Studentintervju: Victoria - Matematikk og fysikk

Det er et veldig godt studentmiljø, og lett å bli kjent med folk. Det er også mange tilbud for oss studenter på fritiden, som musikk og idrettslag. Moderne og lyse lokaler er viktig for trivselen, og høyt kunnskapsnivå blant foreleserne er viktig for studiene.

Victoria Wold

Matematikk og fysikk, bachelor (heter nå Matematikk, bachelor)

Hvordan var ditt studievalg?

Jeg var veldig interessert i realfag – og spesielt matematikk og fysikk – og ville gjerne bli boende i hjembyen min, så valget var egentlig enkelt. Jeg besøkte UiA og var innom fakultetsbygget før jeg søkte, og følte jeg ble veldig godt mottatt. De virket veldig positive til jenter som vil studere realfag.

Hva er bra med studiet ditt?

Det er høy kompetanse blant foreleserne – det er viktig. Vi er ikke så mange studenter på studiet, så det er lett å bli kjent med medstudenter og forelesere, og vi får god oppfølging. For de som er interessert i realfag, er det et veldig spennende studium. Studiet er fokusert på teoretisk matematikk, og det passer bra for meg som liker å løse likninger.

Hva er bra med UiA?

Det er et veldig godt studentmiljø her. Det er lett å bli kjent med folk. Det er også mange tilbud for oss studenter på fritiden, som musikk og idrettslag. Moderne og lyse lokaler er viktig for trivselen, og høyt kunnskapsnivå blant foreleserne er viktig for studiene.

Hva gjør du utenom studiene?

Jeg er mye sammen med medstudenter, både på konserter i byen, quiz på studenthuset, og mattequizer som arrangeres av fakultetet. Selv om jeg er fra Kristiansand, har jeg blitt kjent med byen på nytt som student. Jeg opplever at mange har lyst til å være med og finne på ting på fritida, og jeg liker å delta i studentmiljøet.

Mine tips til nye studenter

• Velg et studium du interesser deg. Motivasjon er også viktig.
  • Sjekk hvilke emner (fag) som er i studieplanen, så du er best mulig forberedt på hva du går til.
  • Semesterregistrer deg tidlig, så du «kommer på plass» og i gang raskt. Finn gode arbeidsvaner tidlig.
  • Dann kollokviegrupper. Også i teoretiske fag er samarbeid og gode diskusjoner med medstudenter viktig.
  • Ta deg tid til å være sosial også. Det er både motiverende og beriker studenttilværelsen. Med gode arbeidsvaner er det tid til både studier og studentliv utenom studiene.