Stor etterspørsel etter bioingeniører i Norge

Noe av det flotte med studiet er at man har lengre praksisperioder hvor man får praktisk innblikk i de forskjellige arbeidssituasjonene man kan ende opp i.

Jan Heggernes

Bioingeniør, bachelor

Hvordan var studievalget ditt?

Å velge studie var vanskelig! Etter en tid ute i arbeidslivet ville jeg tilbake til universitetet for å lære noe nytt og spennende, og det ble egentlig ganske skummelt å ta en avgjørelse om studievalg som påvirker så mye i lang tid fremover – så gikk frem og tilbake og så på flere muligheter før jeg endte opp med et valg.

Hvorfor valgte du UiA og din utdanning?

UiA var et enkelt valg da jeg bor i nærområdet, og «alle» vet hvor hjemmekjære folk i Agderfylkene er generelt. Når det gjelder valg av utdanningen fant jeg det jeg synes så ut som det mest spennende alternativet UiA hadde, hvor jeg hadde veldig lyst å finne ut av hvordan systemene i kroppen fungerer i praksis, samtidig som jeg har sans for strukturert og analytisk arbeid og et lite ønske om litt større innblikk i helsesektoren – og da føltes bioingeniørstudiet veldig riktig.

Hva lærer du?

Jeg lærer «alt» om hvordan kroppen fungerer på et celle-/biokjemisk nivå, hvordan man kan analysere forskjellige parametere relatert til kroppens funksjon og helse. I tillegg lærer man mye om kjemi, analytiske prinsipper, mikrober, og ikke minst hvordan man forholder seg til pasienter i en sykehussetting som fremtidig autorisert helsepersonell.

Hva har du lyst til å drive med når du er ferdig?

Her er jeg veldig usikker ettersom jeg føler jeg har så mange muligheter. Mest sannsynlig vil jeg prøve å få til jobbing med noe relatert til molekylærbiologi og/eller mikrobiologi. Noe av det flotte med studiet er at man har lengre praksisperioder hvor man får praktisk innblikk i de forskjellige arbeidssituasjonene man kan ende opp i, så etter neste semester hvor majoriteten av laboratoriepraksis er inkludert kan det jo være mulig at jeg har et annet svar her!

Hvorfor bør man ta nettopp din utdanning?

Man blir hele tiden på studiet fortalt at det er mangel på bioingeniører i Norge, så det er nok grunn i seg selv! For min del vil jeg absolutt anbefale det for å få et veldig flott innblikk i kroppens mekanismer, hvordan man bør forholde seg til kvalitetssikring og nøyaktig/presist arbeid. I sykehussammenheng er det jo nå en veldig aktuell og viktig jobb hvor man krever bioingeniørressurser for (riktig!) analysering av blant annet COVID-prøver – I tillegg har jeg inntrykk av at det også er noen ikke navngitte medstudenter som anser det at man får lov til å sparkesykle rundt på sykehuset for å stikke folk som et stort pluss.

Hvordan er studentlivet på UiA campus Kristiansand?

Jeg føler det er et veldig stort og variert studentliv på UiA, hvor det er veldig mange forskjellige folk fra alle slags studieretninger som kommer sammen. Det er da også mange forskjellige tilbud med forskjellige aktiviteter og enkelte å finne noe for enhver smak slik at det er lett å engasjere seg. Eneste negative er at den til tider meget gode maten i kantina i Kristiansand har lett for å gjøre et kraftig innhugg i stipendet.

Har du noen tips til kommende studenter?

Kos dere masse med et fantastisk studium! Dette er trolig et av de mest gjennomført sammensatte studiene man kan ta – i den forstand at det man lærer første dag/uke gjerne kan være eksamensspørsmål og ekstremt relevant på den aller siste eksamenen man har flere år senere. Så å si alle fagene bygger på hverandre, slik at man får en veldig flott progresjonsfølelse og blir godt belønnet for å følge med jevnt over alle år. I tillegg har vi trolig noen av de mest engasjerte forelesere på UiA som virkelig brenner for sitt fagfelt – som gjør at Bioingeniørutdanningen på UiA absolutt kan anbefales på det sterkeste!