Studentintervju: Vegard - Økonomi og administrasjon

Vegard Eide

Økonomi og administrasjon, master

Hvordan var ditt studievalg?

Jeg var veldig usikker på hva jeg ville bli, men økonomiutdanning gir muligheten til å jobbe i mange bransjer. Jeg undersøkte studiet ved flere studiesteder, og fant ut at UiA og Kristiansand var et bra valg for meg. Da jeg søkte var jeg nok ganske usikker på hva jeg skulle velge, men jeg er glad jeg valgte som jeg gjorde. Man lærer mye bare det første studieåret, og nå har jeg mer innblikk både i hva jeg kan bli og hva studiet handler om, og er trygg på at jeg har valgt riktig.

Vil du anbefale studiet ditt?

Ja, jeg synes det er et interessant studium. Kombinasjonen av fag er variert – det handler ikke bare om tall. Vi har for eksempel også organisasjonsfag og markedsføring. Jeg synes studiet er tilrettelagt bra, det er gode fasiliteter, god oppfølging og gode forelesninger. Og så gir studiet mange jobbmuligheter både offentlig og privat. Alle trenger jo økonomer.

Vil du anbefale UiA?

Ja, og jeg vil trekke fram nærheten som er til alt. Alt er i gangavstand: Campus, byen og alt du trenger i studiehverdagen. Jeg synes også UiA har akkurat passe størrelse – ikke for stort, men heller ikke for lite. Det er mange kjente fjes, men ikke sånn at "alle kjenner alle". Fasilitetene er veldig bra, og sørger for en tilrettelagt studiehverdag med  gode arbeidsrom og grupperom og fine forelesningssaler. Og så er det fint her. Mange solskinnsdager og koselig by. Jeg anbefaler Sørlandet også.

Hva gjør du utenom studiene?

Jeg spiller lacrosse, er med venner og trener litt utenom.

Mine tips til studiesøkende

• Velg studium utifra en kombinasjon av det du interesserer deg for, og hva du kan bli. Ikke gjør hva som helst for enhver pris.
  • Undersøk flere muligheter. Ikke lås deg til én ting som du har hørt fra noen. Undersøk bredt, både studier og studiesteder.
  • Velg studium først, så studiested. Jeg synes studiet skal være i sentrum.