Studentintervju: Charlotte - Opplevelsesbasert reiseliv og HR, årsstudium

Jeg har lyst til å jobbe med planlegging og prosjektledelse i opplevelsesnæringen.

Charlotte Skulstad

Opplevelsesbasert reiseliv, bachelor, og HR og organisasjonsutvikling, årsstudium

Hvordan var ditt studievalg?

Jeg er veldig interessert i sport og opplevelser, og ville gjerne studere noe innen det. Jeg tok først et friår der jeg jobbet og reiste, så et årsstudium i idrett i Brasil. Reiselivsmarkedet appellerte til meg, og jeg syntes opplevelsesbasert reiseliv på UiA hadde et spennende fokus på opplevelsesbiten innen reiseliv. Det er mer fokus på events og utvikling av opplevelser enn tradisjonelt reiseliv. Reiselivsstudiene på ulike studiesteder har litt ulikt innhold.

Vil du anbefale studiet ditt?

Jeg er veldig fornøyd med både reiselivsstudiet og HR- og organisasjonsutvikling. Jeg interesserer meg for fagene, og jeg synes det er gode forelesere. Opplevelsesbasert reiseliv er jo ikke et studium som fører like tydelig til en bestemt jobb som for eksempel sykepleie og lærer, så det krever en del av deg selv å finne ut hva du vil jobbe med. Men at det ikke er så spisset mot ett yrke, betyr også at det er veldig mange muligheter, og jeg liker det. Jeg har lyst til å jobbe med planlegging og prosjektledelse i opplevelsesnæringen, eller kanskje innen bemanningsbransjen, og tar påbyggingsstudiet i HR- og organisasjonsutvikling nå for å spisse kompetansen min.

Vil du anbefale UiA?

Ja! Veldig sterkt. Jeg trives veldig godt, og har ikke angret et sekund på at jeg flyttet og begynte på UiA. Universitetet har en fin størrelse og beliggenhet. Jeg liker oppbyggingen på campus; at alt er så samlet. Da ser man ikke bare sine egne medstudenter, men også studenter fra andre studier. Ellers er jeg veldig glad i kantinen. Den er et samlingspunkt for alle studentene, og siden vi tilbringer mye tid på campus så er det viktig. Jeg har hørt andre som har byttet studiested savner den.

Hva gjør du utenom studiene?

Jeg spiller lacrosse i studentforeningen KSI Cherokees, jobber deltid på et treningsstudio og i en barnehage, og er sosial med venner. Jeg var ellers med på å starte linjeforeningen på opplevelsesbasert reiseliv, Touristicus, og satt i styret som nestleder og økonomiansvarlig.

Mine tips til kommende studenter:

• Følg det du interesserer deg for – ikke bare tenk taktisk i studievalget. Du skal komme gjennom studiet også, og da er egen motivasjon viktig.
  • Ta tak i alle mulighetene du får som ny student: Fadderordningen, sosiale arrangement og kursene i studieteknikk og it-verktøy som universitetet tilbyr for å komme i gang. Det er veldig god hjelp! Man studerer på en annen måte enn man er vant med fra videregående.
  • Bli med i en idrettsaktivitet eller studentforening. Det er veldig sosialt, og du blir kjent med folk på andre studier.