Skapte seg kulturkarriere via påbyggingsstudium i drama og teater

Knut Olav, foto.

Årsstudiet i drama og teater formet meg mer enn jeg nok er klar over.

Knut Olav Brekklund Sæves

Drama, årsstudium

Knut Olav Brekklund Sæves var egentlig ferdigutdannet, men ikke klar for å søke jobb som lærer, da han tok valget som kan ha vært nøkkelen til karrieren han har fått i kultursektoren.

- Da jeg søkte på årsstudiet i drama og teater hadde jeg egentlig nok utdanning til å begynne å jobbe som lærer. Men jeg var ikke motivert for å søke jobb umiddelbart, og ønsket å gjøre noe annet et år først. Valget stod mellom backpacking og å lære mer om teaterfaget.

Utdanning + innsats -> erfaring -> jobb

- Valget falt på det siste, og jeg begynte på UiA veldig motivert, åpen for å lære, og ikke minst sterkt bestemt på at det var dette jeg ville bruke dette året til. Derfor tror jeg nok jeg fikk veldig mye ut av året, og lærte mye. Årsstudiet i drama og teater formet meg mer enn jeg nok er klar over.

Etter dette har han jobbet som regissør blant annet i Agder Teater, samt som kulturskolerektor og Kultur- og idrettssjef i Eidsberg kommune.

- Veien til kultursjefstillingen jeg har nå, gikk via en fireårs periode som kulturskolerektor, der scenekunstbakgrunnen min var enormt nyttig å ha med seg. Grunnlaget for dette er utdanningen fra UiA, og deretter regissørjobber både for institusjonsscener, scener og det frie teaterfeltet.

Praktisk arbeidshverdag

- Hvordan arbeider du med kunstneriske prosjekter og kunstnerisk utøving i jobben du har i dag?

- I arbeid med regi, organiserer jeg arbeidet mest mulig opp til slik en produksjonsperiode er lagt opp i teateret: En lang og god grunnleggende konseptuering av forestillingen, sammen med regiteamet og designerne. Teater er samkunst, og resultatet er produktet av mange møter og avgjørende øyeblikk personer imellom. Aller helst personligheter med sterke meninger. Min viktigste oppgave er å tydeliggjøre prosjektets kunstneriske ide, og lage et klima som involverer og motiverer deltakerne til å gi av seg selv og sine ideer.

- Kan du sette ord på noen av erfaringene du har tatt med deg fra utdanningen på UiA?

- Verdien av bevissthet rundt estetiske valg, og ikke minst samarbeidet omkring disse, tror jeg har formet meg. I løpet av utdanningen møtte og samarbeidet vi med mange gjestelærere som hadde svært ulike utgangspunkt og uttrykksformer. Å bli bevisst mangfoldet og verdien av å være åpen for det å fatte og begrunne estetiske valg er en grunnleggende erfaring som sitter igjen.

Les mer om Knut Olav Brekklund Sæves:

Tok en Ari og tatoverte terningkast

Yter kulturskolen manusassistanse