- Samlingene var som en boost på motivasjonen

Inkluderende ledelse er den moderne ledelsesformen. Respekt for sine medmennesker er nøkkelen for å få folk med seg.

Inger Vollstad

Seksjonsleder i Konkurranseavdelingen

Inger Vollstad jobber som seksjonsleder i Konkurranseavdelingen i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom). Hun har lang erfaring fra offentlig administrasjon og tilsyn og markedsregulering av telebransjen. Endringsledelse og organisasjonsendring passet henne godt og gav henne større trygghet i egen rolle hos Nkom.

Inger forteller at det var flere relevante studier for henne på Handelshøyskolen, men hun endte til slutt med å melde seg på studiet i endringsledelse.

-  Jeg ønsket meg faglig påfyll og oppdatert kunnskap om ledelse. Jeg vurderte også coaching og innovasjonsledelse, men falt ned på at faget endringsledelse så ut til å matche det jeg var ute etter. I tillegg var studiet nært geografisk tilgjengelig, noe jeg syns er veldig bra.

Inkluderende lederstil er det som teller

Verden har vært i stor endring de siste årene. Dette krever at ledere er fleksible og inkluderende. Inger fikk gjennom studiet viktig og relevant informasjon om hvordan hun som leder kan forholde seg til stadig endrede forhold rundt oss.

- I pensum fremkommer det at man i grunn ikke snakker om endringsledelse lenger, ettersom all ledelse i realiteten er endringsledelse, forteller hun.

- Vi har vel alle en opplevelse at veldig mye endres. En langvarig pandemisituasjon hvor mange har forholdt seg til mye hjemmekontor, og digitaliseringen veldig mange virksomheter og personer står i nå, er viktig for ledere å kunne håndtere. Jeg har fått bredere, og akademiske begrunnelser for at inkluderende lederstiler er de som er egnet og relevant nå.

Motivasjonsboost gjennom gode samlinger

Studiet er blant annet organisert med samlinger der forelesninger, oppgaveløsning og gruppediskusjoner er i fokus. For Inger fungerte denne arbeidsformen svært godt.

- Jeg hadde ikke store forventninger, men ble svært positivt overrasket. Kurset var gøy og oversteg forventningene mine.

Hun forteller om god organisering av studiet og engasjerende samlinger.

- Det var en veldig bra balanse mellom forelesninger, diskusjoner i plenum, gruppeoppgaver og gjesteforeleser. Samlingene var som en boost på motivasjonen; så utrolig bra folk og diskusjoner.

- Pensum var givende og overkommelig i mengde. Foreleser var helt suveren og han delte veldig mye av sine konkrete erfaringer og oppdrag for næringslivet, sier Inger.

Relevant og nyttig i egen stilling

For Inger har studiet vært en god opplevelse som gav god og relevant kompetanseheving.

- Veldig mye av innholdet i kurset hadde en naturlig resonans i meg. Jeg syns det er spennende å dykke ned i studier om ledelse som tar inn over seg både struktur, kultur og det menneskelige aspektet. Jeg tar med meg en større trygghet for hva som er smart innen ledelse og kan bidra med dette inn i egen organisasjon.

Inger anbefaler studiet og kommer samtidig med noen tips til andre som vil sette seg på skolebenken igjen.

- Sørg for å sette av nok tid slik at du får studert. Vær åpen og nysgjerrig, del av egne erfaringer og vær med i diskusjonene, avslutter hun.