Studentintervju: Erlend - Økonomi og administrasjon

Erlend Falck

Økonomi og administrasjon, master

Hvordan var ditt studievalg?

Jeg trodde egentlig jeg skulle bli ingeniør, og tok realfag på videregående. Men så fant jeg ut at det var søsteren min og familien min som var ingeniører, og at jeg selv egentlig syntes det var kjekkest med fagene innen økonomi og ledelse… Man vet jo så lite der og da, men jeg leste gjennom studieplanene for flere ulike økonomistudier, og her på UiA fant jeg flere fag jeg likte fra før. Akkurat nå snuser jeg litt på spesialiseringen for å bli revisor. Pappa sier det må være det tørreste man kan være borti, men jeg synes det er spennende!

Vil du anbefale studiet ditt?

Absolutt. Hvis du har en viss interesse for økonomi og ledelse, er det veldig spennende. Jeg er veldig fornøyd selv. Du bør være glad i tall, men økonomi handler om mer enn det. Det er mange fordypninger, og et veldig allsidig studium. Det lukker ikke noen dører. Altså: Vet du at du skal bli lærer, så velger du jo heller det. Men økonomistudier gir mange muligheter!

Vil du anbefale UiA?

Ja, av flere årsaker. Kristiansand må være Norges beste studentby! UiA er et veldig bra universitet, som er utrolig godt tilrettelagt synes jeg. Alt er her for oss. Alle fasiliteter er tilgjengelig, og du trenger ikke trikk eller buss. Byen er akkurat passe stor. Er man på byen, treffer man de man kjenner. Du trenger ikke gå rundt og lete etter folk. Det er en bra universitetsby, men jeg tror ikke alle har fått øynene opp for det. Det glade Sørland er ikke en myte: Det er betraktelig bedre vær her enn andre steder jeg har vært. Alt er bra rett og slett. Jeg er superfornøyd jeg! Jeg har kjøpt meg hus her til og med!

Hva gjør du utenom studiene?

Jeg spiller lacrosse i studentidrettslaget UiA Studs, der jeg også er leder i styret. Ellers spiller jeg croquet i studentforeningen Conventus Croquet, har en deltidsjobb, og trener en del for å prøve meg på Grimstad Maraton for andre gang til sommeren. Jeg prøver også å få med meg arrangementene til økonomistudentenes linjeforening Mercurius, der jeg også var økonomiansvarlig i fjor.

Mine tips til studenter

• Kjenn på deg selv - ikke bare følg foreldre eller strømmen. Hva har DU lyst til? Hvilke fag er du god i? Hva vil du bli?
  • Hør gjerne med rådgiveren på skolen hvordan du kan nå det målet du har.
  • Vurder UiA! Undersøk og grav. Hør gjerne med studenter du kjenner.
  • Kast deg i det – og søk studier i stedet for å ta et friår! Det er en deilig tilværelse å være student. Mye å gjøre, men også frihet. Du har styringen selv, over eget liv. Det er deilig.