Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

– Unikt miljø innen matematikkdidaktikk

– Av over hundre uteksaminerte med mastergrad så har så godt som alle fått en jobb innen undervisning, enten på videregående skoler, pedagogiske senter eller høgskoler spredt over hele landet.

Linda G. Opheim

Matematikkdidaktikk, master

Etter to år som masterstudent i matematikkdidaktikk trivdes Linda G. Opheim så godt at hun like godt sikret seg jobb på universitetet.

- Tyngden UiA har på dette feltet var grunnen til at jeg ble student her i utgangspunktet, forteller Linda.

Og etter to år som masterstudent, søkte hun altså jobb ved Fakultet for teknologi og realfag. Det vil si; hun søkte på to stillinger – både som studieveileder og som stipendiat (Ph.D.). Hun fikk begge!

Sterkt fagmiljø – godt samhold

– Jeg flyttet til Kristiansand på grunn av universitetet, og at jeg visste de hadde et sterkt faglig miljø innen mitt interessefelt. Jeg hadde vurdert flere steder, men anså at Agder var best og bestemte meg tidlig for å ta mastergraden her.

Hun forteller at hun har stortrives fra første øyeblikk.

– Det faglige var som forventet godt, men i tillegg kom den sosiale dimensjonen i forholdet mellom studenter og faglærere. Masterstudentene har sine egne kontorplasser sammen, noe som gir samhold og bedre samarbeid. En kommer også tett på faglærerne. Det føres en åpen dør policy som gir studentene godt utbytte, og jeg føler de bryr seg genuin tom at studentene skal lære.

– Miljøet er på mange måter unikt. UiA tilbyr et helhetlig løp fra utdanning av førskolelærere, grunnskolelærere til mastergradsstudenter og doktorgradsstudenter. Matematikkseksjonen og lærerutdanningen har samarbeidet i mange år, og det er en styrke, mener Linda.

– Sikker jobb

Linda anbefaler studiet for dem som er interessert i matematikk, og ønsker sikker jobb.

– Av over hundre uteksaminerte med mastergrad så har så godt som alle fått en jobb innen undervisning, enten på videregående skoler, pedagogiske senter eller høgskoler spredt over hele landet. Hun påpeker at studiet krever mye, men at matematikk er et givende fag å undervise i.

– En må være villig til å jobbe for å få fullt utbytte av det, men det gir en lykkelig følelse når elevene dine knekker koden.