– Studiet har mange spennende emner

– Studiet har mange spennende emner, spesielt veg- og prosjekteringsfagene og prosjektledelse er fag som interesserer meg veldig.

Angjerd Røinås Hellestøl

Byggdesign, bachelor

Hvordan var studievalget ditt?
– Jeg har alltid vært nysgjerrig på de store konstruksjonene, sånn som bygninger og bruer, hvordan de blir konstruert og klarer å stå oppe i vær og vind. Og med stadig nye store prosjekter her på Sørlandet virket byggingeniør som veien å gå, jeg har ikke angret siden!

Hvorfor valgte du UiA og byggdesign?
– Jeg valgte byggdesign i Grimstad fordi at studiet har mange spennende emner, spesielt veg- og prosjekteringsfagene og prosjektledelse var fag som interesserte meg veldig. UiA er i tillegg et relativt nytt universitet som satser på innovasjon og nytenkning, de har ett nytt og moderne campus med fine fasiliteter. Grimstad som by virket som en koselig plass å studere, jeg var ikke ute etter en storby å studere i og da var Grimstad perfekt!

Hva lærer du?
– På byggdesign lærer man litt om alt innenfor bygg, og det er muligheter for å velge hvilke emner du ønsker å spesialisere deg innen. Jeg er en person som er interessert i alt, så dette har medført at jeg har tatt litt ekstrafag gjennom studiet for å få en bred kompetanse.

Hva har du lyst til å drive med når du er ferdig?
– Jeg har fått jobb som anleggsleder i Kaspar Strømme AS og begynner der etter at bacheloren er levert.

Hvorfor bør man ta en master i bygg?
– Jeg har valgt å ikke ta en master da jeg heller ville ut i jobb, men jeg ser fordelene med en master. Da får man en enda mer spisset kompetanse innenfor sitt felt og er enda mer attraktiv for arbeidsgiver.

Hvordan er studentlivet på UiA campus Grimstad?
– Studentmiljøet i Grimstad er veldig åpent og inkluderende. Selv om campusen ikke er så stor, er det mange muligheter til aktiviteter på ettermiddag/kveldstid hvis man engasjerer seg litt. Et stort pluss med byggdesign her i Grimstad er at det er mange jenter i klassen.

Har du noen tips til kommende studenter?
– Bli med i fadderukene og ha det gøy! Her får du venner for resten av studiet og kanskje livet? Og, ENGASJER DEG i studentaktivitetene! Du får sinnsykt mye igjen for det og en unik mulighet til kjent med folk på tvers av studiene. Mange tror at det å engasjere seg tar mye tid og energi, men det er egentlig en veldig god energiboost som gir motivasjon i studiehverdagen.