forskjellige emnene, og virkelig se hva man har lært. I fjerde semester kan man velge mellom to ulike retninger; konstruksjonsteknikk eller arealplanlegging. Her er det mange muligheter og det er mulig å kombinere fagene fra disse retningene dersom man er nysgjerrig og lærevillig! Jeg har valgt konstruksjonsteknikk-retningen og har derfor størst fokus på prosjektering og lære hvordan krefter fordeler seg i bygninger.

Hva har du lyst til å drive med når du er ferdig?

Jeg ønsker å jobbe videre som en leder innen bygg- og anleggsbransjen, men foreløpig er målet å ta en master, innen bygg eller Industriell økonomi og teknologiledelse.

Hvorfor bør man ta nettopp din utdanning?

Man lærer utrolig mye og får et veldig bredt syn på bransjen. Faglærerne på bygg er fenomenale, og dersom man lurer på noe er døra til kontoret alltid åpent. Studiet byr på utfordringer som man ofte løser i team, og samarbeid er sentralt. Etter å ha fullført en utdanning som byggingeniør er man ettertraktet på jobbmarkedet. En annen stor bonus er at det er relativt enkelt å få relevante sommerjobber og deltidsjobber i løpet av studiet.

Hvordan er studentlivet på UiA campus Grimstad?

Studentlivet i Grimstad er utrolig bra. Klassemiljøet er veldig bra på bygg, og det er god kontakt mellom studentene på tvers av årstrinnene. Campus og byen er ikke veldig stor, men dette åpner til mulighet for å treffe på de fleste og starte aktiviteter sammen. Det er også en del aktiviteter, både idrett og andre aktiviteter på ettermiddagen/kveldstid.

Har du noen tips til kommende studenter?

Engasjer deg i organisasjoner på universitetet, og bli med på studentaktiviteter. Bli med i fadderuken og vær åpen for nye relasjoner. Det er noe for alle, og dersom man lurer på noe er det smart å spør en av de mer erfarne studentene. Delta aktiv i starten og samarbeid faglig sammen med venner. Det gjør det mye enklere!